سروش محلاتی: قبل از منافقین مقدس نماها شهید بهشتی را تکفیر کردند

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید دکتر بهشتی که به مناسبت هفتم تیر سالروز شهادت او و 72 تن از یاران انقلاب در کانون توحید تهران برگزار شد به ابعاد شخصیتی و اندیشه های این شهید بزرگ پرداخت و اظهار کرد: سالگرد شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی از آن جهت حائز اهمیت است که فرصتی پدید می آید تا بار دیگر به افکار و اندیشه های این بزرگوار پرداخته شده و از فراموشی و نسیان آن اهداف و برنامه ها جلوگیری کرد. می خواهیم به آن بزرگوار بگوییم که بعد از گذشت 35 سال همچنان بر آن عهد و پیمان وفاداریم و بر روی آنها استقامت و پایداری خواهیم کرد.

خلأ حریت شهید بهشتی قابل مشاهده است

وی افزود: آنچه شهید بهشتی را با دیگران متمایز کرده، مسئله حریت و شجاعت او است. سروش محلاتی با بیان اینکه حریت و شجاعت را باید از دو زاویه مورد بررسی قرار داد، افزود:‌ یک جنبه حریت به معنای عام آن است که برای هر انسانی کمال و فضیلت تلقی می‌شود و دیگری حریت به معنای خاص که برای یک عالم دینی، روحانی و مبلغ دین لازم است که می‌توان آن را حریت صنفی و حرفه ای نامید.

وی با اشاره به اهمیت جنبه دوم حریت؛ حریت صنفی در تبلیغ را یکی از ضروری ترین مباحث دانست و افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگری خلأ حریت شهید بهشتی را در این صنف مشاهده می کنیم.

در فرهنگ قرآن مساله تبلیغ اساسی ترین وظیفه انبیاست

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره احزاب اضافه کرد: وظایف و رسالت انبیا در این سوره آمده و شرایط لازم برای آن بیان شده است و نتیجه این رسالت تابع برخورداری از این شرایط است. شاخص های حریت که از این آیه استنباط می شود در زندگی شهید بهشتی به شکل عینی مشاهده می شود.

سروش محلاتی با بیان اینکه در فرهنگ قرآن مساله تبلیغ اساسی ترین وظیفه انبیا محسوب می شود، عنوان کرد: موضوع تبلیغ مساله مهمی است که بر عهده انبیای الهی گذاشته شده است و تنزل و ترقی از تبلیغ مورد قبول خداوند نیست. شیخ الطایفه فرمود که تبلیغ نکردن یعنی حقیقت دین را نرساندن که کتمان دین محسوب می شود. خداوند از انبیا تعهد گرفته است که مبادا حقیقت دین را کتمان کنند. حقیقت دین باید به مردم رسانده شود و هیچ پیامبر و غیرپیامبری حق کتمان این حقیقت را ندارد. در صورت کتمان این حقیقت آیه ای با لحن تند و شدید آنان را مورد خطاب قرار می دهد.

کتمان برخی افعال حلال از روش های علمای اهل کتاب بود

وی با بیان اینکه تجربه کتمان حقایق دین توسط علمای اهل کتاب وجود داشته است، افزود: عده ای از علمای دین وجود داشتند که حقیقت دین را می دانستند و آن را کتمان می کردند. قرآن آنها را با اشد وضع توبیخ می کند. چرا کسی که در جایگاه تبلیغ قرار دارد نباید تبلیغ کند؟ در سوره بقره نیز آمده است: کتمان دین می کردند تا به امور دنیایی برسند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در مورد این آیه می گوید: برخی علمای اهل کتاب روششان این بود که بخشی از حلال ها را کتمان می کردند و به مردم نمی گفتند چه کارهایی حلال است تا ژست مقدس مآبی خود را حفظ کرده باشند. کتمان حلال ها جزو مشکلاتی بود که وجود داشت. چرا باید مردم را از مباحات محروم کرد و اینقدر حرام تراشی کرد؟! خداوند در پاسخ به آنها می گوید شما شکم های خود را از آتش پر می کنید.

سروش محلاتی با بیان اینکه مبلغ پیام خود را به مردم نمی رساند بلکه پیام خدا را باید به مردم برساند، اضافه کرد: در اینجا شخص مطرح نیست و اگر کسی در جایگاه تبلیغ قرار می گیرد باید پیام خدا یا رسالات الله را به مردم برساند. آنجا که پیامبر اکرم وارد شده و حضرت علی(ع) را معرفی می کند نیز رسالات الله را بجا می آورد. درحقیقت مبلغ، مبلغ رسالات الله است.

وی با تاکید بر اهمیت تبلیغ در دین تصریح کرد: تبلیغ کار خیلی بزرگی است و این توهم است که فکر کنیم کاری عادی است و فکر کنیم تبلیغ فقط استفاده از زبان برای رساندن دین به مردم است.

شهید بهشتی نازل ترین و کم اثرترین نوع تبلیغ را تبلیغ با استفاده از زبان و گفتار می دانست

این شاگرد شهید بهشتی به ماهیت تبلیغ از نگاه شهید بهشتی پرداخت و ادامه داد: بزرگترین تفاوت آیت‌الله بهشتی با دیگران این بود که نازل ترین و کم اثرترین نوع تبلیغ را تبلیغ با استفاده از زبان و گفتار می دانست و معتقد بود عالم دین باید نمونه عملی از اسلام را در زندگی خود نشان بدهد. نه اینکه صرفاً متمرکز بر تبلیغ زبانی شود.

سروش محلاتی با طرح این پرسش که چرا با وجود این همه تبلیغ در رسانه و وجود شبکه های مختلف و تریبون ها باز هم در این عرصه موفقیت لازم را نداریم؟ گفت: شهید بهشتی می‌گوید ما انتظار بیش از حد از حرف داریم. ایشان همان زمان خودشان نیز این نوع تبلیغ را آفت دین می‌دانستند و می گفتندکه یکی از آفت های زندگی ما رواج بازار دعوت زبانی و قلمی و کسادی بازار دعوت عملی است.

پخش تبلیغ زبانی از شبکه ها ضد تبلیغ است

وی با بیان اینکه تبلیغ زبانی که مردم را در این شبکه و آن شبکه بمباران می‌کند، خود نوعی ضدتبلیغ است، گفت: باید همه رفتارها حالت عملی به خود بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه و عقاید شهید بهشتی در مورد روحانیت و رابطه آنها با مردم اشاره و تصریح کرد: شهید بهشتی خیلی دل خوشی از کلمه روحانی نداشت و می‌فرمود همه باید کمک کنند تا رابطه روحانی و مردم از رابطه مریدی و مرادی به رابطه عالم و متعلم تبدیل شود؛ چرا که ما انقلاب کردیم که این رابطه‌ها را تصحیح کنیم.

از مصیبت‌های زمان ما این است که اشخاص جانشین ارزش‌ها شوند

محلاتی افزود: آن زمان یعنی در سال 1359 شهید بهشتی اخطار دادند که یکی از مصیبت‌های زمان ما این است که اشخاص کم‌کم جانشین ارزش‌ها می‌شوند و این خطرناک است. انقلاب ما انقلاب ارزش هاست. ایشان بارها تذکر داده بودند که مبادا ما را به جای ارزشها بنشانید. ایشان موقعی نگرانی خود را ابراز می کردند که تنها دو سال از انقلاب گذشته بود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شهید بهشتی می‌گفت برخی از عالمان دینی ما بیشتر به طاغوتی‌ها شبیه هستند تا مردم. البته این به دلیل این است که مردم ما خود طاغوت‌پرورند و تا مردم نپذیرند و زیر بار طاغوت نروند، محال است هیچ اتفاقی بیفتد. ما باید مردم را از فرهنگ طاغوت پروری برحذر داریم.

سروش محلاتی با اشاره به ویژگی های شهید بهشتی افزود: ریشه آزادمنشی و حریت شهید بهشتی به گونه‌ای است که هرکسی نمی‌تواند در این وادی قدم بردارد؛ چرا که فیلسوف، عالم و مفسر قرآن زیاد است، اما عالم دینی با این حریت که بتواند اینگونه سخن بگوید بسیار کم است.

عالم دینی با حریت شهید بهشتی کم داریم

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر عالم کم نداریم، فقیه و مجتهد کم نداریم، اما عالم دین با حریت شهید بهشتی که بتواند چنین سخن بگوید کم داریم. ما رفوزه شده‌ایم. این رفوزه شدن نیز تعبیر شهید مطهری است که معقتد بود 99 درصد رفوزه‌ایم. عالم دین نباید تحت فضاسازی جهال و عوام الناس قرار گیرد.

قبل از منافقین مقدس نماها شهید بهشتی را تکفیر کردند

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پیش از اینکه منافقین تیرهای خود را به سوی شهید بهشتی شلیک کنند، افراد مقدس نما در همین تهران وی را هدف قرار داده و شهید بهشتی را تکفیر کردند، اما حریت شهید بهشتی سبب شد از همه این اتهامات استقبال کند و اندکی از مواضع حق‌طلبانه خود کوتاه نیایید.

سروش محلاتی تأکید کرد: شهید بهشتی اندکی به دنبال سوءاستفاده از عوام نبود که با استفاده از آنان بخواهد برای خود جاه، مقام و منزلتی ایجاد کند.

سروش محلاتی با بیان خاطره ای منتشر شده از شهید بهشتی اظهار کرد: شهید بهشتی نه خود دست کسی را می بوسید و نه اجازه می داد کسی دست او را ببوسد و به فرزندان خود هم سفارش کرده بود که هرگز دست کسی را نبوسند. اما حالا دست‌بوسی که رواج دارد پابوسی هم به آن اضافه شده است.

این مراسم با نزدیک شدن به اوقات اذان مغرب با سخنان کوتاه علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی که با تشکر از حاضرین در جلسه همراه بود پایان یافت.

گفتنی است در این مراسم که با استقبال خوبی مواجه شده بود، شخصیت‌های مختلفی از جمله حجت‌الاسلام سید عبدالله فاطمی‌نیا، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، نجفقلی حبیبی، محمدرضا عارف علیرضا محجوب، غلامحسین کرباسچی، فرشاد مؤمنی، محمد کیانوش‌راد، محمد مطهری، مجتبی مطهری، حجت‌الاسلام نقویان، حجت‌الاسلام رضوی‌یزدی، سید حمید کلانتری، غلامعلی رجایی، محسن هاشمی رفسنجانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علی‌اکبر اولیا و مرتضی الویری نیز حضور داشتند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    2 0
    و تاریخ دارد تکرار می شود
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    5 1
    این مقدس نماها الان هم هستند مانند بعضی مداحان