فارس نوشت:

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بلندمرتبه سازی در تهران منوط به رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی است و این مصوبه جدید ادامه انطباق طرح جامع و طرح تفصیلی است.


پیروز حناچی در مورد مصوبات شورای عالی شهرسازی با موضوع بلندمرتبه‌سازی در تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی در تهران منوط به رعایت ضوابط مصوب شورایعالی شهرسازی است و این مصوبه جدید ادامه انطباق طرح جامع و طرح تفصیلی است.

او گفت: طرح جامع مسکن مصوب سال 86 شورای عالی شهرسازی است و طرح تفصیلی که امروز در شهر اجرا می شود، ارتباط منطقی و موضوعی چندانی با طرح جامع ندارد، بنابراین آن عدم انطباق‌ها در حال حاضر از سوی شورای عالی شهرسازی در حال بررسی است.

حناچی گفت: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از آذرماه سال 1392 ،با توجه به گزارشات واصله مبنی بر مغایرت اساسی بین طرح تفصیلی شهر تهران و راهبردهای طرح جامع ( به عنوان سند بالادست) و نگرانی از تاثیرات سوئی که این مسأله می‌تواند در تحقق خدمات عمومی مورد نیاز شهر و کیفیت محیط زیست شهری به دنبال داشته باشد، موضوع انطباق طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران را در دستور کار خود قرارداد.

او گفت: برگزاری 5 جلسه شورایعالی ، 9 جلسه کمیته فنی شورایعالی ، 7جلسه کمیسیون ماده پنج و کارگروه تخصصی کمیسیون و 2 جلسه روسای کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص نشانگر این است که شورایعالی در اتخاذ تصمیمات خود تلاش نموده ضمن هدف گذاری حداکثر انطباق طرح تفصیلی با راهبردهای طرح جامع مصوب ،موضوع با حداقل ایجاد هزینه های اجتماعی و فشارهای ناشی از تغییر ضوابط ملاک عمل بر روی شهروندان و عدم ایجاد اختلال در نظام خدمت رسانی شهرداری پیگیری و جمع بندی شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در پاسخ به این سؤال که آیا شورای عالی شهرسازی برای مسأله گودبرداری‌هایی که پر خطر هستند در تهران رخ می‌دهد ورود خواهد کرد، گفت: مقیاس شورای عالی شهرسازی معمولا این گونه نیست که به این شکل وارد موضوع شود، اما چون به دلیل اینکه نظارت عالیه‌ای بر روی تمام شهرداری‌های کشور دارد، اگر حادثه‌ای یا مورد خاصی پیدا شود، منعی برای ورود ندارد.

او با اشاره به اینکه شورای عالی شهرسازی در خصوص پروژه گود ایران‌زمین ورود پیدا کرد، گفت: اما دلیل اینکه شورای عالی شهرسازی وارد این بحث و این پروژه شد دو بحث بود.

حناچی ادامه داد: یکی حادثه‌ای که در گود ایران‌زمین رخ داده بود و شکایت‌های فراوانی که از سوی مردم منطقه صورت گرفته بود و دوم این که اساساً این پروژه هم یکی از آن مصادیق تغییر پهنه‌های طرح تفصیلی بود.

او ادامه داد:‌ یعنی تغییراتی که طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع پیدا کرده است.

حناچی در پاسخ به این سؤال که اگر شکایتی و یا گزارشی به شورای عالی شهرسازی در مورد گودبرداریها ارائه نشود آیا ورود نخواهید کرد، گفت: شورای عالی شهرسازی همانند مدعی‌العموم است و رأساً هم می‌تواند وارد موضوع شود، اما به هر حال طبیعی است که وقتی موضوعی در جهت‌گیری عمومی شورای عالی شهرسازی و شکایت عمومی هم باشد، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که به عنوان مثال اگر حادثه‌ای و یا شکایتی از سوی اهالی منطقه در مورد گودبرداری مجاور مترو حقانی به شما ارائه شود شورای عالی شهرسازی ورود نخواهد کرد؟ گفت: این موضوع را از طریق سازمان نظام مهندسی و بر اساس ماده 35 قانون نظام مهندسی در حال پیگیری هستیم و این موضوع به شورای عالی شهرسازی گزارش شده است.

حناچی ادامه داد: در منطقه عباس‌آباد TOD (مراکز حوزه‌های مرکزی حمل و نقل) گود مجاور متروی حقانی در طرح جامع مصوب عباس‌آباد هم داشتیم، حال اینکه در حال حاضر پروژه‌ای که در مجاور متروی حقانی در حال احداث است چه میزان منطبق با آن مصوبه نیست یک بحث است، اما آنجا قبلاً هم بارگذاری وجود داشته است.

به گفته او، در مصوبه شورای عالی شهرسازی هم آن منطقه به عنوان دروازه‌های عباس‌آباد و مکان‌هایی که هم ایستگاه مترو و هم پارکینگ است، دیده شده بود.

او گفت: به هر حال تصور نمی‌کنم که ورود شورای عالی شهرسازی به این پروژه مشکلی داشته باشد و ضمن اینکه این شورا یک بار به طور کامل موضوع تپه‌های عباس‌آباد را وارد شده است.

او ادامه داد: این پروژه‌ای که در مجاور متروی حقانی در حال احداث است شورای عالی شهرسازی در قالب طرح نوسازی، اراضی عباس‌آباد آن را دیده است که یک بار هم در شورا طرح مسأله شده و شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد موظف شده که گزارشی از آن ارائه کند.

او گفت: کمیته فنی در حال بررسی عدم انطباق یا انطباق طرح مصوب شورای عالی شهرسازی با این مواردی که در حال رخ دادن است، شده است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =