دنیای اقتصاد نوشت: اخیرا برخی خودروسوارهای فاقد آرم طرح ترافیک، مدعی شده‌اند دوربین‌ها قادر به رهگیری آنها نیستند و تاکنون برگه جریمه ورود به محدوده غیرمجاز، برایشان صادر نشده است.

دوربین‌های کنترل طرح ترافیک پیش‌از این در محدوده طرح اصلی، راهور ناجار را از پایش معابر توسط ماموران خود تقریبا بی‌نیاز کرده بود. هر چند طی دست کم دو سال اخیر، رانندگان متخلف با استفاده از شگردهای مختلف، به استتار بخش‌هایی از پلاک خودرو و عبور غیرمجاز از زیر دوربین‌های نظارتی اقدام کردند اما این نوع جرایم، اشکالی متوجه دوربین‌ها نکرده بود.

با این حال، در یکی دو ماه اخیر، موضوعی فراتر از «فرار خودرو با شگردهای غیرقانونی»، در محدوده کنترل هوشمند طرح ترافیک، سوال‌برانگیز شده است، اینکه چرا برخی خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک یا دارای پلاک مغایر روزهای مجاز، در محدوده زوج و فرد و حتی در محدوده اصلی طرح ترافیک، جریمه نمی‌شوند؟

بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره علت این اتفاق، 4 فرضیه را درباره دوربین‌های ترافیکی معابر شهر تهران مطرح می‌کند.

فرضیه اول می‌تواند «تکمیل حافظه» دوربین‌ها در یک دوره زمانی و در نتیجه غیرفعال شدن آنها تا زمان مشخص باشد.

اما کارشناسان شهری، با رد این فرضیه، به نسل جدید دوربین‌های ترافیکی اشاره می‌کنند و می‌گویند: اطلاعات این دوربین‌ها به‌صورت برخط (آنلاین) از طریق شهرداری در اختیار راهور قرار می‌گیرد.

فرضیه دوم، «نقص فنی» دوربین‌ها به هر دلیل می‌تواند باشد که این موضوع نیز با توجه به عمر کم فعالیت دوربین‌ها و همچنین مراقبت‌های روزانه توسط کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، بعید است عامل ماجرای «عدم رهگیری خودروهای فاقد آرم» باشد.

فرضیه سومی که در این خصوص مطرح می‌شود، «دیدناکافی» دوربین نسبت به خودرویی که با فاصله خیلی نزدیک به خودروی دارای آرم، در حرکت است، می‌تواند باشد. این فرضیه البته قابل تامل و پیگیری است اما با توجه به اینکه دوربین‌ها، به‌صورت دو طرفه نصب شده‌اند و پلاک‌های جلو و عقب را همزمان رصد می‌کنند، علت کافی برای عدم رهگیری نیست.

در این میان، فرضیه چهارمی وجود دارد که به نظر می‌رسد پاسخ سوال باشد. بر مبنای این فرضیه، خودروهای صفر کیلومتر یا تازه پلاک‌شده، برای مدتی هر چند کوتاه، قابلیت شناسایی و رهگیری توسط دوربین‌های کنترل ترافیک را ندارند. این دوربین‌ها بر اساس اطلاعاتی که راهور ناجا از آخرین وضعیت پلاک خودروها، از طریق شهرداری در سیستم کنترل هوشمند، بارگذاری می‌کند، کار پایش را انجام می‌دهند. در این میان، هر خودرو به محض دریافت آرم هوشمند، به عنوان خودروی مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک، شناخته می‌شود اما در روزهای اول صدور پلاک جدید، چون که واجدشرایط بودن یا نبودن مالک خودرو به داشتن آرم، هنوز احراز نشده و احتمالا اطلاعات پلاک در تمام دوربین‌ها، بارگذاری نشده است، امکان رهگیری آن نیز عملا وجود ندارد.

این فرضیه‌ها البته تاکنون به‌صورت رسمی، از طرف مدیران شهرداری و پلیس راهور تایید یا تکذیب نشده است اما کارشناسان شهری معتقدند: هر نوع شائبه و تصور ذهنی خودروسوارها درباره ضعف لنزهای طرح ترافیک، در صورت نبود پاسخ روشن درباره آنها، می‌تواند اثر زنجیره‌ای در بین سایر رانندگان داشته باشد و به تدریج، بر بار ترافیک در محدوده تحت کنترل بیفزاید.

 


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    اگر کسی بخواهد هر روز جریمه نشود باید ماهی 800 هزارتومان آرم ترافیک بخرد. بعضی ها با زدن اسپری یا مخدوش نمودن شماره ها سرخود راکلاه میگذارند.