مهر نوشت:

یک مقام مسئول با اشاره به 3 برابر شدن درآمدهای گازی ایران در پارس‌جنوبی از علاقه‌مندی اروپایی‌ها برای خاموش کردن مشعل‌های گاز کشورمان خبر داد.

مسعود حسنی در نشستی خبری در تشریح آخرین وضعیت توسعه و بهره برداری از پالایشگاه های میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: در شرایط فعلی حدود هشت درصد گاز جهان و نیمی از ذخایر گاز ایران در پارس جنوبی قرار گرفته ضمن آنکه در این میدان مشترک حدود 14 تریلیون مترمکعب گاز و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی وجود دارد.

مدیرعامل مجتمع پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی با اشاره به تامین 50 درصد گاز کشور توسط میدان پارس جنوبی، تصریح کرد: پیش بینی یم شود با بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی، تا پایان سال جاری ظرفیت تولید گاز شیرین در پارس جنوبی به 430 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون روزانه 400 هزار بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی تولید می شود که با بهره برداری کامل به یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز افزایش می یابد، اظهار داشت: در 6 ماه نخست سال جاری 148 میلیارد مترمعکب گاز تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 6 میلیارد مترمکعبی داشته است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری تولید میعانات گازی 12 درصد، گوگرد 6 درصد، پروپان 272 درصد و بوتان 59 درصد نسبت به 6 ماه نخست سال 92 افزایش داشته است، تبیین کرد: ارزش اقتصادی اضافه تولید محصولات گازی در نیمه نخست سال جاری حدود یک میلیارد دلار برآورد می شود.

حسنی با تاکید بر اینکه با کاهش زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، یک میلیارد و 622 میلیون مترمکعب معادل 3 هزار میلیارد تومان به تولید گاز کشور اضافه شده است، یادآور شد: تا سال 1396 توسعه این میدان گازی به اتمام رسیده و سهم پارس جنوبی در تامین گاز کشور با تولید روزانه 750 میلیون مترمکعب به 75 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر پارس جنوبی روزانه 155 میلیون دلار و سالانه 56 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی دارد، تاکید کرد: با تکمیل فازهای پارس جنوبی در سال 96 میزان درآمدزایی این میدان گازی به 167 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه فازهای اولویت دار 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی در مراحل آخر راه اندازی قرار دارند، تبیین کرد: برنامه وزارت نفت برای افزایش تولید 100 میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال محقق می شود.

حسنی با بیان اینکه هم اکنون برنامه ای برای خاموش کردن فلرهای پالایشگاه های پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد که براساس آن گاز فلرها به مزایده گذاشته می شود، گفت: بر این اساس در این مزایده، علاوه بر شرکت های داخلی، چندین شرکت آسیایی و اروپایی برای مشارکت بیشتر اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به برنامه این شرکت برای حمایت از ساخت داخل، خاطرنشان کرد: برای تامین 6 هزار و 430 قلم کالای نفت مبلغ 530 میلیارد ریال هزینه شده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به امضای قرارداد فروش روزانه ٣ هزار و ٨٤٠ تن اتان پارس جنوبی با شرکت های پترشیمی، خاطرنشان کرد: تاکنون ١٢ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در این مجتمع عظیم پالایشگاهی گاز ثبت شده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    13 0
    ببینیم سهم مردم کجا هستش۰۰۰۰ دلار کی میاد زیر هزار تومان
  • بابا A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    7 5
    درود بر وزیر کار بلد وکار درستمون جناب دکتر زنگنه مخلصیم قربان زنده باشی