گزارشی از یک سفر/ سرکیس نعوم: ایران داعش را نتیجه اسلام افراطی و تکفیری می داند

سرکیس نعوم روزنامه نگار مشهور لبنانی خاطرات چهارمین سفر خود به ایران را به رشته تحریر در آورده است. ستون نویس روزنامه النهار از نقش ایران در عراق سخن گفته است.

سرکیس نعوم
جنوب عراق عمدتا شیعه هستند و نُه اقلیم را تشکیل می دهند. مرجعیت دینی و به طور مشخص آیه الله سیستانی در نجف اشرف نقش مهمی دارد. او در جمهوری اسلامی ایران نیز محترم است و با وجود اختلاف نظرهایی که در مورد برخی مسائل عراق ومنطقه با رهبر ایران ، حضرت آیت الله خامنه ای، دارد، اما دوستی خوبی بین آن ها برقرار است. درعراق نیز همه اقشار به او احترام می گذارند و او خواهان تشکیل دولت عدل و توازن و خالی از فساد است. 

قانون بر موضوع فدرالی کردن عراق – که همین  شخصیت ایرانی(سیستانی) نزدیک به محافل تصمیم گیری آن را مطرح کرده- هیچ وجه مذهبی مشخص نکرده بلکه یک حکومت خودگردان برای کردها قائل است. اما در رابطه با عرب های سنی وشیعه بحث اقلیم ها مطرح می شود که هر یک از این اقلیم ها،  سه استان را شامل می شود و از این رو تمرکززدایی بیشتری در آن پیش می آید. اصرار بر شکل گیری سه ایالت کرد و شیعه و سنی، حتما منجر به جنگ خواهد شد. همچنین اگر عراق تقسیم شود جنگ در خواهد گرفت، چرا که سه استان هستند که نیمی  از آن ها را شیعه و نیم دیگر را سنی تشکیل می دهد و در بغداد نیز هم شیعه و هم سنی هستند. خوب در مقابل این واقیت چه کار کنیم؟ آیا حمام خون به راه بیندازیم؟

یک مقام ایرانی که به قدرت های ایران و عراق نزدیک است درباره  داعش گفت: " داعش یک خطر جهانی است و روسیه برای اینکه احساس خطر کرد در سوریه به رویارویی با داعش پرداخت زیرا از سه جهت مسکو را تهدید می کرد: نخست از سمت خاورمیانه، دوم پاکستان و افغانستان و هند و سوم کشورهای اسلامی (شوری سابق)، زیرا روسیه می ترسد که خشونت تکفیری به آن برگردد" . سپس وی در مورد گزارشی که 16 آژانس اطلاعاتی آمریکایی مدتی قبل ارائه داده بودند ، سخن گفت. این گزارش ها شامل پیش بینی هایی در سال 2020 بود که بارزترین آن انتقال نفوذ جهانی به سمت شرق به وسیله چهار کشور مهم از جمله چین و ایران و هند  است.  و از این وسیله برای اثبات نیت های خصمانه خود در برابر آمریکا استفاده می کنند. وی در ادامه گفت سیاست امروز آمریکا این است که با تحرک در خاورمیانه سعی می کند مانع این انتقال مذکور شود و این امر با تشویق تروریسم و انتقال آن به چهار کشور مذکور  در" شرق" محقق می شود تا به این ترتیب همه آروزهای آن ها را در تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ و جهانی از بین ببرد. 

 تروریسم نتیجه اسلام افراطی و تکفیری است. در هند مسلمانان زیادی هستند . در چین حدود یک صد میلیون مسلمان هستند که برای استقلال خود فعالیت می کنند. این کشورها باید تلاش کنند تا ثبات آن ها خدشه دار نشود. من پرسیدم آیا دلایل و اسنادی در دست دارید که نشان  دهد محور این کشورهای چهار گانه به یک حقیقت موجود تبدیل شده است؟. وی در جواب گفت: این ها با یکدیگر در چارچوب سازمان های منطقه ای از جمله سازمان " شانگ های" همکاری دارند اما تاکنون بحثی برای توسعه این همکاری و توافق بر سر اتخاذ سیاست واضحی به منظور ضربه زدن به تلاش های آمریکا برای ناامن کردن منطقه، توسط آن ها صورت نگرفته است. شاید چنین چیزی در آینده اتفاق بیفتد. در موضوع سوریه و نقش ایران شخصیت ایرانی دیگری آن را خط استراتژیکی نامید که ایران به رهبری آیه الله خامنه ای هرگز از آن دست نخواهد کشید، گفت:

 این همان خطی است که ایران را با متحدان لبنانی و سوری و عراقی و ... در یک صف قرار داده است و مشاوران و یگان های نظامی آن نیز در کنار بشار اسد و در جنگ با اسرائیل و در دریای مدیترانه می جنگند. این شخصیت نزدیک به قدرت تاکید کرد ایران به دو دلیل هرگز از این خط عدول نخواهد کرد: نخست: تعلق خاطر آن به قضیه فلسطین و تاکید بر اینکه مردم فلسطین باید حق خود را بگیرند. دوم: تاکید بر حمایت از حزب الله و حفظ ارتباط زمینی با آن از طریق سوریه و عراق

بنابراین اطلاعاتی که ارائه شد – این حرف من است – تهران برای حل بحران سوریه حاضر است که چهره های اصلی نظام خود را فدا کند اما در مقابل، نفوذ خود را در سوریه حفظ کند.  

اما در رابطه با مساله فلسطین آقای خامنه ای هرگز با اسرائیل مذاکره نخواهد کرد ولی در عین حال به طور مستقیم با فلسطین درگیر نخواهد شد و مبارزه غیر مستقیم را ادامه می دهد  مگر اینکه اسرائیل بخواهد به ایران  تجاوز کند و آغاز گر حمله باشد.  وی در ادامه گفت مگر اینکه اسرائیل پیشنهاد همه پرسی را که رهبر ایران برای رسیدن به سازش مطرح کرده، قبول کند. اما راه حل ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین که اوباما مطرح کرده است اگر فلسطینی ها و دولت های  عربی آن را قبول کند ایران بر این پیشنهاد سکوت خواهد کرد. این نظر شخصی من است. 
5049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    8 3
    فهم خوبی داره این بنده خدا
  • amir A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    5 2
    تا نابودی کامل داعش و النصره و احرار اشام و ... در نهایت سعودی کثیف خواهیم جنگید . .......