جابجایی کوه‌ها به خاطر تغییرات آب و هوایی

ایسنا نوشت: محققان می‌گویند گرم شدن دمای زمین می‌تواند به تدریج شکل سیاره زمین را عوض کند.محققان شواهدی دارند که اثبات می‌کند تغییرات آب‌وهوایی وارد عمل شده و در حال جابه‌جا کردن کوه‌ها در سطح زمین است.

گرمایش جهانی تاکنون باعث آشفتگی‌های آب و هوایی زیادی شده و سطح آب دریاها را افزایش داده است که می‌تواند تهدیدی برای جوامع ساحلی باشد. حالا محققان در تازه‌ترین مطالعات خود نشان می‌دهند که تغییر اقلیم همچنین می‌تواند شکل سیاره ما را نیز دست‌خوش تغییر کند.

بر اساس تحقیقات پنج ساله‌ای که به تازگی در مجله Nature به چاپ رسیده، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، یخچال‌های طبیعی ناحیه پاتاگونیا و نواحی قطبی پنسیلوانیا را با هم مورد مقایسه قرار داده و دریافتند، در پاتاگونیا که هوا گرمتر است یخچال‌ها سریع‌تر جابه‌جا شده و موجب فرسایش بیشتر می‌شوند چرا که دمای بیشتر و ذوب شدن یخ‌ها باعث لغزنده‌تر شدن بستر یخچال‌ها می‌شود.

محققان می‌گویند که یخچال‌ها در پاتاگونیا هزاران بار سریع‌تر از نواحی قطبی دچار فرسایش می‌شوند، اما با گرم شدن نواحی قطبی و رسیدن دمای این مناطق به حدود صفر درجه سلسیوس، یخچال‌های این نواحی نیز در حال حاضر همگی شروع به حرکت کرده‌اند.

محققان عنوان می‌کنند که در حال حاضر ورقه‌های یخی را مشاهده کرده‌اند که سرعت حرکت و جابجایی‌شان بیشتر از پیش شده و قدرت فرسایندگی بیشتری پیدا کرده‌اند. این امر به تدریج منجر به پیدایش صخره‌ها شده و رسوبات بیشتری را وارد اقیانوس‌ها می‌کند.

انتظار می‌رود که به دلیل اثرات اقلیمی بر دمای هوا و تولید آب‌های ناشی از ذوب یخ‌ها، نرخ فرسایش ناشی از یخچال‌ها با افزایش عرض جغرافیایی افزایش یابد؛ این روندT ورقه‌های یخچال‌های طبیعی را حرکت داده و فرسایش و انتقال رسوبات را به راه می‌اندازد که به تدریج شکل زمین را تغییر می‌دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =