تسنیم نوشت:

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برآورد بنده این است که انتخاب شهردار به شکل کنونی باقی می‌ماند اما ممکن است تعداد اعضای شوراها کاهش یابد.

محمدرضا باهنر در نشست فوق‌العاده رؤسای شورای استان‌ها و مراکز استان‌ها که به درباره طرح و لایحه انتخاب شهردار بود و صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به این‌که هنگام تأسیس شوراها دولت وقت نگران بود که چه خواهد شد، گفت: همان‌طور که می‌دانید تأسیس شوراها در کشورمان چندین سال به تعویق افتاد در حالی که براساس قانون اساسی سایر نهادهای تعیین شده تأسیس و قانون به اجرا در آمد.

او گفت: بنده به خاطر دارم که پیش از تشکیل شوراها شهردار تعیین شده به مجلس می‌آمد و می‌گفت«فعلا هفت-هشت میلیون به ما بدهید که بتوانیم تهران را اداره کنیم» اما اکنون بودجه‌ای که برای شهر تهران مصوب می‌شود عدد بسیار بزرگ و مهمی است و گاها از بودجه چند وزارتخانه نیز بیش‌تر می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از آن سال‌ها تا به امروز اعتقاد بنده این بوده که باید اختیارات شوراها افزایش یابد و همه مسائل شهر را به عهده این نهاد بگذاریم. حتی آموزش و پرورش، سلامت و امنیت در شهرها را اما به شرطه‌ها و شروطه‌ها.

او با اشاره به این‌که معتقدیم شوراها نباید وارد کارهای سیاسی شوند، گفت: همان‌طور که به خاطر دارید در نخستین دوره شورای شهر تهران به حدی بحث‌های سیاسی تند شد که شورای شهر و دولت وقت که از نظر سیاسی با یکدیگر همسو بودند با مشکل مواجه شدند و دولت بالاخره تحمل نکرد و این شورا را منحل کرد اما خوشبختانه هر دوره که پیش می‌رویم رشد یافتگی را کاملاً جدی و محسوس می‌بینیم و شوراها نیز به تکالیف خود آگاه‌تر می‌شوند هر چند که هنوز جای رشد زیادی باقی مانده است.

باهنر با بیان این‌که به خاطر حضور رسانه‌ها احتیاط می‌کنم چرا که اگر هر حرفی را بزنیم رسانه‌ای می‌شود، گفت: اگر قرار باشد یک شهردار رأی لرزان 16 تایی از 31 نفر را داشته باشد اگر نداند که فردا هم شهردار می‌ماند و یا خیر و اگر به این فکر کند که بخواهد برای شهردار ماندن باید دم چه کسی را ببیند و با چه کسی رفیق شود، او را متزلزل می‌کند و این خطرناک است و باید آن را به گونه‌ای حل کند.

او در ادامه گفت: این‌که یک عده کارشناس شهردار را انتخاب کنند بسیار درست است اما عزیزانی که مردم برای عضویت در مجلس انتخابشان کرده‌اند که نماینده مجلس یا شورای شهر شده‌اند آیا آن‌ها فقط و فقط با نظر کارشناسی انتخاب شده‌اند یا خیر. ممکن است فردی که نماینده می‌شود تخصص لازم را نداشته باشد. ممکن است بنده سخنران خوبی باشم بنابراین اگر فردی که نماینده مجلس باشد و مدرک فوق دکترای علوم سیاسی داشته باشد کارشناسی شخصی آن به درد اداره مجلس نمی‌خورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اشکالی ندارد که در شورای شهر 3 ورزشکار نیز وجود داشته باشد اما آن‌ها کارشناس امور شهری نیستند ولی با این حال باز هم معتقدم که بهترین جایی که می‌تواند شهردار انتخاب کند شورای شهر است.

او در ادامه اظهارات خود گفت: نکته دوم این است که مجلس قانونگذار است و معتقدم باید اختیارات شوراها افزایش یابد اما این نهاد نیز باید آرام آرام نشان دهند که می‌توانند بازوی توانمندی برای حاکمیت باشند. در گذشته بعضاً نگران بوده‌ایم که اگر بخواهیم قوانین شوراها را اصلاح کنیم همین مقدار اختیارات هم از آن‌ها گرفته شود اما به هر ترتیب چه بخواهیم و چه نخواهیم تصویب و اصلاح قوانین شوراها دست مجلس است و رابطه این دو نهاد با یکدیگر مشوقانه و دوستانه باشد اگر قرار باشد بخاطر یک مسئله کوچک تقابلی به وجود بیاید خوب نیست. چرا که این موضوع نیز طی یک الی دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود و نباید این رابطه به خاطر مسائلی که می‌توان آن‌ها را راحت حل کرد شکراب شود.

باهنر با تأکید براینکه شکراب شدن رابطه مجلس و شوراها با یکدیگر در امور تأثیرگذار است و کارها به مشکل برمی‌خورد، گفت: این طرح چندین پیام داشت و امضای 130 نماینده به این معنا نیست که همه پیام‌های آن را قبول دارند برخی‌ها با این بخش از طرح که مربوط به کاهش تعداد اعضای شوراهاست موافق هستند. اما به هر ترتیب تلاش می‌کنیم مسئله انتخاب شهردار مانند گذشته برعهده شوراها باشد. اما نباید شرایط هم به گونه‌ای باشد که شهردار تعیین شده هر روز تنش بلرزد که جواب فلان نماینده را دیر داده و حالا چه خواهد شد.

او در پایان با تأکید بر این‌که دموکراسی به طور حتم حائز اهمیت است اما نباید متزلزل باشد، گفت: برآورد بنده این است که انتخاب شهردار به شکل کنونی باقی می‌ماند اما ممکن است تعداد اعضای شوراها کاهش یابد.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 0
    به همین شکل باقی می ماند تا زمانیکه اکثریت شورای شهر اصولگرا هستند در غیر اینصورت باید جور دیگه ای شهردار را انتخاب کرد تا خودی بماند
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    6 0
    شهردار بايد با 2/3 آرا انتخاب شود.