تعیین سطح هوشیاری با تصاویر رنگین‌کمانی

این تصاویر رنگی شاید ابزار تعیین هوشیاری افرادی باشند که به دلیل عدم توانایی ارتباط با دیگران، در بدن خود محبوس شده‌اند و به‌اصطلاح در وضعیت نباتی به سر می‌برند.

شهلا حدیدی: این‌طور نیست که تمام افرادی که در وضعیت نباتی به سر می‌برند، ارتباط خود را با دنیای بیرون از دست داده باشند؛ چراکه برخی از آن‌ها می‌توانند از محیط اطراف خود آگاهی کسب کنند. البته تشخیص این آگاهی برای پزشکان یا خانواده بیمار کار سختی است، چراکه این نوع بیماران نمی‌توانند حرف بزنند یا به محرک‌ها پاسخ فیزیکی بدهند.

اما به گزارش نیوساینتیست، پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانسته‌اند روشی جدید برای تعیین سطح هوشیاری این نوع بیماران ابداع کنند. این پژوهشگران با اندازه‌گیری فعالیت مغزی 32 بیمار با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگراف (EEG) و تحلیل شبکه سیگنال‌های بین نواحی مختلف مغز توانسته‌اند ردپای عصبی هوشیاری را کشف کنند. نتایج این تحلیل را می‌توانید به‌صورت گرافیکی در تصویر زیر ملاحظه کنید. (برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

این پژوهشگران متوجه شده‌اند که در برخی از بیمارانی که در وضعیت نباتی به سر می‌برند، شبکه سیگنال‌های بین نواحی مختلف مغز شبیه به افراد سالم است. این دسته از بیماران در آزمایش‌های تخصصی‌تر هم نشانه‌هایی از آگاهی بروز دادند. در یکی از این آزمایش‌های تخصصی، بیماران را درون دستگاه ام.آر.آی قرار دادند و درحالی‌که از مغز آن‌ها عکس‌برداری می‌کردند، به آن‌ها گفته‌شد که «تصور کن داری تنیس بازی می‌کنی» و مغز آنها نیز پاسخ داد.

به نظر می‌رسد اندازه‌گیری و تحلیل شبکه سیگنال‌های مغزی با استفاده از ای.ای.جی می‌تواند پایه‌گذار روشی آسان و نسبتاً ارزان‌قیمت برای تعیین سطح هوشیاری باشد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    8 0
    توضیح ناقص بود من زیاد ارتباط عکس ها را با توضیح متن متوجه نشدم. شاید نویسنده هم یه برداشت کلی داشته و ایشان هم زیاد متوجه نشده
  • اهوازی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این که مغز فعال است چیز جدیدی نیست برای فعال نگه داشتن بدن باید مغز فعال باشد در غیر اینصورت که مرگ رخ می داد و در ضمن همانگونه که مغز انسان های هوشیار به کنش ها واکنش نشان می دهد مغز اینگونه بیماران هم همین کار را انجام می دهد فقط قدرت پاسخ و هماهنگی ندارد و ای کاش این امکان در اختیار خانواده ها قرار نگیرد که اگر متوجه شوند بیمارشان دراد مثلا درد می کشد ولی هیچ حرکتی قادر به انجام آن نیست بیشتر زجر خواهند کشید ولی امکان خوبیه برای پزشکان شاید از این راه بتوانند بیمار را درمان کنند
  • اشنا A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    من که هیچی نفهمیدم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟