۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
"یه ترکه" یا "یه لره" ؟

به طرز عجیبی به نظر می رسه نقش اول لطیفه ها و جک هایی که این روز ها بین ایرانی ها دست به دست می شن از "ترکه " به "لره" تغییر کرده. معلوم نیست علت چیه؟

 

آیا ترک ها دیگه خنده دار نیستن یا ظرفیت های جدیدی در لرها کشف شده؟ من نمی دونم ترک ها از اینکه این نقش را دارن از دست می دن ناراحت هستن یا خوشحال؟ لرها در چه حالی هستن؟ حالا مثلا اگر به جای ترکه، لره، عربه، فارسه یا مشهدیه یا اصفهانیه بگیم "طرف"، "یارو"،"مرده"، "زنه"، "یه نفر"، یه آدم" از خنده دار بودن جک کم می شه؟ خب می شه خلاقیت به کار برد و شخصیت سازی کرد. مثلا همین "فامیل دور" یا "آقوی همساده" خیلی عالی هستن. ما وقتی یه اسمو به عنوان نقش اول جک انتخاب می کنیم با اینکه ممکنه یه قوم را به ذهن بیاره ولی همه ی اونها را هدف قرار نمی ده. مثلا "غضنفر" یا "جاسم" یا اسم های دیگه. همه که یه جور ظرفیت ندارن. ما همه دوست های ترک داشتیم که خودشون جک ترکی تعریف می کردن ولی واقعیت قضیه اینه که نمی شه از همه انتظار داشت که ناراحت نشن. حالا اینها که جک هستن و بعضی هاشون هم خیلی با مزه ان اما "فارسی گوی" ها هم بدونن که می تونن موجبات خنده برای بقیه ی اقوام ایرانی باشن. من یادمه تو دهات ترک زبان ما وقتی یه آدم غریبه از شهر می رسید که سر و شکلش یه کم واسه ی اهالی عجیب و غریب به نظر می اومد تا مدت ها نقل خنده ی مجالس شب نشینی بود. مثلا فرض کنین از وسط ده که کلی آدم در یه عصر تابستون رو سکوهای کنار خونه ها و مغازه ها نشستن ناگهان یه ماشین غریبه پر از آدم های قد و نیم قد از راه برسه که تو دست اندازهای جاده ی خاکی به نوبت سر و کله هاشون به سقف پیکان پر سر و صدایی که سوار هستن می خوره و جلوی یه دسته از اهالی که با دقت دارن اونها رو نگاه می کنن ترمزکنه و رانندش با ریش پروفسوری! سرشو از ماشین بیاره بیرون وخیلی مودبانه بگه" استاد عذر می خام، منزل جناب "اوزون حسن"  (حسن دراز) از کدام طرفه؟" باور کنین جواب دادن به همچین سؤالی آن هم با زبان فارسی و در عین حال نخندیدن! در آن زمان های دور اون هم جلوی نگاه های بقیه ی اهالی روستا خیلی سخت بود و البته بی برو برگرد تا مدت ها وقتی دو نفر از اهالی روستا به هم می رسیدن برای باز کردن باب خنده وسط مکالمه ی ترکی ناگهان به فارسی و خیلی مودب ادای آن ریش پروفسوری را در می آوردن که "استاد ببخشید..." و انفجار خنده...

 اما این روزها دیگه فاصله ها با آسون شدن رفت و آمد و این همه وسایل ارتباطی خیلی کم تر شده و آدم ها بهتر همدیگر رو می فهمن، پس اینکه ما جهان را به دو قسمت "ما" و "ترک ها" یا "ما" و "لر" ها...تقسیم کرده و طرف دیگر را عجیب و خنده دار تصور کنیم گذشته. خنده عالیه و شاید یکی از تفاوت های عمده ی انسان با سایر موجودات زنده باشه اما می شه هم خندید و هم کسی را ناراحت نکرد. من خودم سعی می کنم سوژه ی داستان های خنده دارم یا خودم باشم یا کسی که همون جا تو مجلس نشسته و با هم داریم می خندیم یا اگر هم نیست وقتی بشنوه ناراحت نشه. خنده می تونه آدم ها رو به هم نزدیک کنه. بررسی های اخیر نشون داده آدم از خندیدن غریبه ها به حرف خنده داری که می زنه بیشتر خوشحال می شه. آفرین بر خنده. آفرین بر همه ی اقوام ایرانی. آفرین بر همه ی اقوام جهان... 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • omidss A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    21 98
    اي اقا من اينجور جك هارو از طرف لر ها و ترك هاهم ميشنوم درسته كار درستى نيست ولى اونا قلبن ناراحت نميشن دور هم ميگيم ميخنديم
  • مهران A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    41 20
    این نقد بود یا اینکه بحث قومیتی؟ این آقا داره میگه ما هم به فارس ها میتونیم بخندیم، این که نشد نقد خود من نه فارسم نه ترک ولی وقتی خدمت تو عجب شیر بودم چون ترکی بلد نبودم بهم میخندیدن الان من این آقا رو دقیقا همونجا تصور میکنم خبر لطفا مقالات قبل نشر یکم سبک سنگین کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    12 22
    اه اه اه توهم خیلی کلیشه ای و دستوری صحبت کردی. این ها ریشه های جامعه شناختی دارن که الان حوصله توضیح دادنشو ندارم.
  • ترک همدان IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    دلیلش اینه ترک ها بدجوری حال کسی که جک بگه میگیرن . ترک ها همیشه سالار بوده اند .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    30 50
    این نوشته و مخصوصا عبارت های اول آن توهین محض به ترک هاست. ..به طرز عجیبی به نظر می رسه نقش اول لطیفه ها و جک هایی که این روز ها بین ایرانی ها دست به دست می شن از "ترکه " به "لره" تغییر کرده. معلوم نیست علت چیه؟ آیا ترک ها دیگه خنده دار نیستن یا ظرفیت های جدیدی در لرها کشف شده؟ من نمی دونم ترک ها از اینکه این نقش را دارن از دست می دن ناراحت هستن یا خوشحال؟ لرها در چه حالی هستن؟
  • ali A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    31 22
    اولش می خواست بگه چرا دیگه واسه ترکا جک نمی گن؟ولی بعدش یجوری حالا جمعش کرد.... ولی به نظرم باز برای دفاع از قومیت متن زیاد جالب و قوی ای نبود
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    58 40
    حاجی حالت خوبه من سالهاست که تو فضای مجازی می چرخم به جرات می تونم بگم جوکها و لطیفه ها جدید از 3 ،4 سال پیش به این ور غالبا از دامنه اقوام خارج شده . اکثر سایتها و وبلاگهای طنز و لطیفه فارسی از دامنه قومیتی خارج شده اند و حتی در سایتهی اجتماعی که غالبا جوکهای بالای 18 سال گفته میشه دیگه از جوک قومیتی خبری نیست و بیشتر جوکها پیرامون دخترها و پسرها و زن و شوهرها و مسائل سیاسی روز و غضنفر و فامیل دور و کلاه قرمزی و ... است . جوری شده که خود من هم که شاید تا چند سال پیش تکیه کلامم موقه جوک گفتن یه ترکه و یه لره بود امروز دیگه این مسائل رو به زبون نمیارم . یعنی الان انگار یه فرهنگسازی خود خواسته بین مردم در فضای مجازی شده و خیلی کم جوک قومیتی مطرح میشه . مثل اینکه شما خیلی از اوضاع جامعه عقبید .
    • يك ايراني ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      21 19
      نه حاجى خودت انگار عقبى چون ما هنوز مى شنويم و تو همين مملكت هم زندگى مى كنيم.
  • مینا A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    25 8
    بسیار مطلب عالی و بجایی بود. ممنونم
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    13 1
    بازم می گن ما برای ارجح و تو چش جلوه دادن خودمون دیگران مسخره می کنیم
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    5 15
    سخت نگیر نمیشه به مردم گفت چی بگید که من خوشحال شم یا چی نگید من ناراحت میشم.چی بخورید چی نخورید چی بپوشید چی نپوشید.اگه خیلی از این بابت ناراحتید سعی کنید پول دار شید انوقت همه بهتون سرور جناب و قربان صداتون میکنن.به امید اینکه خبر انلاین چاپ کنه.یا علی
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    22 8
    جوک ساختن برای اقوام مهم نیست. در همه کشورها اقوام مختلف با هم شوخی می کنند. متاسفانه در ایران محتوای بعضی جوک ها خیلی زننده است.
  • سامان A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    33 6
    پشت این همه جک ساختن ها ومسخره اقوام شما پایتخت نشینها هستیدتا حالا کسی ندیده ونشنیده یک ترک براخودش جک بسازد دست ازتحریک اقوام بردارید
  • آدمیزاد CZ ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    35 24
    من جواب شما رو می دونم : چون قدرت سیاسی و اجتماعی از دست ترکا داره خارج می شه و می افته دست لرا. مثلا تو شهرستان ما که مردم یا فارسن یا ترک همه مسولین از فرماندار و شهردار بگیر تا رئیس نیروی انتظامی لرن. وجالب تر اینه که فامیلاشو نو از استان های لر نشین می آرن تو استان ما سر کار. همیشه جوک در برابر قدرته و به خاطر همینه که هیچ وقت هیچکی نمی گه یه کرد یا یه بلوچ.
  • نرگس IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    45 7
    من لرم یعنی بروجردی هستم گاهی احساس می کنم خودم و اطرافیان لرم واقعا با فرهنگ تر از دیگرانی هستند که جک لری میگن ولی چون در شهر غریبی زندگی می کنم به روی خودم نمیارم چون نوشتار و گفتار هر کس بیانگر نگرش و شخصیت خودشه
  • اردبیلی ساکن تهران A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    15 33
    متاسفانه خود قومیتها نگهدارنده آبروی خودشون نیستند، نمیدونم این تهران چه خاصیتی داره که یارو از تبریز پا میشه میاد توش و جک ترکی میسازه و کلن خیلی از مهاجرهای شهرهای دیگه وقتی پاشون به تهران باز میشه تازه یادشون میافته برای نشان دادن سادگی مردمشون و خنداندن دیگران از خودشون جک بسازند . جالبتر اینجاست که بعد از یه مدتی چوبشو تهرانیای اصیل و سایر اقوام باید بخورند که از روی سادگی یا بخاطر تقلید و تکرار اون لطیفه ها مورد شماتت همون اقوام قرار میگیرند . فرهنگه ما داریم ؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    57 8
    وقتی در رسانه مثلا ملی کشور صدای شخصیت و عروسک "گاو" رو لهجه لری میگذارن و در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون لرها رو تمسخر میکنن چه انتظاری هست از مردم؟ مسئولین هم انگار کاملا موافقن. ولی وقتی سال 85 یه کاریکاتور کاملا معمولی که هیچ ربطی هم به ترکها نداشت به مردم تبریز برخورد، چند استان ریخت بهم و کاریکاتوریست گرفتن انداختن زندان.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    45 1
    همه اقوام ایرانی واسه کشورمون زحمت زیادی کشیدن حیفه با این جکها همدیگه رو تحقیر کنیم و اتحاد از بین میره.
  • بی نام DE ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    31 2
    شوخی کردن کار خیلی بیخودیه مخصوصن اگه قومی باشه. رشتیه، آبادانیه، لره، ترکه، شیرازیه، مشدیه خب شوخی با این اقوام یعنی چی؟ چطور به خودمون اجازه میدیم هموطن هامون رو که تو سختی ها و خوشی ها کنارمون هستن رو مسخره کنیم؟ خدا روزی رو نیاره که جایی زلزله بیاد شما همین ترک ها و شمالی های عزیز رو ببینین که چطوری بسیج میشن واسه کمک کردن. چقدر از لر های عزیزمون یا بچه های مشهد و شیراز میرن کمک. خار به پای کسی بره اول از همه همین اقوامی که مسخره میکنین پیش قدم میشن. پس بهتره احترام خودتون و بقیه رو داشته باشین. وقتی خودمون به خودمون توهین میکنیم چطور از بیگانه ها توقع که بهتون توهین نکنن.
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    25 25
    یه ترک واقعی هیچ وقت جک ترکی تعریف نمی کنه اونای که تعریف می کنن تاریخ و فرهنگ خودشون را فراموش کردن، خودشونو باختن دیگه چیزی از خودشون ندارن..... لطفا چاپ کن
  • امین A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    18 34
    احتمالا خود ه نویسنده مطلب از تبار مردمان لره عزیز کشور هستند و شاید با این مطلب می خواستن زیرکانه اقدام به فرار از تحقیر ناشایست این قوم غیور کنند. من خودم ترک هستم و به ترک بودن خودم افتخار میکنم حالا هرکه هرچیزی که می خواد بگه.
  • احمد A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    17 1
    بنده مدت ها است که موقع جوک گفتن اسم قومی رو نمیارم و از طنز جوک هام هم کم نشده بعضاً یک جور سرخوشی ناسالم در استفاده از نام اقوام برای گوینده جوک ایجاد میشه که نمیخوادزآین خوشی واهی رو از خودش بگیره
  • یه ایرانی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    20 0
    لطیفه و جوک خوبه ولی نه اینکه به یه قوم توهین بشه......... احتمالا بعدش نوبت کردهاست... لرها و ترک ها انقد تو فرهنگشون خوبی دارن که به حرمت فرهنگ هاشون توهین نکنیم.... چرا صداقت، مهمان نوازی و خون گرمی و حس و غیرت ملی گرایانه لرها رو نمی بینیم؟ چرا فرهنگ ناب ادبی و اجتماعی و نبوغ ترک ها رو نمی بینیم؟ این کارها فقط باعث تفرقه و ایجاد کینه نسبت به ایرانی ها میشه....
  • رامین A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    31 1
    آفرین. بیایید با هم بخندیم نه به هم.
  • nima US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    17 7
    کجای دنیا مردم یه کشور واسه خندیدن اقوام مختلف رو مسخره میکنن؟ کاش یکم تو فرهنگمون تجدید نظر کنیم.
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    19 5
    يك عده آدم كه معلوم نيست ريشه شان كي و كجاست به قوم اصيل و نجيب و خالص لر توهين مي كنند كه راه بجايي نخواهند برد چرا كه اصالت گوهر نايابي است كه اكتسابي نيست بلكه ذاتي است و تازه به دوران رسيده هاي مجهول الاصاله نمي توانند خودشان را بالاتر از اين مردم ساده دل و كهن اين سرزمين بدانند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    19 1
    من تو هر گروهی که عضو شدم گفتم به قومیت ها توهین نکنید به جای لره یا ترکه بگین طرف اما متهم به بی جنبه بودن شدم
  • یه فارس A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    45 5
    خاک پای یه لره هستم . قدم ترکه هم رو تخم چشم من . همه ایرانی هستیم و برادر . هیچ فرقی نداره . همه یکی هستیم .
  • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    20 12
    من از سایت خبرآنلاین استدعا دارم به طور جد و پیگیرانه این قضیه رو دنبال کنه. کار از آذری من خودم آذری هستم،چرا می گید تُرک؟ و لُر گذشته و به همه غیر تهرانی ها کدام تهرانی؟ رسیده. دیگه اصفهانی و شیرازی هم در امان نیست مثلا کافیه بگی شیرازی هستی تا هرهر بخندن بهت که مثلا تنبل و... هستی. شیراز حتی کجایی حافظ کجایی سعدی کجایی کورُش بزرگ به کجا داریم می ریم؟ من به شخصا شدیدا ناراحت می شم از این جک های نفرت انگیز و بالای 90 درصد هم همینطورن. اون ده درصد هم توی باغ نیستن که داره چه توهینی بهشون می شه. این قضیه میتونی باعث شکاف در جامعه بشه. شوخی نگیریمش.
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    11 0
    ساختن و بازگویی به اصطلاح جوک در تمسخر اقوام، عملی شرم آور و مشمئزکننده اس.
  • وحيد A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    29 0
    آقاي مرداني وقتي صدا وسيما به تحقير اقوام مي پردازد چه انتظاري از ديگران داري؟ خوزستاني را سياه نشان مي دهد.... لره را هميشه ساده و بي دست و پا ... ترك را انعطاف ناپذير ، اصفهاني را خسيس و ... جالب اينه كه روي انسانهاي باسوادش هم اثر گذاشته به گونه اي كه فردوسي پور وقتي نوروزي رو به برنامه نود دعوت كرد با بخاطر رنگ سفيد پوستش باور نمي كرد اهوازي است.
  • لرستانی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    24 2
    بله متاسفانه توهین به اقوام در کشور ما توسط برخی اانسانهای بی فرهنگ انجام میگیره و در اینده بر وحدت ایرانیان تاثیر بدی خواهد گذاشت . توهین به قوم لر از زمان به قدرت رسیدن اقا محمدخان قاجار شروع شد برای تضعیف حکومت زندیه و کریم خان زند و متاسفانه هنوز ادامه داره ودامن گیر برخی اقوام دیگر هم شده . خداوند در قران کریم یاد کرده که انسانها رو از اقوام وزبانهای مختلف خلق کرده و بالاترین انها نزد او انسانهای باتقوا و پرهیزکار هستند. امیدوارم که این توهینها اتمام پیدا کنه چون ما ایرانیان با هر زبان و قومی دارای فرهنگی چندهزارساله هستیم. یا حق
  • فرهاد IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 19
    این رفتار ناپسند بین همۀ ما ایرانی‌ها وجود داره. اتفاقاً جوک‌های زیادی هم برای تهرانی‌ها ساخته شده، ولی جالبه که اگه جلو یه تهرانی‌ علیه تهرانی‌ها جوک بگیم ناراحت نمی‌شن راستی چرا؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    5 12
    عجب؟؟؟ جالبه واقعا.. چه خوب هم داری توجیه میکنی ..ما وقتی یه اسمو به عنوان نقش اول جک انتخاب می کنیم با اینکه ممکنه یه قوم را به ذهن بیاره ولی همه ی اونها را هدف قرار نمی ده. مثلا "غضنفر" یا "جاسم" یا اسم های دیگه.. خوبه والا همینمون مونده بود که از شما روش ساختن جوک قومیتی رو یاد بگیریم.
  • سیامک A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    20 3
    خواهش می کنم ازکامنت کل کل پرهیز کنید. درود بر آذری. کرد. لر . بلوچ. گیلکی. مازنی. بختیاری. سیستانی. فارسی. ترکمن. تهرانی. خوزستانی. درود بر ایران و ایرانیی...
  • رامین IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    26 0
    اول از همه صدا و سیما مقصره. در سریالها آدمهای ساده لوح و کمی تا قسمتی نادان را شهرستانی و از جای دور آمده نشان میدهند. کل ایران را هم که به دو قسمت تقسیم کردند : تهران و شهرستان آخه اصلا یکی روشن کنه شهرستانی یعنی چی؟ یعنی غیر تهرانی؟ یعنی متولد غیر تهران؟ یعنی دور از تهران؟ بسیاری از دوستان غیر تهرانی را میشناسم که تحت اثر همین فرهنگ غلط سعی میکنند خود را تهرانی نشان دهند و از اصالت خود فرار کنند. متاسفم.
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    3 31
    بذار خوش باشيم بابا
  • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    1 17
    بعضی جوکها به خاطر اینه که بعضیها تعصب بیجا دارن و خیلی از مردم ما هم از این تعصبات جاهلی بدشون میاد.
  • محسن EU ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    12 2
    این مطلب باید چند سال پیش نوشته میشد امیدوارم همه استقبال کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    3 13
    بی مزه بود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    8 0
    منم امیدوارم این فرهنگ احترام به همدیگه مخصوصا تمام اقوام و زبانها در جامعه جا بیفته و بخاطر چند ثانیه خندیدن اقوام رو مسخره نکنیم. همه ما ایرانی هستیم و اگه کمی سواد تاریخی داشته باشیم متوجه میشیم حتی بعضی از اقوام مثلا لرها ایرانی تراند
  • اسماعیل A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    15 0
    سلام.من از مدتها قبل به خودم قول داده ام در انتشار چنین پیامک هایی شریک نباشم. یه ترکه داشتیم ستار خان سالار ملی.یه لره داشتیم ایت ا... بروجردی مرجع عالیقدر شیعه.یه شمالی داشتیم میرزا کوچک خان جنگلی ازادیخواه. ووو.... درود بر ایران و درود بر تمام اقوام رنگارنگ و زیبایش.
  • حمید IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    17 3
    موافقم ؛ نوشته خیلی خوبی بود؛ ما مجاز نیستم هیچ کدام از هموطنان و اقوام را به سخره بگیریم
  • بی نام AT ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    17 0
    حق گفتید. این کار درستی نیست که باعث شیم بعضیها از قومیتشون خجالت زده بشن. یه خواهش از همة کاربران اینترنت از جمله خودم: فرستادن جوکهای قومیتی رو در دنیای مجازی ادامه ندیم تا در دنیای واقعی هم متوقف بشه
  • بی نام US ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    19 11
    من یه همکار ترک دارم و قسم می خورم هیچ کس را تو زندگیم ندیدم به اندازه ایشون راجع به همزبان هایش جک تعریف کنه. یه جورایی حرمت امامزاده به متولیش هم هست.
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    14 0
    واقها وقتی ما ایرانیها به اقوام خودمون احترام نمیگذاریم چطور انتظار داریم دنیا به ما احترام بذاره؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    4 1
    اولا هیچ قومی رو و هیچ کسی رو نمیشه مسخره کرد و این ضعف تو هست که هم صحبتت رو باب مضحکه قرار میدی و حتی خودت رو . چون واسه خودت هم شخصیت قایل نیستی تا برسه به دیگران لعنت بر مسخره کنندگان که دشمن خدا هستند چرا که مسخره شوندگان بندگان خدایند این آخر ضعف فرهنگیه
  • رضا بی A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    5 1
    آفرین
  • محمد رضا A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    23 14
    یک روز یک لره پادشاه ایران شد و حاضر نشد خودش را شاه بداند و خود را وکیل الرعیا نامید؛ یک روز یک ترکه آن قدر درمشروطه مجاهدت کرد که سردار ملی نامیده شد؛ یک روز یک رشتی به اسم میرزا کوچک خان یکه و تنها جلوی دیکتاتوری رضاخانی و استعمارگری شوروی ایستاد تا کشته شد... «اي مردم شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را شاخه‌ها و تيره‌ها کرديم تا يکديگر را از هم بازشناسيد و اين اختلافات موجب افتخار كسى نبايد باشد راستي كه گرامي‌ترين شما نزد خدا باتقواترين شماست...».
  • طباطبائی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    9 2
    باسلام، آفرین بر فهم و شعور شما.
  • یه ترکه IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 9
    ناصر مردانی همیشه عالی مینویسه. مخصوصا تحلیل های سیاسی.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 5
    همه افسرده شدن کی دیگه جک میگه
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 4
    آفرین برشما
  • ترکمن IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    14 7
    کشور به اتحاد احتیاج داره، بس کنید حتی این جور مقالات رو هم ننویسید
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 3
    الان دیگه یه روز یه استقلالیه مد شده ... یا یه روز شش تاییه ...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    4 0
    مصیبت بارش اینجاست که این جک ها رو بعضی آدمهای ظاهرا حسابی هم تعریف میکنند....میانمایگی را کی گفته بود؟ یاد تحلیل اون افتادم.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    14 0
    همه اقوام ايران مشتي اند. دم همشون گرم.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    21 1
    من تا بستان گذشته به خرم آباد سفر کردم وبخددا قسم مردمی بهتر از مردمان این شهر در کشور سراغ ندارم
  • ایرونی IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    3 13
    اگه شما مته به خشخاش نزارید همه چی خوبه
  • شوش A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    9 6
    کلا جوکیم.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 0
    ما باید یاد بگیرم که شوخی را جدی نگیریم . شومن ترک کرد لر وشیرازی اصفهانی رشتی مازندرانی تهرانی ارمنی داشتیم وسالهای سال کسی جدی نمی گرفت مردم فقط می خندیدند همین .
  • مهدی A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    3 24
    با سلام دوستان اگه بخوایم منصفانه قضاوت کنیم با کلاس ترین ترک های ایران رو تبریزی ها دارن اگه باور نمی کنین تشریف بیارین خودتون ببینین ولی در مورد همزبا نهای تهران و شهرستان های تهران نمی تونم نظر بدم
  • رضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 1
    توهين به اقوام براي شاد بودن رو نوعي انحطاط فرهنگي قومي ميدونم كه وارث تمدني عظيمه. انحطاط فرهنگي يعني اين نه ماهواره و نه ساپورت و نه سگ گرداني و...
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    5 7
    درود بر ناصر مردانی بزرگ و بزرگ منش
  • رادمان IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 6
    فرا فکنی نکن آقای مردانی این آمار رو کدوم موسسه ی معتبر استخراج کرده؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 2
    احسنت
  • امیر IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 13
    به عنوان یه ترک تبریزی ، منظور و مقصود حرفاتون رو تایید می کنم اما کلمات و واژه های انتخاب شده و همچنین ادبیاتی که به کار بردین چندان جالب نیست. خندیدن به ریش پروفسوری کسی یا یه قومیت خاص هر دو به یه اندازه ی نشانه ی کم فرهنگی و بی فرهنگی شخص هست.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 0
    الانم جکای "یه دخدره" زیاد شده. همیشه باید به یه گروهی گیر الکی بدیم.
  • آیدین IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    13 11
    اقوام و ملیت ها بازیچه دست نژاد پرستان..
  • مصطفی A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    8 0
    بیایید باهم به ریش این دنیا بخندیم به جای اینکه بهم بخندیم و دنیا هم از بی فرهنگی بعضی از ما ، به ریش ما بخندد
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    4 5
    مقاله ات اصلا هوشمندانه نبود.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 24
    حالا که شد، لره، صداتون در اومده؟
  • بی نام A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 1
    درود...ای کاش همگی اینطور باشیم
  • سکوت A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    152 4
    انسانهای بزرگ : عظمت دیگران را می بینند. انسانهای متوسط : به دنبال عظمت خود هستند. انسانهای کوچک : عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند.
    • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      6 2
      خیلی عالی گفتی
  • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    اولا که هنوز " یه ترکه" بالاترین اماراستفاده در لطیفه ها را داره و " یه لره" با تعداد کمتر هست در واقع " یه لره" بیشتر برای تنوع استفاده میشه و پایه لطیفه ها هنوز همان " یه ترکه " هست دوما کلمه " استاد ببخشید " در هر زبانی که باشه اصلا چیز خنده داری نیست
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 2
    نه تمسخر روستایی که به شهر می رود پسندیده است و نه تمسخر شهری ای که به روستا می رود. خندیدن چیز بسیار خوبی است ولی در حقیقت عبارت «استاد ببخشید» چندان خنده دار نیست.
  • کامران A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 5
    آفرین به نویسنده این مطلب
  • یه فارس A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    6 0
    بنظر من هرکی باید از خودش شروع کنه دفعه بعد که اومدیم جوک تعریف کنیم بجای اینکه به اقوام عزیز ایرانی توهین کنیم از کلماتی استفاده کنیم که توش توهین به هیچ قومی نباشه...
  • بی نام A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    12 1
    فقط يه لره و به ترکه نيست .يه روز شيرازيه و يه روز قزوينيه و يه روز رشتيه و يه روز يه اصفهانيه هم اضافش کنيد.يادمون رفته ترک مثل باکري هست /رشتي مثل ميرزا کوچک خان هست/شيرازي مثل شهيد دوران سهت/لر مثل کريمخان زند هست و .... جان خودتون با هويت خودتون بازي نکنيد.
  • محمد نعمت زاده A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    7 11
    در جمهوری اسلامی ایران همه اقوام با هم برادر و مسلمان و محترم هستند و ترک و فارس لر عرب بلوچ و غیره باهم برادر و با محبت در آبادانی کشور عزیزمان در تلاش هستند و زبان تمام اقوام ایران اسلامی مورد احترام است . پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
  • توفیق A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    19 11
    اگر دلیل اصلی آن را بخواهید چرا دیگر ترک خنده دار نیستند به این دلیل است که چون مردم وقتی دنبال جنس با کیفیت میگردند دنبال جنس ترک هستند معروفترین صنعت گران و بازاری ها استادان و هنرمندان ترکند شبکه های ترکیه و فیلم های آنها مورد علاقه نسل جوان است در تهران بر عکس قدیم کسی ترک بودنش را انکار نمیکند بلکه با افتخار از آن یاد میکند کلاسهای آموزش ترکی برای درک فیلمها هست و مردم با هوش در این تناقض به نرک نمیخندند ولی متاسفانه اینبار انتخاب یک گزینه که مردم شریف لر را نشانه رفته است وجود دارد که انشااله با لیاقت این قوم اصیل این عنوان نیز از ذهن مردم پاک شود و همه با هم بخندیم نه به هم
  • بی نام AE ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    2 6
    اين تحليل هيچ سود و فايده اي نداره به نظر من چون در ابتدا دو سوال مطرح مي كنه ولي در پايان جواب انها را نمي ده
  • مهدی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    7 0
    در جریان انقلاب فرانسه گروه های مختلف با هم درگیر بودند و آدم های زیادی هم کشته شده اند. یکی از فرماندهان اون زمان وصیت کرده بود رو سنگ قبرش بنویسند: برمرگ من گریه مکن ای رهگذر چون اگر من زنده بودم، تو مرده بودی واقعیتش اینه که تمسخر افراد متفاوت از ما. در ذات همه ما ایرانی هاست. به امید روزی که فرهنگ ما به حدی بالا بره که تفاوت ها را محترم بدونیم.
  • اهوازی IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    9 0
    جک رو می گند که دور هم جمع باشند و شاد نمیشه جک عربی گفت ولی بدون لهجه باشد همینطور ترکی یا اصفهانی و یا هر لهجه و زبان دیگری و تمام لهجه ها و زبان های محلی شیرین هستند و زبان فارسی یک زبان رسمی است و محدودیت فراوانی دارد خود من عرب هستم ولی از جک های عربی که شیرین باشند و قصد تحقیر نداشته باشند خیلی هم خوشم می آید حتم دارم هموطنای ترک و لر و اصفهانی و شیرازی و اصفهانی و مشهدی و رشتی وتهرانی وکرد وبلوچ و ترکمن و ...مثل من هستند
  • بهروز IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    10 2
    زنده باد ،این نوع جوک گفتن بیشتر از رونادانیه تا بدجنسی لطفاً از این دست مقالات بیشتر کار کنید ...
  • بی نام GB ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    10 0
    اين رسم همه جاي دنيا هست وهر قومي براي قوم ديگه جوك ميگن وتنها مختص ما نيست. قديما با اسلحه به جنگ هم ميرفتن ، حالا با جوك واين مسئله وجود داره تا دنيا وجود داره. خودتون رو درگيرش نكنيد
  • عادل ... تبریز اوشاغی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    20 2
    به عنوان یه تورک هیچ وقت از جوک و توهین های آدم های کوچک ناراحت نشده ام و همیشه به خودم گفته ام : ببین چی داری که خدا بهت عظمت داده... اولو سهندم ساوالانام من و هم چنین بعنوان یک آذربایجانی به خود اجازه نداده امم به قومی توهین کنم چون که توهین کننده به هر زبانی که باشد نماینده ایشان نیست. یا حق
  • لیلا IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    36 5
    استاد درست می گوید نباید به جهت خنده اقوام ایرانی را ناراحت کنیم
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    36 47
    بايد سعه صدر داشته باشيم من كه اصلا از اين جكها ناراحت نميشم
    • يك ايراني ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      11 11
      معنى سعه صدر رو درست متوجه نشدين برادر. اين سعه صدرى كه شما ميگي باعث ميشه بقيه به مرور فكر كنن كه ترك ها واقعا خنده دار هستن.
    • جیم جارموش A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      11 11
      درور به شرفت هموطن . من اصالتا فارس هستم ولی وقتی میبینم شما کم لطفی بعضی هموطنان رو اینطوری با جنبه بالا تحمل میکنی و میگی که ناراحت نمیشی از صمیم قلب خوشحال میشم و به داشتن چنان هموطنانی مثل شما افتخار میکنم.
  • يه لر A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    26 27
    آقاي كارشناس عزيز توجه كنيد كه آقوي همساده هم شخصيت شيرازي هستن كه استفاده از ايشان هم به نوعي توهين هست يه شيرازي ها....
  • حميدرضا A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    2 6
    جوونها با سن پايين مبتلا به سرطان ميشن اينا دنبال چي هستن ؟خداييش با كيا شديم هفتادميليون
  • وحید A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    5 3
    یادتون نره غضنفر لقب حضرت علی هستش
  • بابك A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    11 4
    ترك ها از جك تركي خندهشون نميگيره همون طور ما از جك فارسي شما بايد تو جمعشون باشيد يا يه سفر به شهر ترك زبان بريد تا متوجه بشيد چه چيزاي خنده دار داريم كة فقط به خاطر عا دت تو محيط فارسي ديده نميشن وقتي قومي بخواد قوي بشه از طرف خودشون كوبيده ميشه
  • امیر IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    9 2
    من اهل گرگانم.واقعا ناراحت کننده اس جک ساختن در مورد اقوام مختلف ایرانی.و جای خوشحالی دارد که این اقوام گوناگون با زبان و فرهنگ و آداب و سنن و رسوم متفاوت باهم در کنار هم با صلح و آرامش در کنار هم زندگی میکنند و همه ما به ایرانی بودن افتخار میکنیم.
  • ناصر IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    20 9
    من نمی دونم ترک ها از اینکه این نقش را دارن از دست می دن ناراحت هستن یا خوشحال؟ آقای نویسنده اینجا که داری باز به ترکها با این جمله توهین میکنی مگر ترکها را در این نقش قبول کردی که هستند.. اسم نگو...بگو بجای فلان اقوام بگوییم یارو و یا هموناییکه گفتی......چرا در اول سخنرانیت خودت این نقش را به ترکها دادی؟ عاقل باش.
  • دانا A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 10
    همه اقوام ایرانی ها به اندازه کافی خلاق هستند تا بتوانند برای قوم دیگر لطیفه بسازند. معتقدم ظرفیت و شعور فرهنگی جامعه به دلیل افزایش قشر تحصیل کرده و استفاده از فن آوری های نو در حال رشد است و دیگر مردم مانند گذشته یک جا جمع نمیشوند برای هم جک تعریف کنند و بخندند . دلیل استفاده ترکه و لرها در لطیف ها به دلیل سخت کوش بودن این دو قوم و مهاجرت آنها به نقاط مختلف ایران برای کار و تجارت می باشد.
  • بی نام US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    30 11
    الان اصفهانی ها و شیرازی ها و لرها هدف هستن. مدتهاست دیگه از "یه ترکه" خبری نیست. آذری زبانان عزیر که زمانی معترض بودن به جکها الان خودشون طرفدار و پرو پا قرص جک لری و شیرازی و اصفهانی هستن.
  • امین DE ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    7 4
    اینقد قوم لر رومورد تمسخر قرار ندهید بخدا ما با وجود اینکه کرد کرمانشاه هستیم ولی قوم لر را دوست و برادر خود میدانیم که در همسایگی استان ما تشریف دارن وبه خاطر قدمت چندین هزار ساله این قوم اصیل وگرانبها که در تمام عرصه ها پشتیبان و حامی ما و کشور بوده باید تشکر کرد و این اتحاد را مدیون پاکی و صداقت و شایستگی میدانیم .پس لطفا اگه هر گویشی که دارید چه فارس چه ترک و غیره شخصیت بر باد رفته خود را در قالب لر یا کرد به کار نبرید .
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    4 4
    از نظرایی که ملت میزارن میشه به عمق فاجعه پی برد... فعلا که هممون جهان سومیم
  • بی نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    2 0
    مشکلمون اینه که فرق جک و لطیفه رو با تمسخر نمی دونیم . مثلا از اینکه فلانی تو فلان سریال لهجه داشت ناراحت می شیم ... اون قدر جوکامون تبدیل به تحقیر هم دیگه شده فکر می کنیم باید اسم قوم ها رو بردایم و اسم فامیل دور روش بزاریم نه عزیزان خانه از پایبست خراب است
  • کاسیت A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 2
    وقتی حرفی برای توجیح عمل زشتتون در تمسخراقوام ایرانی ندارید هی درود درود و زنده باد زنده باد میکنید اما بازم هیچ دیواری رو کوتاه تر از مردم لر پیدا نمیکنید.بعضی سعی دارن با تطهیراین عمل ضدفرهنگی,بابرچسب طنز,مشکل را رفع کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    جوک براساس تصورات پیش ساخته وپیشداوری عده ای درباره اقوام ساخته میشه وافرادمختلف آن اقوام موردقضاوت یکسان قرارمیگیرند.اینان به امورمعین به شکل مبالغه آمیزی نگاه وحتی آنرا تحریف میکنند نوعی پیش فرض ذهنی دارندکه بامصادیق واقعی تطبیق نمیکند
  • کاسی A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    3 0
    جوک یه اختراع تصوریه و هیچ واقعیتی نمیتونه داشته باشه ولی وقتی به اسم یه قوم انتشار پیدا میکنه یقینأ دیگه یه شوخی صرف نیست بلکه برنامه ریزی شده است و هدفی بدنبال آن پیگیری میشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    2 0
    چگونه ممکنه براین مبنا که فلان کس متعلق به فلان جاست بتونیم همه ویژگیهای شخصیتی,ذهنی,رفتاری,عواطف واحساسات اورامتوجه بشیم؟این یکنوع انگ زنی و برحسب منطقه خاص جغرافیایی است
  • حمیدرضابیرانوند IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    5 1
    بنده تمام اقوام ایرانی را محترم میدانم واعتقاد دارم در زمان بلا جنگ سیل وغیره هرقوم ایرانی میتواند نقش پدر برادر و خواهر را برای هموطنش ایفا کند : جوک قومیتی را کسانی درایران عزیزباب نمودند که خواستندحرف حسابی را جواب ندهند به طور مثال جواب اعتراض لرها را به کشف حجاب به گردن فرازی وراهزنی میان اقوام دیگر نمایان کردند .
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
    0 0
    برای ما پارس ها هم می سازنند اما این موضوع ناراحت کننده نیست، ناراحت کننده اینه وقتی می خوان به ما بد و بیرا بگن صاف یا کوروش رو هدف می گیرن یا خلیج پارس جوک بسازید از ما با جنبه تر نیست، اما کوروش یا خلیج پارس یک بحث ملیه نه قومیتی. متاسفانه حماقت در این مملکت تمامی نداره.