حافظی: حذف طرح تحول نظام سلامت، بی‌عدالتی در جامعه را ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: حذف طرح تحول نظام سلامت، شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در جامعه را ایجاد خواهد کرد و به رفاه اجتماعی به شدت آسیب خواهد زد. بنابراین مجلس و دولت باید نقاط ضعف طرح را شناسایی و رفع کنند تا رفاه و آسایش مردم تامین شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت‌الله حافظی در یکه برنامه تلویزیونی با محوریت طرح تحول نظام سلامت، گفت: اجرای طرح تحول سلامت مزایای متعددی دارد. مهمترین مزیت آن توجه به سلامت بیش از 70 میلیون نفر و تامین بخشی از هزینه‌های سنگین درمان است.

او گفت: این طرح نقاط ضعفی نیز دارد که مهم‌ترین آن اختلاف درآمدهای سهم پزشکان گروه‌های داخلی و جراحی از یک سو و اختلاف درآمدهای گروه پزشکان با گروه‌های پرستاری است که موجب بی عدالتی درآمدی شده است و باید این رویه اصلاح شود. البته مشکل اصلی ریشه در تدوین گاید لاین‌ها (راهنماهای بالینی) است که باید با کمک انجمن‌های علمی - تخصصی تهیه شود.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طرح تحول سلامت در ابتدا تنها به حوزه درمان پرداخت، گفت: امروز شاهد هستیم این طرح به حوزه بهداشت نیز وارد شده و مسایل مرتبط با پیشگیری و بهداشت نیز به تدریج مورد توجه قرار گرفته است. البته این طرح تا رسیدن به ایده آل‌ها فاصله زیادی دارد و باید ارتقا یابد.

حافظی ادامه داد: وقتی حقی به بخشی از گروه‌های جامعه داده می شود، در صورت بازپس گرفتن آن موجب نارضایتی فراهم خواهد شد. در ابتدای شروع طرح پرداخت به پزشکان سقف نداشت، اما در میانه راه برای این پرداخت ها سقف تعیین شد و این مساله موجب نارضایتی تعدادی از پزشکان وهمکاران شده است. از این رو تعدادی از بیماران این پزشکان به سمت بخش خصوصی هدایت شدند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تأکید کرد: با اجرای طرح تحول سلامت بدون ایجاد زیرساخت‌ها و با کاهش هزینه های درمان مردم، شاهد ازدحام بیماران در بیمارستان ها شدیم، زیرا بسیاری از بیماران برای درمان به بیمارستان های دولتی تمایل پیدا کردند که این بیمارستان ها از نظر تجهیزات و تعداد پرسنل با قبل از اجرای طرح تحول، ارتقا پیدا نکرده بود. این رویه موجب شد تا پرسنل نیز به دلیل نبود حجم زیاد مراجعات و نبود زیرساخت های لازم مستهلک شوند؛ از این رو انتظار است مجلس و سازمان مدیریت برای افزایش تعداد پرسنل و تامین تجهیزات تخصصی مورد نیاز، پیش بینی لازم را به عمل آوردند.

او گفت: یکی از اقدامات اساسی برای حفظ منابع مالی و جلوگیری از اتلاف این منابع، تدوین گایدلاین‌ها بود تا بر اساس گایدلاین‌ها (راهنماهای بالینی) برنامه درمان بیمار صورت پذیرد. در حال حاضر وزارت بهداشت بخشی از تدوین گایدلاین‌ها را آغاز کرده است و هنوز در نیمه راه است، اما در حوزه دیگر که باید همراهی وزارت رفاه صورت پذیرد، متاسفانه این نهاد همکاری لازم را نداشته است. البته تعجب می‌کنم که چرا این همراهی اتفاق نیفتاده است؛ زیرا اجرای این طرح بر اساس گایدلاین‌ها و اجرای آن روی یک شبکه ملی اتوماسیون سراسری، هزینه های خارج از استانداردها را کاهش داده و از اتلاف منابع بیمه ها جلوگیری می کند.

حافظی همچنین به دوران مسئولیتش در عامل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این مدت با تلاش های انجام شده، زمان تاخیر در پرداخت بدهی این سازمان به بیمارستان ها و طرف‌های قرارداد از هشت و ماه نیم تاخیر به 3 ماه و نیم تاخیر در پرداخت‌ها کاهش یافت. بنابراین اگرعزم و اراده ای وجود داشته باشد کاهش در زمان تاخیر پرداخت سازمان‌های بیمه به طرف‌های قرارداد قابل دسترسی و عملیاتی خواهد بود.

او گفت: معتقدم باید فرایند پرداخت پیش پرداخت‌ها به بیمه‌ها فراهم شود یعنی نه تنها بیمه ها تاخیری در پرداخت خود به طرف های قرارداد نداشته باشند بلکه بتواند 25 درصد از هزینه های یک ماه هر بیمارستان را در قالب پیش پرداخت ها، پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با بیان اینکه توقف طرح تحول نظام سلامت نباید از سوی هیچ قوه و نهادی مطرح شود و به ذهن کسی خطور کند، گفت: همه باید برای اجرای این طرح تلاش کنند و پیگیری لازم را داشته باشند، این طرح الزاما باید استمرار داشته و تقویت و رفع نواقص آن یک مطالبه عمومی باشد. حذف این طرح شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در جامعه را ایجاد خواهد کرد و به رفاه اجتماعی به شدت آسیب خواهد زد. بنابراین مجلس و دولت باید نقاط ضعف طرح را شناسایی و رفع کنند تا رفاه و آسایش مردم تامین شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =