مطهری: انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است/ نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد

خبرگزاری مهر نوشت:

نماینده مردم تهران نارسایی مفاهیم کلیسا را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و گفت: کلیسا با تحمیل عقاید و جنگ انداختن میان دین و غرایض انسانی عامل جدایی مردم اروپا از دین شد.

علی مطهری شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز معلم در محل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: کلیسا میان دین و زندگی معتدل دنیا فاصله انداخت و مردم را به زندگی با سختی تشویق می کردند حتی تا جایی که نظافت را از لوازم آسایش در زندگی تلقی کرده و آن را مذموم می شمردند.

مطهری جدایی عقل و دین را از دیگر عوامل ایجاد جدایی بین مسیحیان و دین عنوان کرد و گفت: به زعم کلیسا، عقل حق ورود به دین را ندارد در حالی که اسلام هیچ تضادی بین علم و ایمان و عقل و دین نمی شناسد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به معرفی عدالت در جامعه پرداخت و تأکید کرد: عدالت مقیاس دین است و نباید دین را مقیاس عدالت بدانیم.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) همواره تأکید می کردند که حکومت امانت دار مردم است و مردم بر حکومت حقی دارند و لذا از آنجا که ایشان همواره بر موضوع عدالت‌خواهی در جامعه تأکید داشتند، حکومت را برای احقاق حق و اجرای عدالت پذیرفتند.

عدالت نباید فدای مصلحت شود

مطهری با تأکید بر این که عدالت نباید فدای مصلحت شود، افزود: برخی به امام علی(ع) می گفتند که حکومت معاویه را بپذیرد اما حضرت هرگز به پیروی از ظلم تن درنداد.

وی دیگر شیوه حکومتی حضرت علی(ع) را عدالت خواهی ایشان عنوان کرد و گفت: ایشان در اصل حکومت را برای اجرای عدالت و احقاق حق و خدمت به اجتماع می خواست.

مطهری گفت: حکومت در ذات خود ارزش ندارد و مهم این است که ما حکومت را برای چه می خواهیم برای رسیدن به قدرت و استفاده شخصی از آن می خواهیم یا برای خدمت به مردم و حل مشکلات آن ها می خواهیم.

وی با بیان این که امام علی(ع) به اصلاح داخل قلمرو حکومت خود مقدم بر توسعه ارضی توجه داشت گفت: مجاهدان صدراسلام بصیرت های خود را بر روی شمشیرهای خود حمل می کردند اما در زمان عثمان جهاد یک نوع تجارت شده بود.

مطهری گفت: طی فتوحات مردم بیگانه وارد اسلام شده بودند و منافقانی مانند معاویه این افراد را ابزار دست خود قرار دادند و یک لشکر صدهزار نفری از همین افراد را به سمت کوفه به راه انداختند.

وظیفه امام حرکت دادن مردم جامعه است

وی با اشاره به میلاد حضرت علی(ع)، امامت را مقامی بالاتر از نبوت دانست و گفت: نبوت مقام پیام رسانی است و وظیفه ای بیش از این ندارد اما امام وظیفه حرکت دادن مردم و جامعه را دارد که این کار مشکلی است.

مطهری ادامه داد: حرکت دادن هزاران گوسفند که اراده ای از خود ندارند کار سختی نیست اما حرکت دادن انسان هایی که خود اراده دارند کار دشواری است.

وی با بیان این که گاهی امام را مافوق انسان معرفی می کنند، گفت: این تعبیر غلطی است امام انسان مافوق است نه مافوق انسان که اگر مافوق انسان باشد از الگو بودن و قابل پیروی بودن خارج می شود.

مطهری افزود: به همین دلیل است که خداوند از میان فرشتگان پیامبر انتخاب نکرد که پیامبران و امامان الگوی ما باشند و ما بتوانیم خود را طبق آن ها بسازیم.

وی انسان کامل را در سه مؤلفه معرفی کرد و گفت: در اندیشه شهید مطهری انسان کامل کسی است که همه ارزش های انسانی در او به طور هماهنگ و در حد اعلی رشد کرده باشد و هر سه این شرط در انسان کامل باید وجود داشته باشد.

انسان تک بعدی موجودی کاریکاتور گونه است

مطهری انسانی را که تنها یکی از این ارزش ها در او رشد کرده باشد موجودی کاریکاتوری دانست و گفت: وقتی یک ارزش رشد کند مانند عبادت یک شکل ناهنجاری پیدا می کند و انسان تنها موجودی است که ماهیت خود را می سازد.

وی ادامه داد: کمال انسان در تعادل و توازن است. اگر انسان نمی تواند استعدادها را به طور کامل رشد دهد باید آن را متوازن رشد دهد تا انسانی متعادل باشد.

مطهری گفت: امیرالمومنین را به عنوان انسان کاملی می شناسیم که جامع اضداد بوده و صفاتی با هم در او جمع شده بود که در یک فرد جمع نمی شود مثلا حضرت امیر(ع) هم عارف بود هم اهل فلسفه و هم در میدان جنگ یک جنگجوی کامل بود.

وی با بیان این که شهید مطهری یک نوع جامعیت داشت، گفت: معمولا فلاسفه و عرفا و عابدان و زاهدان اهل ورود به مسائل اجتماعی نیستند اما افراد بسیاری بودند که گریه های شبانه شهید مطهری را دیده بودند.

ویژگی های حکومت دموکراتیک امام علی(ع)

مطهری به برخی شیوه های حکومتی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت امیر در حکومت چهارسال و چندماهه خود یک حکومت دموکراتیک داشتند که با سرسخت ترین دشمنان خود که خوارج بودند با ملایمت رفتار می کرد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) مخالفان خود را زندانی نکرد و شلاق نزد. به آنها اجازه اظهار نظر داد و به آنها تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزادی داد و وقتی دست به سلاح بردند و ناامنی ایجاد کردند و به راهزنی پرداختند حضرت لشکری به سمت آن ها فرستاد و باز هم ابتدا با آنها صحبت کرد که همین صحبت ها باعث شد بسیاری از آنها از روش خارجی گری برگشتند.

مطهری افزود: امام علی(ع) خود تصریح می کند که من بودم که چشم این فتنه را درآوردم و جز من کسی جرأت برخورد با این جماعت عابد و زاهد را نداشت چرا که جنگیدن با آنها قدرت تشخیص بسیار بالایی نیاز داشت.

وی با بیان این که حضرت امیر ظهور خوارج را به بیماری مسری تشبیه کرد، گفت: این ها یک چیزی شبیه القاعده و داعش بودند که تنها خود امام می توانست با آنها مقابله کند.

مطهری گفت: از حضرت امیر پرسیدند که عدل بهتر است یا جود و علمای اخلاق جود را بهتر از عدل می دانند که در مقیاس فردی صحیح است اما امام علی(ع) معتقد است عدل که همه چیز را سرجای خودش قرار می دهد از جود که باعث خارج شدن هرچیزی از جای خودش می شود بهتر است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) معتقد است که در عدل گشایشی است که همه را راضی می کند و کسی که با عدل راضی نشود با جود هم نمی شود او را راضی کرد.

دین از عدل برمی خیزد نه عدل از دین

مطهری افزود: دین آنچه را عدل است می گوید نه این که آنچه دین می گوید برابر عدل باشد.

وی با بیان این که انحراف از مفاهیم اسلامی سبب سقوط تمدن اسلامی شده است، گفت: برداشت غلطی از زهد و عرفان داشتیم و حتی مسائلی مانند انتظار را به نادرست فهمیدیم که این ها باعث شد از تمدن غرب عقب بیفتیم.

مطهری عدم توجه به عدالت را زمینه ساز سست شدن پایه های انقلاب دانست و گفت: اگر پرچم اصلاحات را روحانیت به دست نگیرد این پرچم به دست دیگری خواهد افتاد.

وی به مسئله آزادی تفکر و بیان اشاره کرد و گفت: شهید مطهری ترسی از اظهارنظر مخالفان نداشت تا جایی که می گفت در دانشکده الهیات تهران یک نفر مارکسیست به دانشجویان اصول تفکر خود را درس بدهد و دانشجویان در انتخاب راه خود آزادانه عمل کنند.

با توجه به تمهیداتی که اسلام برای زنان در جامعه در نظر گرفته اند زنان می توانند همزمان با حضور در جامعه هم جایگاه باارزش خود را حفظ کنند و هم استعدادهای خود را شکوفا سازند.

حضرت زینب(س) الگوی اجتماعی همه مردم است

وی با بیان این که حضرت زینب(س) باید برای همه ما چه زن و چه مرد درس باشد، گفت: ایشان با آن همه مصیبت و از دست دادن برداری همچون امام حسین(ع) و برادران و فرزندان خود طی چند ساعت اما روح ایشان هرگز شکست نمی خورد و این باید برای همه ما درس باشد.

مطهری ادامه داد: حضرت زینب(س) ضمن اینکه الگو بود برای زنان ازنظر انجام وظایف خانوادگی، از نظر انجام وظایف اجتماعی برای همه ما الگو است.

وی به برخی سخنان شهید مطهری درباره نقش زنان در تاریخ اشاره کرد و گفت: به نظر شهید مطهری زن در ساختن تاریخ نقش غیرمستقیم داشته و همیشه مشوق مرد بوده است و در طول تاریخ هر نهضتی که همراهی زنان را نداشته نتوانسته است یک نهضت پیش رو باشد.

مطهری با بیان اینکه شهید مطهری نقش زن در تاریخ را به سه دوره تقسیم می کند، افزود: به نظر شهید مطهری در دورانی زن یک شئ گرانبها بوده که بدون شکوفایی استعدادهای ذاتی و درونی اش پرده نشین بوده است.

وی ادامه داد: در دوره دوم زنان به اشخاصی بی ارزش که توانسته اند استعدادهای خود را شکوفا کنند تبدیل شدند و نقشی مستقیم و بی بها در ساختن تاریخ ایفا کردند که نمونه بارز این زنان در جامعه غربی قابل مشاهده اند که با وجود شکوفا شدن استعدادهایشان ارزش خود را از دست داده اند.

مطهری زن در تمدن اسلامی را شخصی باارزش معرفی کرد و افزود: اسلام تمهیداتی را در نظر گرفته که باعث شده زن با حفظ احترام خود در جامعه حضور یابد و با شکوفایی استعدادهای خود در تاریخ نقشی مستقیم و گرانبها داشته باشد.

مراسم گرامیداشت استاد مطهری و روز معلم با حضور علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید مطهری در سایه تدابیر امنیتی شدید اما در آرامش کامل در مشهد مقدس برگزار شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 1
    فیض بردیم ممنون