۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۷

بیش از 200 سال است که «تغییر ساعت تابستانی» یا «صرفه‌جویی در زمان نور روز» در کشورهای عرض‌های میانی و قطبی به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام می‌شود.

تغییر ساعت متناسب با فصول سال که در بسیاری از کشورها به «ساعت تابستانی» معروف است، از روز یک‌شنبه گذشته در آمریکای شمالی آغاز شده، اول فروردین‌ماه در ایران و آخرین یک‌شنبه ماه مارس در اروپا آغاز می‌شود.

روزگاری نه‌چندان دور این تغییر ساعت کارآیی خود را اثبات کرده بود، اما الان برخی افراد می‌گویند که این کار شاید اضافی، بیهوده و حتی خطرناک باشد. برخی نیز به شوخی می‌گویند که با این کار یک ساعت از خواب شبانه ما دزدیده می‌شود!

ایده ساعت تابستانی چه زمانی شکل گرفت؟
به گزارش فرارو به نقل از آتلانتیک، در نگاه عامه مردم، طرح ساعت تابستانی به بنجامین فرانکلین برمی‌گردد. او در سال 1784 / 1163 مقاله‌ای راجع به تغییر ساعت و استفاده بهینه از انرژی نوشت.

ساعت تابستانی از سال 1918 / 1197 به‌صورت یک قانون درآمد، زمانی که وودرو ویلسون، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در روزهای پایانیِ جنگ جهانی اول آن را به‌صورت یک قانون تنظیم کرد. امروزه تنها هدف این قانون بهینه‌سازی مصرف انرژی است؛ چراکه یک ساعت استفاده بیشتر از نور خورشید بدین معنا است که مردم یک ساعت کمتر از روشنایی الکتریکی استفاده می‌کنند.

آیا هنوز هم نیاز است ساعت را جلو بکشیم؟
قبل از هر چیز باید بگوییم که اگر گوشی هوشمند دارید، خودش ساعت را یک ساعت برای شما جلو می‌کشد؛ اما مسئله این نیست. برخی افراد همیشه گلایه می‌کنند که چرا صبح‌ها سریع می‌گذرند، برخی دیگر نیز از بعدازظهرهای طولانی و گرم لذت می‌برند. ایرانی‌ها، آمریکایی‌ها و مردم بسیاری از کشورهای دیگر پس از اتمام زمستان با «ساعت تابستانی» به استقبال بهار می‌روند.

آیا این کار واقعاً ضروری است؟ برخی می‌گویند این سنتی قدیمی است که شاید تاریخ‌مصرف آن گذشته باشد و برخی دیگر هنوز آن را کارآمد می‌دانند. در کشور خودمان، محمود احمدی‌نژاد در نخستین دوره ریاست‌جمهوری‌اش تلاش کرد رویه تغییر ساعت را تغییر دهد و درنتیجه آن، مردم ایران سال‌های 1385 و 1386 را بدون تغییر ساعت گذراندند و تاثیر عدم اعمال «ساعت تابستانی» را تجربه کردند. البته مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون ساعت تابستانی مانع از ادامه این رویه شد و  ساعت تابستانی از سال 1387 دوباره از سر گرفته شد.

آیا اجرا و عدم اجرای «ساعت تابستانی» واقعاً تفاوتی می‌کند؟
پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد، چراکه «ساعت تابستانی» بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است. در کشورهای حاره‌ای که بین مدارهای رأس‌السرطان و راس‌الجدی یا نزدیک به آن‌ها واقع شده‌اند، نیازی به اعمال این قانون نیست، چراکه طول روز طی 365 روز سال تغییر زیادی نمی‌کند؛ اما هرچه از استوا دورتر می‌شویم، این تغییرات ملموس‌تر می‌شود تا جایی که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از مدار قطبی (66.5 درجه شمالی و جنوبی) در اوج تابستان خبری از تاریکی نیست.

علاوه بر این، تحقیقات زیادی در مورد تأثیر این تغییر ساعت انجام نشده است. استرالیا در سال 2000 / 1379، دو ماه میزان ساعت تابستانی را تمدید کرد تا بتواند انرژی موردنیاز المپیک سیدنی را تأمین کند؛ اما بنا به پژوهش انجام‌شده در دانشگاه برکلی میزان تقاضای انرژی به‌هیچ‌وجه کم نشد. در مقابل، در سال 2005 / 1384، جرج بوش، رییس‌جمهور وقت ایالات‌متحده زمان ساعت تابستانی را در آمریکا یک ماه بیشتر کرد تا وابستگی آن کشور را به نفت واردات کمتر کند.

برخی افراد، تأثیرات ناخوشایند تغییر ساعت در روزهای نخست اجرای آن را دلیلی بر عدم اجرای این قانون می‌دانند. برای مثال، یک ساعت خواب کمتر باعث می‌شود آمریکایی‌ها شب بعد از تغییر ساعت، 40 دقیقه کمتر بخوابند. البته بحث فقط راجع به خمیازه‌های روزهای بعد نیست. کارایی بهینه افراد کم شده و درنتیجه به ادعای برخی کارشناسان،  هزینه اقتصادیِ 434 میلیون دلاری را متوجه دولت آمریکا می‌کند.

در کانادا هم تحقیق دیگری منتشر شده که در دوشنبه پس از تغییر ساعت، آمار تصادفات رانندگی بیشتر از دیگر دوشنبه‌های سال است و هم‌چنین آمار مراجعات به بیمارستان در اثر ناراحتی قلی نیز بیشتر از روزهای دوشنبه معمولی است.

بااین‌حال عده‌ای دیگر معتقدند که چرخه زیستی بدن همانند دیگر موجودات زنده روی زمین با دوره شب و روز هماهنگ است و ساعت تابستانی این هماهنگی را در دوره بهار و تابستان که طول روز بیشتر است و خورشید زودتر طلوع می‌کند، حفظ می‌کند. به گفته آن‌ها اگر «ساعت تابستانی» را از زندگیِ کسانی که تمام عمر خود را با آن زندگی کرده‌اند حذف کنیم، چرخه زیستی آن‌ها با اختلال مواجه خواهند شد.

واقعیت این است که هر کشوری باید متناسب با شرایط اقتصادی و وضعیت جغرافیایی خود در مورد استفاده از ساعت تابستانی تصمیم بگیرد و قانون واحدی برای همه کشورها وجود ندارد. در کشور ایران، کارشناسان صنعت برق از تاثیر مثبت «ساعت تابستانی» بر کاهش مصرف انرژی سخن می‌گویند. کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز پیشنهاد می‌کنند بهینه‌ترین حالت استفاده از «ساعت تابستانی» اجرای آن در 4 ماه اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد است.

53302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    آقا جان هر روز نبايد قوانين را تغيير داد. لطفا بگذاريد ساعت مثل هر ساله تغيير كند و منافع آن عايد كشور شود چون تغيير ساعت علاوه بر كاهش مصرف برق منافع ديگري مثل كاهش ترافيك در شش ماهه اول سال نيز دارد.
    • هموطن IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      نمیدونم چرا دلشون میخواد ساعت رو ببرن جلو... خب روز رو زودتر شروع کنن... مثلا بانک ها از 8 تا 14 بوده ششماهه دوم... ششماهه اول بشه از 7 تا 13.... که میشه معادل همون یکساعت ساعت رو جلو بردن و ادارات دیگه به همین منوال
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      10 47
      یادش بخیر دکتر احمدی نژاد دو سه سالی ساعتها رو جلو عقب نکرد. راحت بودیم هاااااااااااااااااااااا.
  • شانلی A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    186 2
    تا فرهنگ کار و بهره وری در این کشور به شکل واقعی جا نیفته، تغییر ساعت هیچ تأثیری در بهینه سازی امور نخواهد داشت.
  • مجید A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    56 7
    سلام بسیار عالی و کاملا درست گفتید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    3 2
    نه تمام
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    از معدود کارهای صحیح احمدی نژاد که بسیاری از به اصطلاح تحصیل کردگان نیز آن را به سخره گرفتند همین تغییر ندادن ساعت رسمی کشور بود.
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      دلایل احمدی نژاد هیچ کدام علمی نبودند. بهانه وی چیز دیگری بود، همه هم می دانند
    • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      28 3
      و اون تنها سالي بود که در تهران قطعي گاز در زمستان داشتيم. چون نتونستيم در مصرف انرژي صرفه جويي و بهينه سازي کنيم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    60 28
    اتفاقا همین ۶ ماه که اینجا اجرا میشه خیلی خوبه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    25 12
    تو جاهای رگرمسیر جواب می ده
  • محمد A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    52 28
    به نظرم نیازی به تغییر ساعت نیست ولی خوب کسی نظر منو نمیپرسه
  • منیر انصاری A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    47 37
    باسلام حالا که مردم تا ساعت 24 بیدار هستند و ماشین سواری در اختیار دارند و مغازه ها تا اخر شب باز است هیچ فکر خوبی نیست که ما ساعت بدن را این طور تغییر دهیم با این کار بدن انسان روزها اول دچار دوگانگی میشود و به بدن فشار می اید ساعت 20 8 بعداز ظهر و هنوز هوا روشن است شام را دیر می خوریم و دیر می خوابیم برای کسانی که به سلامت بدن خود احترام می گذارند این تغییر ساعت واقعا مشکل ساز است .
  • ایمان A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    7 1
    من با نظر کارشناسان مرکز تقویم موافقم
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    56 21
    6 ماه تغيير ساعت خيلي زياد است. بهتر است همان 4 ماه ارديبهشت تا مرداد باشد.
  • محسن 13 IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    36 14
    در خاطرم هست که احمدی نژاد در دومین سال ریاست جمهوریش به صورت آزمایشی ساعت رسمی کشور رو تغییر نداد اما ظاهراً به نتایج خوبی نرسیده بود چون از سال بعدش به روال سابق برگشت
  • مجیدپرسپولیسی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    32 39
    خدا نکنه ساعتها رو بکشن جلو . دوباره مردم می پرسند مثلا 9قدیم یا 9 جدید؟ بدبختی توی این شیش ماه بیشتر مردم از همدیگه زمان رو سوال میکنند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    17 24
    خیلی تاثیر داره
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      10 1
      حالا واقعا تاثیر داره؟
  • روشناس A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    35 70
    تغییر ساعت بسیار کار مزخرفی هست می توانند بگویند یک ساعت مردم زودتر به سر کار بروند ویک ساعت زودتر تعطیل بشوند . جلو بردن ساعت یعنی گول زدن خودمان
  • رضا A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    40 13
    برای فرار کارمندان از کار تغییر ساعت بسیار خوب است. ولی برای ارباب رجوج خصوصا روستائیان و کسانی که از راههای دور برای انجام کار اداری به شهرها می‌روند ساعت 9 تا 10 به ادارات می رسند ساعت 12 زمان اذان ظهر و نماز است و بعد هم بلافاصله اداره تعطیل می‌شود و روستائیان دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    34 36
    اينكه تابستون ساعت ٩ هم هوا تاريك نشده خيلي بيخوده
    • یه نفر IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      13 4
      کجاش بیخوده تازه خیلی هم حال میده برا خودت تاساعت 10 میری تو شهر
  • محمد A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    22 39
    در بین قدیمی ها پدر بزرگ ها که آفتاب و روشنایی روز در کسب روزی اهمیت خاصی داشت کار جلو کشیدن کار درستی نبود و همیشه ساعتشان روی به اصطلاح ساعت قدیم تنظیم بود . در ضمن اگه احمدی نژاد یه کار درست تو زندگیش انجام داد همین عدم تغییر ساعت بود .
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    30 24
    ضررش بیشتر از فایده اشه.من سعی میکنم فرصت کردم یه مقاله تو این زمینه بدم.فقط مختصر اینو میگم که شاید اون هم شاید از نظر مصرف انرژی به صرفه باشه ولی از نظر روحی چی؟ببینید از فروردین با طولانی شدن روزتا تقریبا آخر تابستون عملا خانواده ها دورهم نشستن شبانه را ندارن.از 8 و9هوا تاریک میشه تقریبا تا شام بخورن میشه 10 و11 باید بخوابه بره سر کار...شاید ده ها برابر اون صرفه انرژی جبران صدمات روحی رو نکنه...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    23 10
    تغییر ساعت اصلا کار جالبی نیست می‌تونن بگن که کارها از یک ساعت زودتر شروع بشه مثلا ساعت 8 بشه 7 نه اینکه ساعت تغییر کنه اصلا آدم نمیفهمه روز چطوری تموم می شه و مخصوصا شب ها که خیلی سریع مگذره و آدم به هیچ کاری نمی تونه برسه
  • ابراهیم A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    15 6
    میلیارد میلیارد اختلاس میشه اونوقت میگن اگه ساعت رو ببریم جلو مقداری صرفه جویی کردیم همه کارها درست شده بود. همین یکی مونده بود
  • تیرانداز ماهر IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    24 6
    " سعی میکنم فرصت کردم یه مقاله تو این زمینه بدم. " بی خیال.... شما خودتو ناراحت نکن
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    12 11
    ساعت که جلو کشیده میشه، از الان به فکر کاهش ساعت کار توی ماه رمضون باشید. پارسال پوستمون کنده شد
  • سینا IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    13 3
    در بسیاری از کشورهایی که طول جغرافیایی نسبتا زیادی دارند ساعت‌های محلی نبز وجود دارد. اختلاف زمان طبیعی ایران نیز با احتساب مثلا طلوع یا غروب آفتاب از جنوب شرقی‌ترین نقطه کشور تا شمال غربی‌ترین آن بیش از یک و نیم ساعت است. با تنظیم مقررات زمان محلی بسیاری از مشکلات مربوطه حل خواهد شد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    23 1
    احمدي نژادفقط يكسال ساعت روتغييرنداد اونم 85بودكه سال بعدبااعتراض مجلس و...به همون روال برش گردوند تازه بيشترپيرمرداي قديمي وتوروستاها اصلاساعتاشونو دستكاري نميكنن.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    7 3
    تغییر ساعت برای جایی خوبه که در اون وقت برای انجام کارهای مهم ودارای بازده ارزش داشته باشه .تو مملکت ما فعلا نه کار مهمی ما داریم ونه بازده مهمی که نگران کم یا زیاد شدن وقت باشیم .وقت داریم الا ماشاال..و نیازی به اچرای این طرح و صرف هزینه برای اون نیست.صبح که پا میشیم چشممون به اومدن شبه و شب هم میخوابیم به امید صبح .این دیگه ساعت نمیخواد
  • حامد۰۶ A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    8 1
    از بس توی ایران کار زیاده،روی کار مردم تاثیر میذاره،ما که بیکاریم رو ما زیاد رو ما بدبخت بیچاره ها تاثیر نداره بنظر من اصن مسولین به جای ساعت،ایران رو یه روز جلو ببرن ببینیم چطور میشه،شاید پیشرفت کنیم،خخخخخ
  • فلاحی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    3 21
    درنقدبایدانصاف داشته باشیم انصافا تمامی طرح هاوبرنامه های دولت احمدی نژادبی نظیراست امادراجراوتعامل بادیگرگروه های سیاسی ونظریه پردازی دچارمشکل شداحمدی نژادبرای آبادانی وپیشرفت کشورتعجیل داشت وانقلابی وبولدوزری عمل می خواست اما...فی المثل همین مسکن مهر ایرادبه آن واردکردندوآن رامتوقف کردنداماشمابگوییدچه چیزی جای آن گذاشتند...مردم امیدواربه کمک دولت به سراب مسکن چشم دوختندومعلوم نیست دردولت یازدهم به خانه ای برسندطرح یارانه که خودحدیث مفصلی است یاطرح دیدار دولت بامردم استانها یاواگذاری سهام شرکت های دولتی یا...
  • بی نام DE ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    32 1
    برخی دیگر نیز از بعدازظهرهای طولانی و گرم لذت می‌برند .... ههه هههه کلی خندیدم ... اونم تو ایران لذت میبرند
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    11 1
    توی این چندین ساله تنها چیزی که من دیدم چشمهای خواب الود و بدنهای کرخت و موهای نا مرتب یا به زور مرتب شده کارمندان و کارگران بوده و بس.
  • جرمشتی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    8 4
    نمیدونم چرا خبر آنلاین اصرار داره ساعت ها جابجا نشه،این یک مساله پذیرفته شده در دنیاست چرا میخاید افکارتون رو توذهن مردم جا بدید
  • الیاس A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 3
    خیلی از ایراد ها برای جلو کشیدن ساعت از این ناشی می شود که مبدا ساعت ما چندان درست نیست اغلب جمعیت ایران در غرب ایران زندگی می کنند پس باید از گرینویچ 3 ساعت جلو باشیم نه 3.5 ساعت یعنی در شرایط فعلی ما نیم ساعت ساعت را جلو بکشیم کافی است اگر بشود 3.5 را به 3 تغییر دهیم خیلی مناسب است البته بسیار بهتر خواهد بود که دو زمانه شویم غرب و مرکز 3 خراسان و سیستان 4
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    7 1
    دوستي كه بيان ميكنن بانك ها به جاى ٨ بشن ٧ منظورشون اينه كه مدارس و دانشگاه ها هم به جاى ٧:٣٠ ساعت ٦:٣٠ شروع به كار كنن؟
  • بی نام US ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    8 1
    يادش پر از درد و نكبت آنكه مخالف تغيير ساعت بود و نمي دانست كه يكساعت روزتر يعني مصرف انرژي كمتر .
  • حم شادكام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 1
    بنده فقط با فراز پايانی مطلب موافق است. يعنی بهتر است كه ساعت تابستانی از ميانه ارديبهشت آغاز شود.