حقیقت بندگی و اولین پله تقوا از منظر امام صادق(ع)

راهی که "عنوان بصری" طی کرد و رازی که به آن رسید "راز دیدار علم" امام بود، علمی که از چشمه اصلی‌اش می‌جوشید و او که لب‌تشنه این زلال بود، به آن رسید.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «راز دیدار علم» دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری اثر سید علی اصغر علوی توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

نویسنده در ابتدای کتاب با عنوان «طلیعه‌ای شبیه سلام» آورده است: پیش از این نیز به محضر امام شرفیاب می‌شد، اما وقتی بنا شد خوشه‌چین علم امام صادق شود، حضرت او را قبول نکرد. تا قبل از دیدارعلم، دیدارها با امام داشت؛ اما قصه در دیدن جلوه‌ای از علم امام بود. راهی که "عنوان بصری" طی کرد و رازی که به آن رسید "راز دیدار علم" امام بود، علمی که از چشمه اصلی‌اش می‌جوشید و او که لب‌تشنه این زلال بود، به آن رسید.

آ ن‌چه به جا ماند، جلوه‌ای است از راهی که به همه طالبان راه علم نشان داد و از همه مهم‌تر، نحوۀ پیمودن این راه «راه ورود به دنیای علم امام.»

چاپ اول این کتاب در ۱۴۵ صفحه و به قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر شده است.

در بخشی از حدیث عنوان بصری آمده است:

پرسیدم: اي‌ أبا عبدالله‌! حقيقت‌ عبوديّت‌ كدام‌ است‌؟

فرمود: سه‌ چيز است‌: اينكه‌ بنده خدا براي‌ خودش‌ دربارة‌ آنچه‌ را كه‌ خدا به‌ وي‌ سپرده‌ است‌ مِلكيّتي‌ نبيند؛ چرا كه‌ بندگان‌ داراي‌ مِلك‌ نمي‌باشند، همة‌ اموال‌ را مال‌ خدا مي‌بينند، و در آنجائيكه‌ خداوند ايشان‌ را امر نموده‌ است‌ كه‌ بنهند، ميگذارند؛ و اينكه‌ بنده خدا براي‌ خودش‌ مصلحت‌ انديشي‌ و تدبير نكند؛ و تمام‌ مشغوليّاتش‌ در آن‌ منحصر شود كه‌ خداوند او را بدان‌ امر نموده‌ است‌ و يا از آن‌ نهي‌ فرموده‌ است‌.

بنابراين‌، اگر بندة‌ خدا براي‌ خودش‌ مِلكيّتي‌ را در آنچه‌ كه‌ خدا به‌ او سپرده‌ است‌ نبيند، انفاق‌ نمودن‌ در آنچه‌ خداوند تعالي‌ بدان‌ امر كرده‌ است‌ بر او آسان‌ مي‌شود. و چون‌ بندة‌ خدا تدبير امور خود را به‌ مُدبّرش‌ بسپارد، مصائب‌ و مشكلات‌ دنيا بر وي‌ آسان‌ مي گردد. و زماني‌ كه‌ اشتغال‌ ورزد به‌ آنچه‌ را كه‌ خداوند به‌ وي‌ امر كرده‌ و نهي‌ نموده‌ است‌، ديگر فراغتي‌ از آن‌ دو امر نمي‌يابد تا مجال‌ و فرصتي‌ براي‌ خودنمائي‌ و فخريّه‌ نمودن‌ با مردم‌ پيدا نمايد.

پس‌ چون‌ خداوند، بندة‌ خود را به‌ اين‌ سه‌ چيز گرامي‌ بدارد، دنيا و ابليس‌ و خلائق‌ بر وي‌ سهل‌ و آسان‌ مي گردد؛ و دنبال‌ دنيا به‌ جهت‌ زياده‌اندوزي‌ و فخريّه‌ و مباهات‌ با مردم‌ نمي رود، و آنچه‌ را كه‌ از جاه‌ و جلال‌ و منصب‌ و مال‌ در دست‌ مردم‌ مي‌نگرد، آنها را به‌ جهت‌ عزّت‌ و علوّ درجة‌ خويشتن‌ طلب‌ نمي‌نمايد، و روزهاي‌ خود را به‌ بطالت‌ و بيهوده‌ رها نمي‌كند.

و اين است‌ اوّلين‌ پلّه‌ از نردبان‌ تقوي‌...»

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =