۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵
پوتین، باز هم میزبان پسر ملک سلمان

قرار است روز یکشنبه امیر محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی از روسیه دیدار به عمل آورده و در سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامۀ کمرسانت از منابع دیپلماتیک سعودی مطلع شد که قرار است روز یکشنبه محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی از روسیه دیدار به عمل آورده و در سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کند.

این دومین سفر سال جاری پسر ملک سلمان به روسیه است که این بار همزمان با عملیات جنگی روسیه در سوریه برگزار می شود. یادآوری می شود که محمد بن سلمان در ماه ژوئن در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرده بود. سفر مذکور در شرایط تحریم مجمع از سوی سیاستمداران و تجار غرب نشان داده بود که عربستان سعودی که نزدیک ترین متحد ایالات متحده در خلیج فارس است، حاضر است بدون دنباله روی از غرب، در روابط با مسکو دستور روز جداگانه ای طراحی نماید.

اولین نشانه های بهبود روابط بین دو کشور که به خاطر اختلاف نظر درباره آینده رژیم حاکم بر دمشق تیره شده بود، با آغاز عملیات جنگی روسیه در سوریه مورد آزمایش سخت جدیدی قرار گرفت. در این رابطه اظهارات نسبتاً تند عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بی آتیه بودن حکومت اسد و نیز فتوای ضد روسی علمای سعودی آورده شده است. ولی سفر قریب الوقوع وزیر دفاع عربستان سعودی حاکی از آن است که ریاض مایل است به منظور اجتناب از خنثی شدن توافقات ماههای اخیر تلاش جدیدی به عمل آورد.

گفتنی است هفته گذشته عادل الجبیر در مصاحبه با روزنامه الحیات گفته بود که روابط دوجانبه نباید گروگان اختلاف نظرها درباره سوریه و صادرات تسلیحات روسی به ایران شود چرا که دو کشور منافع مشترک اقتصادی و حسن تفاهم در زمینه مسأله فلسطین دارند.
کمرسانت در ادامه می افزاید: کارشناسان روس معتقدند که محمد بن سلمان در این سفر دو هدف را دنبال می کند: تعیین مشخص تر چارچوب مثبت روابط بازرگانی - اقتصادی و نزدیکی مواضع طرفین درباره حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه. این در حالی است که کنستانتین دودارف خاورشناس روس و نویسنده کتاب "عربستان سعودی: قرن 21 در مهد اسلام" این سفر را به عنوان تأکید بر سیاست جدید ریاض در جهت توسعه روابط با روسیه، صرف نظر از اختلاف نظر درباره برخی مسایل سیاست خارجی می داند.

گفته می شود سفر پادشاه عربستان سعودی به روسیه نیز هنوز لغو نشده است. تدارک آن سفر نیز می تواند یکی از موضوعات مذاکرات میان پسر ملک سلمان با مقامات سعودی باشد. گریگوری کاساچف پروفسور دانشگاه دولتی علوم انسانی معتقد است که سفر ملک سلمان به روسیه می تواند به یک شرط صورت بگیرد و آن توافق اصولی با محمد بن سلمان درباره شرایط ادامه ریاست جمهوری بشار اسد و کنار رفتن بعدی وی می باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    پوتین این قابلیت رو داره که هر لحظه ایران رو به عربستان بفروشه
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      14 8
      محمد بن سلمان با اشتباهاتش داره رژیم عربستان رو از بین می بره.
    • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      18 9
      مرگ بر داعش مرگ بر آل سقوط
  • محمد ES ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    روسیه مثل همیشه داره دو دوزه بازی میکنه. خدا آخر و عاقبت ما رو به خیر کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    این پسر مفت خورد دستش به خون هزاران انسان بی گناه در حاج و در یمن آغشته است
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    روابط روسیه با ایران در طول تاریخ ریاکارانه بوده و در مواقعی از پشت خنجرزده .روسیه هیچگاه دوست صادق و خوبی برای ما نبوده . البته با بعضی از برادران چرا 111111
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    محمد بن سلمان بچه است و تصور نمی کنم که پوتین به یه جوانی که معلوم نیست تا چه اندازه به قولهایش متعهد است اعتماد کند
    • danial A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      13 2
      به نظرم حق با شماست چراکه یک سیاستمدار خبره مثل پوتین به جوانی که حال خوشی نداره منطقا" نبایستی اعتماد کنه. با نظر دوستان در مورد عدم اطمینان به روسیه باید بگم که این عقیده ما ایرانی ها نشاط گرفته از مصادره سرزمینمان در گذشته است اما باید بدونید که همین حماس هم که وجه مشابه و وابستگی بیشتری به ما داشته هم همین طرز فکر رو ایجاد کرده. در کل ایران در منطقه بواسطه ساختار از روسیه محکمتر عمل کرده و جای شکی نیست که خاورمیانه را ما بهتر از روسها میتوانیم کنترل کنیم و اینو روسها میدونن از خودتون بپرسید چرا روسیه تا بحال به سوریه در طی این سالهای درگیری کمک نظامی نکرد اما حالا در آنجا مایه گذاشته بشکلی که غیرقابل باور برای ما. ساده است این چراغ سبز ایران بوده.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    نقش خائنانه روسیه در تمام صحنه ها مشهود است . دیروز از ایران باج گرفته سوریه را موشک باران میکند . امروز عربها را تحریک کرده موشکهای برد بلند برای مقابله با ایران بخرند برای همین وزیر دفاع عربستان اونجاست روسیه برای هیچ متحدی قابل اعتماد نیست
    • جوان ایرانی A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      14 32
      اگر قابل اعتماد بود امریکا این همه هزینه نمی کرد تا منزویش بکنه. روسیه دشمن اول و اصلی ایران هستش
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    10 46
    همکاری با آمریکا برای نابودی داعش برای ایران بسیار بهتر از همکاری با روسیه است. روسیه به دنبال تامین منافع خود در منطقه است .
  • مهدی A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    10 47
    تا وقتی مسلمانان به خون هم تشنه باشند همین می شود دیگر.یک جانی که حتی همنژادهای اوکراینی و لهستانی اش از دستش فراری هستند می شود تعیین کننده روابط بین ایران و عربستان.باز اگه آمریکا بود یه چیزی.درسته آمریکا هم دنبال منافع خودشه ولی حداقل خیلی بهتر از روسیه است.روسیه یک اسب بازنده است که ایران روش سرمایه گذاری کرده.
  • رضا IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    65 54
    یه روز به یه امریکایی گفتم دولت شما غیرقابل اعتماد و بی وفا و عهد شکن است.. در جواب گفت بله درست است . دولت امریکا فقط به ملت خودش وفاداره ولسلام.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    6 44
    خدا به ما رحم کنه با دسته چکش داره میاد روسیه رو بخره
  • مجتبی A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    14 44
    هیچ وقت یادمان نخواهد رفت جنایاتی که روسها در حمله به ایران مرتکب شده اند. جنایاتی که در تبریز و آذربایجان مرتکب شده اند. این جنایتها از جنایات آمریکا و عراق مهلکتر بود. ولی حیف .....
  • سيدحسام الدين يگانه A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    20 50
    مرگ بر روسيه كثيف.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    16 46
    روسيه با حمله به سوريه و مواضع داعش و در اصل ريختن بمب روي سر مردم بيگناه فقط و فقط به دنبال رقابت با امريكا و تبديل به قدرت جهانيه اين دومين هدف روس ها بعد از گرفتن كريمه س ... حالا دوستان خوش خيال فكر كنند روسيه چه خدمتي داره به ايران ميكنه
  • حسینی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 57
    روسیه از امریکا بدتر انگلیس از هردو پلیدتر ...یکی از یکی خائنتر ... آنها که به روسیه میتازند فکر نکنند مثلا آمریکا بهتر است...
  • بی نام CY ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 10
    بحث روسيه رقابت سياسي در براير آمريكاست و پا رو سر هر كسي ميره كه به منافع روسيه مربوط باشه. حالا ايران باشه يا سعودي
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 1
    آمریکا چندان علاقه ای به حضور در خاورمیانه حداقل در دوره اوباما نداره. اگه این شرایط ادامه پیدا کنه عربستان مجبوره با روسها وارد مذاکره جدی بشند. امریکا حضور قدرتمند تر در دریای چین و جنوب شرق را مهمتر میدونه. شاید هم فرانسه جایگزین امریکا بشه