دیروز سرانجام پس از سلسله شایعاتی که از اختلافات احمد داوود اوغلو و اردوغان بر سر زبانها و در رسانه ها دست به دست می شد، خبر کنارگیری نخست وزیر، به دلیل اختلافاتش با رئیس جمهور منتشر شد.

دیروز سرانجام پس از سلسله شایعاتی که از اختلافات احمد داوود اوغلو و اردوغان بر سر زبانها و در رسانه ها دست به دست می شد، خبر کنارگیری نخست وزیر، به دلیل اختلافاتش با رئیس جمهور منتشر شد.

داوود اوغلو دیروز پنج‌شنبه ۵ می (16 اردیبهشت) در یک نشست خبری تایید کرد که در اجلاس بعدی حزب عدالت و توسعه (دو هفته دیگر) از رهبری حزب کنار خواهد رفت. حال آنچه باقی مانده است از سیرِ اتفاقاتِ چند ماه اخیر، یک اردوغان تنها است با یک مجلس از هم پاشیده و به حد مرگ کتک کاری کرده و کردستانی غرق آتش و خون ، گردشگری از رونق افتاده ، تنش با روسیه و مرزهایی ناامن با سوریه که محل رفت و آمد اعضای داعش سیاه پوش است.

همه چیز طی چندسال اخیر و خصوصاً یکسال گذشته به سرعت اتفاق افتاد. ترکیه ای که کشور باثبات و پردرآمد منطقه بود امروز از پیِ تجربۀ انفجارهای خونبار استانبول، آینده ای مبهم را پیش روی خود می بیند. چهار میلیون مهاجر سوری و درگیریهای خونین با پ.ک.ک دوقلم از چالش های پیش روی اردوغانی است که در این مدت همه را از خود آزرده است.

امنیت و ثباتِ کشورها در دنیایِ شکنندۀ امروز، -خصوصا برای کشورهای در حال توسعه- امری است که برایش کارت گارانتی ای صادر نشده ، به مجرد گرفتن تصمیمات استراتژیک اشتباه ، باید به انتظار جنگ و خون و ناامنی و فقر نشست.


پس از اتفاقاتِ پنج سال اخیر در کشورهای مختلف، کاملاً واضح است که بزرگترین گسل زلزله ای که ثبات یک کشور را به لرزش های چند ریشتری در می آورد، از محل اختلافات داخلی رُخ نمایی می کند.

در تهرانِ دیروز ، و در مراسم عید مبعث ، چهره هایی را در زیر یک سقف در کنار یکدیگر دیدیم که فراگرد هم آوردن این میزان تطوّر و تکثر و اختلاف دیدگاه در دنیای پرتنش و خشن امروز ، امری سهل و آسان و ارزان نیست. دیدن زریبافان و سعیدلو و هاشمی ثمره در کنار دکتر ظریف و دکتر عارف و اسحق جهانگیری و دکتر میرزاده.

هیچ کارت گارانتی ای نیست که وقتی شعلۀ اختلافات بالا گرفت ، تر و خشک را با هم نسوزاند. هیچ برگه ی تضمینی صادر نشده که آب و خاکی دور خواهد ماند از زلزله و برق آتش و صاعقه ای که دامان بسیاری کشورها را امروز گرفته. امّا تا زمانی که اختلاف دیدگاهها در طیف گسترده ای از محمود احمدی نژاد تا محمدباقر قالیباف و حسن روحانی در پیرامون یکدیگر می نشینند امید آن هست که ریشتر جُنبایی گسلِ اختلافات در حدی باشد که کشور مصون از سوانح عبور کند. میرزا حبیب خراسانی زیبا غزلی سروده که این بیت اش بسیار به خاطر می نشیند

گِرد آمده از نیستی این مزرعه را برگ
ای برق مزن ، خرمنِ ما ، سوختنی نیست

عید مبعث

عید مبعث

عید مبعث

عید مبعث

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533803