محسن عسگریان دوتار نواز و فرزند استاد ذوالفقار عسگریان می‌گوید که موسیقی نواحی ایران میراثی است که نسل به نسل منتقل شده است.

«موسیقی ما موسیقی عرفانی است. دلی است. کسی از آن زده نمی‌شود. ما برای همه موسیقی‌ها ارزش قائلیم اما موسیقی ما از دل بلند می‌شود.» اینها را محسن عسگریان میگوید. دوتار نواز و فرزند استاد ذوالفقار عسگریان نوازنده شناخته‌شده دوتار  جنوب شرق خراسان که سال 93 درگذشت.  

هرجا و هرگاه از موسیقی نواحی حرف می‌زنیم بی‌تردید جایی صحبت به موسیقی خراسان و شرق خراسان هم خواهد کشید و نام بزرگانی چون نورمحمد درپور و غلامعلی پورعطایی، حسین سمندری و ذوالفقار عسگریان که در چند سال اخیر از جمع ما رفتنند و جایشان را به یادگارانشان دادند. یکی از این یادگارها محسن عسگریان است که قرار است در برنامه «شبهای موسیقی نواحی» حضور پیدا کند و نغمه‌هایی از این سرزمین را برای پایتخت‌نشینان اجرا کند.

این نوازنده دوتار  می‌گوید حتی موسیقی نواحی هم باید رو به جلو باشد:« نسل جوان نسبت به ده سال پیش که فقط پیشکسوتان بودند حضور پررنگی پیدا کرده اند. باید به طور جدی این موسیقی را ادامه داد باید به میراثی که به دست ما رسیده چیزهایی اضافه کنیم. موسیقی رو به پیشرفت دارد. کار پیشینیان صد در صد باید باشد اما باید چیزهایی اضافه شود که برای مخاطب امروز تازگی هم داشته باشد.»

ذوالفقار عسگریان

او از علاقه مردم منطقه تربت جام به این موسیقی هم گفت:« در منطقه خراسان این موسیقی در خون مردم جریان دارد. خودشان علاقه دارند و شاید بشود گفت نیاز چندانی به ترویج آن در این منطقه نیست. جاهای دیگر هم فکر میکنم هر کسی نوعی موسیقی را دوس دارد و باید به همه احترام گذاشت»

این نوازنده جوان موسیقی نواحی می‌گوید که تجربه‌ی نوازندگی به او نشان داده که مردم به این موسیقی علاقه‌مند هستند. « مردم موسیقی مقامی دوست دارند. مثلا اجرایی که در برج میلاد داشتیم خیلی خوب بود. جمعیتی که در آن سالن بودند همه محو موسیقی نواحی شده بودند و وقتی که بیرون آمدیدم همه دور ما حلقه زده بودند و ابراز لطف میکردند.»

 او که در کنار نوزاندگی به تدریس واشاعه این گنجینه فرهنگی نیز مشغول است میگوید علی رغم پیشنهاداتی که از طرف ارشاد به او شده است همچنان ترجیح میدهد در خانه خودش نواختن دوتار را به علاقهمندان بیاموزد. محسن عسگریان بیش از همه دغدغه این را دارد که اساتید موسیقی نواحی باید در جوانی و تا هنگامی که «سرپا» هستند مورد توجه قرار بگیرند:« امیدوارم بیشتر به این موسیقی رسیدگی شود. بیشتر برایش ارزش قائل شوند. تا زمانی که اساتید ما جوان بودند کسی به یادشان نبود.وقتی پا به سن گذاشتن مورد توجه قرار گرفتند. باید در جوانی آنها را دریافت نه وقتی که افتاده شدند.»

استاد ذوالفقار عسگریان پدر این نوازنده دوتار از اساتید برجسته این رشته بود که سال گذشته از دنیا رفت. از پسر درباره پدر پرسیدیم و او افتادگی و عشق به هنر را بزرگترین خصایل این استاد دانست:« استاد ذولفقاری کل زندگی‌اش نوازندگی بود.علاقه بسیاری داشت کارش پایدار بماند. اخلاق به خصوصی داشت. برایشان فرقی نمی‌کرد کسی که می‌آمد چه کسی است. کودک بود یا یک مقام رسمی یا یک غریبه هر کسی که بود و میخواست استاد برایش بنوازد ایشان با خوشرویی و رغبت برایشان می‌نواخت. به قول معروف خودش را نمی‌گرفت. افتادگی ایشان زبانزد بود» و حالا او که میراث دار این هنر کهن است دوست دارد همین خصایل را داشته باشد.« من هم اگر چیزی آموخته باشم همین است. برای من هم فرقی ندارد. وقتی کسی میخواهد دوتار بزنم دیگر مهم نیست خسته باشم یا هر چیز دیگری، برایش دوتار میزنم. امیدوارم بتوانم اخلاقی که استاد داشت را داشته باشم ».

محسن عسگریان، تکنواز دو تار، عبدالله امینی، خواننده اعضای گروهی هستند که قرار است در نخستین برنامه «شبهای موسیقی نواحی» به روی صحنه بروند. این برنامه بخشی از فستیوال آیینه‌دار است که برای حمایت و تشویق هنرمندان جوان موسیقی نواحی اجرا میشود. نخستین برنامه شب‌های موسیقی نواحی با محوریت موسیقی شرق و جنوب شرقی ایران در قالب چهار شب تربت‌جام، زابل، سراوان و ایرانشهر همزمان با رونمایی نخستین آلبوم‌های فستیوال آیینه‌دار از 11 تا 13 شهریور در برج آزادی برگزار می‌شود. 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربانو A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    احسند