مصطفی پورمحمدی: انتخابات اتاق سیاسی شده است/ نمایندگان بخش خصوصی به دنبال انتخابات غیرسیاسی

امروز مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری انتخابات اتاق تهران را سیاسی و نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود خوانساری این اتخابات را غیرسیاسی قلمداد کردند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، امروز صبح مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري در جلسه صبحانه کاری اتاق ايران با اشاره به انتخابات اتاق ها گفت: انتخابات شما هم سیاسی شده است و ما می‌خواستیم در برگزاری انتخابات از شما یاد بگیریم که گویا چنین نشد و شما هم شعارهای قشنگ و رقابت‌های سیاسی فشرده ای دارید. که البته دنیای انتخابات همین است.

پورمحمدی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: سئوال این است که چرا شما سیاسی شده اید، چرا که بخش خصوصی قرار بود سیاست زدایی کند نه اینکه سیاست زده شود.

اما برخلاف او نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد انتخابات اتاق سياسي نشده است. او در اين زمينه به سايت خبري اقتصاد نيوز گفته است:« خوشبختانه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی هم که اخیرا به آن ملحق شده یک نهاد 100 درصد بخش خصوصی‌ است. طبق قانون این نهاد در اختیار بخش خصوصی است و در انتخابات آن فقط یک هیات عالی بر آن نظارت دارند که رئیس آن نهاد نظارتی وزیر بازرگانی وقت است که حالا بنده هستم و ترکیبی از چند وزارتخانه مانند وزارت اقتصاد یا وزارت کشاورزی و البته خود اتاق بازرگانی که بر روند انتخابات، حسن انجام انتخابات و رسیدگی به شکایت نظارت دارند. هم هیات نظارت در استان‌ها، هم انجمن نظات بر انتخابات در مرکز و در نهایت شورای عالی بر شکایات رسیدگی می‌کنند. ما دیروز دومین جلسه شورای عالی را داشتیم که از آنجایی که ثبت‌نام تمام شده بررسی شکایات آغاز شده است.»
وي ادامه داد:« ما به عنوان دولت هیچ گونه دخالتی در انتخابات نداریم و نخواهیم داشت و به همه دوستان هم این توصیه را کرده‌ایم که دخالت نکنند. تنها چیزی که ما حضور داریم همین بحث نظارت بر حسن اجرای قانون است و خود بخش خصوصی انتخابات را اجرا می‌کند. مثلاً در انجمنی که من عرض کردم باز چهار نفر به انتخاب رئیس اتاق ایران و یک نفر هم به انتخاب وزیر صنعت و معدن و تجارت است که این پنج نفر در سطح کشور به انتخابات رسیدگی می‌کنند و مرحله آخر شورای عالی نظات بر انتخابات ، خود اتاق و اعضا بر امو رسیدگی می کنند.»
همچنين مسعود خوانساري رئيس کميسيون ارتباطات و حمل و نقل اتاق تهران نيز در موضع گيري جداگانه فضاي انتخاباتي غيرسياسي قلمداد کرد. او در کنفرانس خبري ائتلاف براي فردا در اين مورد گفت: فضاي انتخابات اتاق سياسي نيست و بخش خصوصي کشور با آگاهي از شرايط عمومي کشور به سمت فعاليت هاي سياسي نمي رود. امروز قرار نيست که بين سياست و اقتصاد کشور به دليل انتخابات اتاق آميختگي ايجاد شود. ما در جست و جوي فضاي غيرسياسي هستيم.

مسعود خوانساری در توضيح ضرورت اين نگاه بيان داشت: در سال های اخیر شرایط خاصی در اقتصاد داشته ایم. نرخ تورم 40 درصدی که با رکود همراه شده بود، کاهش ارزش پول ملی و بیکاری را نیز دامن زده است. در دوره جدید گسترش روابط بین المللی مورد توجه قرار گرفته است و نیاز به نقش آفرینی بخش خصوصی بیشتر احساس می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران ادامه داد: کاهش قیمت نفت دولت را بیشتر نیازمند بخش خصوصی کرده است از طرفی بخش خصوصی نیازمند تکیه به توان خودش است و باید هوشمندتر، پخته تر و جامع تر از گذشته به فعالیت بپردازد. با این درک از شرایط اقتصادی ائتلاف برای فردا شکل گرفت و پا به انتخابات گذاشت.

این فعال اقتصادی گفت: سال های پیش رو برای اقتصاد پر چالش است و عبور از آن نیازمند کار و تلاش همراه با تدبیر و تجربه است. به همین دلیل سعی کرده ایم با دانش مدیریتی بر محور اخلاق وارد این میدان در دوره 4 سال آینده شویم.

معاون وزیر راه در دوره اصلاحات افزود: اتاق به عنوان سخنگوی بخش خصوی نقش مهمی در این دوره به دور از افراط و تفریط و هیجانات سیاسی خواهد داشت. اتاق باید با پشتوانه تشکلی محکم، همه صداها را از تشکل های اقتصادی در خود جای دهد و در نهایت یک صدای واحد را به عنوان نمایندگان بخش خصوصی برای تعامل با دولت منتقل سازد.

همچنين پدرام سلطانی نايب رئيس اتاق تهران نيز در اين مورد گفت: در اتاق بازرگانی مدعی اصلاح سیاست واگذاری‌ها و خواستار بازگشت آن به ریل اصلی هستیم اما اتاق محل ستیز با هیچ بخشی ازجمله دولت و مجلس نیست. اتاق محل تعامل و مذاکره و هم‌اندیشی است کسانی که امروز از بازیگران اقتصاد هستند و در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، باید با یکدیگر گفتمان برقرار سازند. نمی‌توان با نگاه سلبی حضور افرادی از بدنه بخش های عمومی غیر دولتی را کتمان کرد اما می توان با نگاه ایجابی این فرایند را نقد کرد و این از طریق گفتگو میسر خواهد شد.

 

نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: هیچ خط و مرزی را در اقتصاد قائل نیستیم و برای ایجاد فضای تعامل تلاش می‌کنیم. در مجموعه پارلمان بخش خصوصی که 400 عضو خواهد داشتف حضور چند نماینده از بخش عمومی غیر دولتی، اتاق را دولتی نمی کند. دولت در ایران بیش از 50 درصد اقتصاد را در اختیار دارد اما با احتساب حضور 20 نماینده دولتی در اتاق تنها 5 درصد کل نمایندگان دولتی هستند. مشکل شبه دولتی‌ها در اقتصاد ایران نیز باید از راه گفتگو و از مسیر هم‌اندیشی و تعامل حل شود.

همچنين حامد واحدي رئيس کميسيون انرژي اتاق نيز در اين مورد گفت: بخش خصوصي کشور هيچ علاقه اي به مداخلات سياسي ندارد. برهمين اساس اصولا قرار نيست که فضاي انتخابات به سوي سياست برود.

وي بيان داشت: بخش خصوصي براين باوراست که براي خروج از شرايط کنوني اقتصادي نياز به دوري از سياست به معناي مداخله سياست در اقتصاد است. برهمين اساس تصور مي کنم انتخابات اتاق نيز در فضاي غيرسياسي و با نشاط صنفي انجام شود. ضرورت امروز اقتصاد ايران اين است که فعالان اقتصادي به نگاه به آينده و به دور از اختلافات به جست وجوي راه حلي براي کمک به اقتصاد کشور باشند.

دو شنبه هفته آينده انتخابات اتاق تهران برگزار مي شود. برهمين اساس طي روزهاي باقي مانده التهاب هاي انتخاباتي بخش خصوصي هم بالا مي گيرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =