ایسنا نوشت:

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یارانه با فرهنگ دینی ما سازگار نیست و زمانی که اسلام می‌گوید مال باید منشاء قوام جامعه باشد مساله یارانه از نظر علمی با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش "اقتصاد مقاومتی از منظر دین" با بیان این‌که «اقتصاد مقاومتی از ابداعات رهبر انقلاب است» گفت: اقتصاد مقاومتی از عناوین مبارک و کلیدی و مهم در مسائل اقتصادی است که باید راهکارها و شاخص‌ها و مولفه هایش بررسی شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: در این زمینه جلسات علمی و پژوهشی قوی و کارشناسی‌های عمیق در موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود اما در کنار این مسائل نگرانی‌ که همیشه وجود دارد این است که مسائل مطرح شده مبادا در حد برگزاری جلسات باشد و به نتیجه کارآمدی دست پیدا نکنیم و تنها در میدان سخن و نظریه‌پردازی باقی بماند.

او خصوصی سازی اقتصاد را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: یکی از مقتضیات اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد مقاومتی بر دوش مردم باشد از این رو باید به سمت خصوصی‌سازی اقتصاد برویم دولت نیز به این نتیجه رسیده است.

لنکرانی یادآور شد: بسیای از منویات رهبر در اقتصاد مقاومتی ریشه دینی دارد در این باره نکته جالب توجه این است که ثروت نباید در گردش یک گروه باشد و نباید ثروت در یک نقطه متمرکز باشد که این به این معنا است که دولت نیز حق ندارد که ثروت یک جامعه را در یک جا نگه دارد.

او ادامه داد: اقتصاد کلان نباید منحصر به یک گروه باشد که متاسفانه امروز در جامعه تا حدی این امر وجود دارد و تا جایی که اصل 44 هنوز اجرایی نشده است و برخی دولت‌ها مخالف اجرایی شدن اصل 44 بودند که این اصل مهمی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با قرائت آیه 8 سوره حشر گفت: اسلام با تمرکز ثروت در یک نقطه مخالف است و یکی از اساسی‌ترین مسائل اقتصاد مقاومتی توجه به این نکته است، راکد ماندن ثروت در دست یک گروه و دولت یکی از اصولی است که اسلام مخالف آن است.

او ادامه داد: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد بر دوش آحاد ملت است که باید به آن توجه کرد هرچند در سال‌های گذشته بر خلاف این اصل اسلامی عمل شده است و از سوی دیگر توزیع کردن ثروت به نام عدالت یک سخن اشتباه است که در این باره پرداخت یارانه امری نادرست بود و با فرهنگ دینی سازگار نیست.

فاضل لنکرانی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید ثروت در اختیار گروه عالم قرار بگیرد نه در اختیار جوانانی که هیچ گونه آگاهی از استفاده از این مال عمومی ندارند که متاسفانه پس از پرداخت یارانه برخی از مردم فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی را رها کردند.

او تبذیر و هدر دادن ثروت را یکی از گناهان برشمرد و گفت: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هدر ندادن اموال عمومی و صرفه‌جویی در اموال عمومی است و متاسفانه در برخی از مواقع بیت المال به هدر می‌رود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزی در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است متاسفانه در برخی از موارد زمین‌های کشاورزی را برای ساخت و ساز تخریب می‌کنند در این صورت ما در تولید به کشورهای دیگر وابسته می‌شویم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    10 1
    پس با چی سازگار است؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    3 0
    استاد بزرگوار انشاءالله خبر داری که در این جامعه و در این شرایط 45500 پول هیچی نیست که جوانی بخواهد کارش را رها کند و کشاورزان کشاورزی و دامداران دامداری را رها کنن. البته با نظر شما در خصوص هردر رفت بیت المال بسیار موافقم چرا که پول بیت المال در این کشور بصورت علمی هزینه نمی شود بلکه به اجتهاد یک مدیر که بعضا غیر متخصص هستند انجام می گیرد.با اروزی توفیق روز افزون برای جنابعالی