مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بارزگانی ایران و چین اعتقاد دارد مشکل اصلی تولید، قاچاق است.

سهیل بانج شفیعی

تأکید همه مسئولان بر ضرورت بهبود وضعیت تولید در کشور و اینکه با وجود اهمیت این موضوع، تولیدکنندگان همچنان با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند، این سئوال را به ذهن متبادر می‌سازد که علت نابسامانی در عرصه تولید و مهم‌ترین عامل تهدیدکننده آن یعنی واردات چیست و چرا علی‌رغم قوانین و مقررات فراوانی که برای حمایت از این امر صورت می‌گیرد. هنوز هم موانع و مشکلات پابرجا است.

اظهارنظر یکی از کارشناسان مسائل تجاری در این زمینه بسیار جالب است. بر اساس آن مجیدرضا حریری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، ایران و چین می‌گوید: مشکل تولید در ایران نرخ تعرفه نیست بلکه قاچاق است که تولیدکننده ما را آزار می‌دهد. وی همچنین درخصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور معتقد است تا زمانی که با تدوین استراتژی توسعه ملی، اقتصاد ما شفاف، رقابتی و آزاد نشود امید چندانی به تغییر وضعیت موجود نمی‌توان داشت.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تصویب لایحه رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها با تصویب قوانین مشکل اقتصاد ما حل نمی‌شود و مسئولان باید فکر دیگری کنند.

مجیدرضا حریری افزود: طبق گزارشات رسمی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده لایحه رفع موانع تولید اوضاع را از این چیزی که الان وجود دارد بدتر نمی‌کند! یعنی ما به جایی رسیده‌ایم که مصوب مجلس اثرش این است که اوضاع را از آن چیزی که هست بدتر نکند!

وی درخصوص مشکلات قانونی برای حل مسائل اقتصادی کشور اظهارداشت: ما برای خروج اقتصادمان از شرایط فعلی کمبود قانون نداریم، بلکه کافی است یک مقدار مقررات‌زدایی و قانون‌زدایی صورت گیرد، تصور من این است که مجلس اگر در دوره 4 ساله آینده به جای وضع قوانین، همت خود را صرف حذف قوانین دست‌وپاگیر کند بیشتر می‌تواند به اقتصاد کمک کند. برخی از قوانین به گونه‌ای که است صدر و ذیل آن با هم تناقض دارد و آنقدر تفسیرپذیر است که هر مجری می‌تواند برداشت شخصی خودش را از آن داشته باشد.

وی یادآور شد: به نظر نمی‌آید که مشکل اقتصاد کشور ما قانون باشد. این، بی‌برنامه‌گی و نداشتن استراتژی مناسب برای توسعه اقتصاد ملی است که اقتصادمان را آزار می‌دهد و اگر ما برای توسعه اقتصاد استراتژی نداشته باشیم نمی‌توانیم به سرمنزل مقصود برسیم. به نظر من برنامه‌های کوتاه‌مدت، نشست‌ها و همایش‌های اقتصادی تغییری در اوضاع نمی‌دهد، به نظر می‌رسد به جای تمام این راه‌هایی که تا امروز رفته‌ایم و همیشه نیمه‌کاره آن را ول کرده‌ایم باید برگردیم و استراتژی توسعه ملی را براساس اقتصاد شفاف، رقابتی و آزاد تعریف کنیم. به عبارت دیگر تا اقتصاد ما شفاف و رقابتی نشود و آزادی در آن حاکم نگردد، آش همین آش و کاسه همین کاسه.

وی ادامه داد: هر روز شاهد کشف یا فساد اقتصادی هستیم و هر روز هم یک قانون جدید برای برون‌رفت از شرایط موجود تصویب می‌شود، با این رفتار حداقل تا 20 سال آینده به جایی نمی‌رسیم. باید عقلای قوم جمع شوند و یک استراتژی توسعه اقتصاد ملی بنویسند و براساس آن برای هر یک از رشته‌های تولید (فنی مهندسی، معدنی، کشاورزی و...) و خدمات مالی، پولی، تجاری، بورس و بیمه برنامه داشته باشیم. برنامه‌ای که به صورت جزیره‌ای و جدا از هم نباشد و معلوم کنیم که در افق پیش‌رو می‌خواهیم به کجا برسیم و براساس ظرفیت‌های اقتصادی مشخص کنیم، امروز کجا هستیم و قرار هست 20 سال دیگر کجا باشیم.

حریری درخصوص نقش بانک‌ها در لایحه رفع موانع تولید به‌عنوان تأمین‌کننده منابع مالی گفت: به بهانه رفع موانع تولید نباید سیستم بانکی ما از اینکه هست فربه‌تر شود. با توجه به افزایش سرمایه بانک‌ها، به نظر من معضل اصلی ما نباید این باشد که بانک‌ها نقدینگی برای پرداخت ندارند. منابع بانک‌ها در جای واقعی خود صرف نشده، موضوعی که از پاردوکس‌های اقتصاد ما است، در شرایطی که ما از نقدینگی بیش از حد در اقتصادمان می‌نالیم تولید ما همیشه دچار کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، این موضوع نشان می‌دهد که سیستم درست عمل نمی‌کند. ما به حد کافی در کشور نقدینگی داریم و این نقدینگی توسط بانک‌ها به درستی هدایت نمی‌شود دلیل آن هم این است که سیستم بانکی ناکارآمد است.

وی درخصوص معضلات بانکی کشور گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها به حدی رسیده است که خود بانک مرکزی هم اعلام کرده که تخلفاتی انجام می‌شود. شما کافی است هنگامی که در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید، نگاهی به تابلوهای مشخصات ساختمان‌های در حال ساخت بیندازید، روی بیشتر این تابلو نام بانک‌ها به‌عنوان شریک دیده می‌شود، بانک‌هایی که تمام سرمایه آنها زیر چندین میلیارد دلار است و در اشل جهانی اصلاً بانک محسوب نمی‌شوند!

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درخصوص افزایش تعرفه‌های واردات و نقش آن در تسهیل تولید گفت: مشکل تولید ما نرخ تعرفه نیست. بیشترین چیزی که تولیدکننده و واردکننده قانونی ما را زجر می‌دهد، قاچاق کالا است. مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 92 حدود 5 میلیارد دلار کالاهای اولویت نهم و دهم وارد کشور شد در صورتی که در همان سال حدود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده است. قاچاقچی‌ها 4 برابر تجار قانونی کالا وارد کشور کرده‌اند، بنابراین آن چیزی که بازار و تولید را آزار می‌دهد قاچاق است.

وی درخصوص افزایش نرخ تعرفه‌ها گفت: تعرفه‌های بالا به قاچاقچی‌ها میدان می‌دهد که فعالیت‌های خود را افزایش دهند. البته تولیدکننده ما هم باید ساختار خود را تغییر دهد و از این حالت که نه تولیدکننده است نه مصرف‌کننده رهایی یابد.

حریری خاطرنشان کرد: موانع تولید باید به شکل واقعی از پیش‌روی تولیدکنندگان برداشته شود. در واقع تولید ما زمانی می‌تواند پیشرفت کند که هدفش صادرات باشد و تولیدی می‌تواند منجر به صادرات شود که در ابتدا در بازار داخلی با کالای خارجی رقابت کرده و سپس در بازارهای خارجی حضور پیدا کند و با محصولات مشابه خارجی به رقابت بپردازد و بتواند روی پای خود بایستد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نرگس A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 1
    تا اجناس درجه دو چینی است وضع از این بهتر نمی شود