معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: برخی از مسئولان دولت سابق همچنان دارای پرونده باز قضایی هستند، این مسئولان دارای مسئولیت ارشد در دولت بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، الهام امین زاده در حاشیه همایش حقوق شهروندی و حق دفاع در جمع خبرنگاران جزئیاتی را درباره پرونده های مسئولان دولت قبل بیان کرد.

او با اعلام اینکه برخی از مسئولان دولت سابق همچنان دارای پرونده باز قضایی هستند، گفت: این مسئولان دارای مسئولیت ارشد در دولت بودند.

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا دوتابعیتی بودن یکی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری صحت دارد، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: خیر، این مسئله صحت ندارد.

بدون رسیدگی به اتهامات افراد، نباید موضوع به رسانه ها کشیده شود

الهام امین زاده در همایش دفاع از حقوق شهروندی و حق دفاع درباره حق دفاع متهمان به سخنرانی پرداخت و گفت: باید حق دفاع توسط همه مراجع قضایی و انتظامی به رسمیت شناخته شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ابتدای سخنانش گفت: جامعه باید حق دفاع را محترم بداند. حق شنیده شدن دفاعیات متهم در اسناد بین المللی حقوقی آمده و در بیشتر محاکم کیفری و دادرسی های اتهامی، این حق شنیدن مورد استفاده قرار می گیرد و افراد حق دفاع در مقابل مدعی العموم و دادستان را دارد.

امین زاده گفت: بدیهی است حق دفاع نیاز به وکیل دارد و این شرط اساسی و ضروری است. در قوانین جدید شکلی کیفری پیشنهاد شده در مراحل بازداشت و تفهیم اتهام و بازپرسی نیز این حق سرایت داده شود و در ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری متهم می تواند یک نفر وکیل دادگستری را همراه داشته باشد واین حق باید پیش از شروع تحقیق باید به متهم توسط بازپرس ابلاغ شود.

او از محکام قضایی و ضابطان خواست مردم را از این حق مطلع کنند. او گقت: نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای جهان این حق مورد تاکید است و اتهامات برای او حقی را در دفاع ایجاد می کند. تم مشابهی نیز در اسناد بین المللی حقوق بشر آمده که اعلام شده هر کس متهم به جرمی باشد بیگناه است تا ایتنکه تقصیر او قانونا احراز شود.

امین زاده همچنین به تدوین پیش نویس حقوق شهروندی در دولت یازدهم پرداخت و گفت: در پیش نویس پیشنهاد شده منشور حقوق شهروندی نیز اصل بر برائت شهروندان است مگر اینکه اتهامات در دادگاه صالحه اثبات شود. "

او توضیح داد: اتهام نسبت دادن گناه و خطا به کسی از سوی مقام صالح است. اگر اتهام مبتنی بر دلیل نباشد، نوعی اظهاربدگمانی است که قابل حساب کردن نیست. در زمانی که از اتهام صحبت می کنیم، ادله باید محرز باشد. حق دفاع چند وجهی است، از جمله مهلت کافی، اصل تساوی سلاح ها، حق داشتن مترجم و وکیل، مدارک لازم نیز از لوازم حق دفاع است.

معاون رییس جمهور گفت: "در قانون آیین دادرسی کیفری جدید زمان بهتری را برای استفاده از وکیل برای متهم پیش بینی کرده اند. حضور وکیل در برخی از رسیدگی های کیفری ضروری است، مانند موضوع وکیل تسخیری در برخی از جرایم که مجازات اعدام وحبس ابد دارد."

او با اشاره به اینکه اصل 35 قانون اساسی که حق استفاده از وکیل را لحاظ کرده، گفت: در آرای بعدی نیز تاکید شده اگر شخصا فردی تعیین وکیل نکرده باشد از وکیل تسخیری برای او استفاده می شود.

امین زاده گفت: حقوق بشر و شهروندی این حق دفاع را حقی مهم می داند و یکی از چالش های ما، عدم آشنایی مردم به حق دفاع و چگونکگی استفاده از آن در محاکم دادگستری است.

وظیفه دولت در تضمین حقوق شهروندی

او درباره وظیفه دولت در تضمین حقوق شهروندی گفت: وظیفه دولت این است که حق دسترسی مردم به وکیل را تضمین کند. وکلای معاضدتی و پیشنهادی نیز درباره بیمه وکالت و وکیل خانواده داشتیم که اقتضا دارد بودجه برای آن پیش بینی شود و مردم به راحتی به وکلا دسترسی داشته باشند.

امین زاده توضیح داد: افرادی که کمی شم و فهم حقوقی داشته باشند، افرادی که اطلاع کمی هم دارند، می توانند از این قوانین استفاده کنند. ساده سازی قوانین و لوایح را در دولت داریم که تاکید می کنیم این قوانین ساده باشند و طوری نباشد که وکیل و قاضی هم نتوانند استنباط صحیحی از قانون داشته باشند.

به گفته معاون حقوقی رئیس جمهور، حتی دستگاه های دولتی برای استنباط از قوانین و مقررات مشکل دارند و این مشکلات باعث ورود دیوان محسابات می شود. اطلاع شهروندان امر مهمی است برای استفاده وکلا و همچنین قوانین ساده برای مردم. ضابطان، ماموران، نهادهای عمومی و قضات باید در شناسایی حق دفاع برای مردم، فعال شوند. باید تسهیلات فراهم شود و صرف شعار دادن چیزی را حل نمی کند.

او گفت: باید از جوسازی رسانه ای، ایجاد خدشه به حیثیت افراد و ورود جو روانی برای تصمیم سازی مراجع قانونی جلوگیری کنیم. قبل از هیچ رسیدگی، بعضا دولتمردان، درگیر می شوند و رسانه ها روی آن خبرپردازی کنند و آبروی افراد را ببرند، بدون اثبات اتهام، اگر به رسانه ها کشیده شود، حقوق افراد مورد بی احترامی قرار می گیرد و امیدواریم تصمیمات عادلانه در مراجع گرفته شود.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    چه را دروغ میگن آقای ن که همه میدونند تابعیت امریکایی هم داره توقع از این دولت بیشتر هست این درست نیست به دولت قبل ایراد بگیرند اما... خبر آنلاین چرا نظرات مارو نمیزارید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    این دولت عجیب قافیه رو باخته
  • محمد A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    درود بر روحانی . زنده باد اعتدال . سالهاست حقوق شهروندی به فراموشی سپرده شده است . و عده ای خود را قیم ملت می دانند
  • عباس عبدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    باسلام باید همین وبگید اکه دوتبعه نبود چرا این همه سوصدا به پا گردید شما هم بکید دردولت محمود احمدی نژاد هم بود دولت دهم دولت پاک بوده وهست
  • بی نام US ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا مسئولان ما نمی فهمند که جامعه از اتهام زنی آنها به یکدیگر خسته شده است؟ به جای کار برای ملت برای ماندن در قدرت توصیه هدف وسیله را توجیه می کند را در عمل پیاده می کنند. مسئولی که با رابطه بازاری حکم بگیرد کاری جز مدح خودی و ضم دیگری نمی شناسد و برای خدمت به مردم اصلا" وقت نمی کند که فکر هم بکند.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    یعنی اقای نهاوندیان گرین کارت ندارند؟؟ باز صحبت از دولت قبل شد ای بابا بخدا الان شما مسوول هستینا
  • بی نام A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    خانم متفكر به دولت قبلي چكار داريد از خودتان بگيد
  • بی نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    نهاوندیان ؟ این را که همه مطمئنند
  • عطا IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام چرا تا حالا به پرونده های رسیدگی نشده در صورتیکه پرونده های مسئولین مملکت باید زود تر رسیدگی بشود تا درس عبرتی باشد برای دیگران این هم از دولت پاک
  • کیومرث IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    یک عده همیشه در حال سنگ‌اندازی برای رئیس‌جمهوری هستند که با رأی اکثریت انتخاب شده است. قدم زدن ظریف با کری، از بین رفتن اورانیوم، بلد نبودن اصول دیپلماسی، و حالا هم دو تابعیت بودن مسئولان. خدایا خودت می‌دانی همه این‌ها در صورت حقیقت داشتن هم مشکل مردم نیست. مشکل کسانی است که دنبال منافع خود هستند. آقای نماینده‌ای که از قدم زدن ظریف با کری ایراد می‌گیری، آیا مشکل اهالی حوزه انتخابی خودت رو حل کردی که حالا به این چیزها می‌پردازی؟