یک عضو شورای شهر تهران گفت: طبق گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به استناد تحقیقات یک موسسه آلمانی منتشر کرده، گوگرد موجود در گازوئیل اتوبوسهای شرکت واحد نزدیک به 50 برابر استاندارد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت:پیش از این اعلام شده بود بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر منابع متحرک و خودروهایی است که در سطح پایتخت تردد می کنند و از بین این منابع، اتوبوسهای شرکت واحد بیشترین آلودگی گوگردی را به وجود می آورند.

حقانی در این باره توضیح داد: یک آزمایشگاه بین المللی در آلمان با نمونه گیری از 5 پمپ توزیع گازوئیل در سطح تهران و آزمایش این سوخت به این نتیجه رسیده است که گازوئیل مورد استفاده توسط اتوبوس‌های شرکت واحد، بسیار آلاینده است و حرکت اتوبوس ها با این سوخت آلوده، باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شود.

این عضو شورای شهر به خبرآنلاین توضیح داد:کارشناسان اعلام کرده اند تاثیرات مخرب سم خطرناک دی اکسید گوگرد وقتی به 6 تا 10 برابر حد مجاز برسد، بسیار شدید و مضر است، این در حالی است که آلاینده دی اکسیدگوگرد در روزهای آلوده هوا در تهران بسیار بالاتر از حد مجاز است که به نظر می رسد اصلی ترین عامل این آلودگی، تردد اتوبوسهای شرکت واحد با این سوخت به شدت آلوده در سطح خیابانها است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: میزان بالاتر از حد مجاز دی اکسید گوگرد برای شهروندان بسیار خطرناک ارزیابی می‌شود. حتی کودکان، افراد مبتلا به آسم و کسانی که بیماری قلبی ریوی دارند باید در هوایی که این آلودگی را در خود دارد در منزل بمانند تا از اثرات این سم در امان باشند. حتی توصیه شده اشخاص سالم نیز در مواقعی که این میزان آلودگی در هوا وجود دارد باید از فعالیت در بیرون از منزل خودداری کنند.

او تاکید کرد: با این حال متاسفانه گوگرد گازوئیلی که شرکت واحد در باک اتوبوس‌ها می‌ریزد، نزدیک به 50 برابر حدمجاز است که باعث می‌شود گاز خروجی از اگزوز این اتوبوس‌ها برای سلامت شهروندان به شدت خطرناک باشد.

 

پمپ گازوئیل شرکت واحد، عامل افزایش گوگرد هوای تهران

حقانی در توضیح کشف منشا اصلی آلودگی گوگردی هوای تهران گفت: آزمایشگاه ASG آلمان با آزمایش 5 نمونه از سوخت گازوئیلی که در تهران توزیع می‌شود، رسما اعلام کرده گوگرد موجود در گازوئیل شرکت واحد اتوبوسرانی که در ایستگاه بزرگراه هنگام توزیع می‌شود، دارای بیشترین میزان آلودگی گوگردی است.

به گفته او میزان آلودگی گوگرد این سوخت، 47 برابر حد مجاز است.

حقانی در این باره گفت: گوگرد سوخت استاندارد گازوئیل باید دست بالا دارای 50 قسمت در میلیون باشد، ولی در سوخت توزیع شده در شرکت واحد اتوبوسرانی، میزان گوگرد به 2365 واحد رسیده. به عبارت دیگر، گوگردی که باعث آلودگی هوای تهران می‌شود، بیشتر از اگزوز اتوبوس‌های شرکت واحد خارج می‌شود.

 

سهم اتوبوس‌های واحد در آلودگی هوا

حقانی درباره سهم اتوبوسهای واحد در آلودگی هوا گفت: هنوز تحقیق قابل استنادی درباره سهم اتوبوسهای واحد در آلودگی هوای تهران انجام نشده، ولی برخی اظهارات مدیران شرکت واحد درباره این سهم، قابل تامل است، از جمله یکی از مدیران شرکت واحد اعلام کرده بود این سهم تنها یک درصد است که با انتشار گزارش آنالیز سوخت در می‌یابیم این اظهارات نمی‌تواند قابل استناد باشد.

او در ادامه گفت: علاوه بر سوخت غیراستاندارد و خطرناک، فرسودگی اتوبوسهای واحد نیز مزید علت شده تا سهم این وسایط نقلیه در بین منابع متحرک آلاینده هوا، بیش از گذشته شود. لذا می‌طلبد مدیران شهرداری به جای افتتاح پل و دو طبقه کردن بزرگراه‌ها با اختصاص بودجه مناسب، ناوگان اتوبوسهای واحد را نوسازی کنند.

حقانی درباره وضعیت آلایندگی سوخت بنزین در تهران گفت: به استناد گزارش آزمایشگاه مزبور می‌توان گفت بنزن و اکتان موجود در بنزین فعلی توزیعی در تهران، قابل قبول است ولی باز هم بنزین موجود در تهران، دارای مقادیر غیراستاندارد گوگرد است.

این عضو شورای شهر توضیح داد: نمونه گیری از 10 پمپ بنزین در تهران نشان می‌دهد دست کم مقدار گوگرد این نمونه‌ها 3. 5 برابر حد مجاز است که در آلوده‌ترین بنزین، گوگرد به 15 برابر حد مجاز رسیده است.

او گفت: حد مجاز گوگرد در استاندارد یورو4، 10ppm است و در برخی نمونه‌های این میزان به نزدیک ppm160 رسیده است. یعنی سهم بنزین که آلاینده گوگرد است را در آلوگی هوای تهران نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 0
    با توجه به تعدادبالای اتوبوسها و کم شدن نوع گاز سوز آن سهم قابل توجهی از ریز گردها و بخارات اسیدی اسید سولفوریک به اتوبوس های شرکت واحد مربوط می شود
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 2
    یعنی هر کس ماشین شخصی استفاده کنه بهتره
  • بی نام RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    4 0
    ...این عضو شورای شهر توضیح داد: نمونه گیری از 10 پمپ بنزین در تهران نشان می‌دهد دست کم مقدار گوگرد این نمونه‌ها 3. 5 برابر حد مجاز است که در آلوده‌ترین بنزین، گوگرد به 15 برابر حد مجاز رسیده است....خبر آنلاین واقعا رسالت حرفه ای تو انجام دادی بنزین آلوده دولت دهم و یازدهم نمیشناسه باید گفت
  • دلواپس IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 0
    خدا لعنتشون کنه...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    7 0
    خصوصا اتوبوس بين شهري كه وارد شهر ميشوند
  • امید A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 0
    به داد مردم برسید هزینه درمان انها سر به اسمان میکشد
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 0
    هر اتوبوس شهری معادل 100 خودروی سواری آلودگی تولید می کند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    4 0
    وقتی همش حرف حرف حرف باشه بدتر ازینا هم میشه. 5 ماهه گفتن واردات خودروهای هیبریدی آزاد و بدون تعرفه س ولی کوش؟ کجاس؟ قرار بود تاکسیهای تهران هیبریدی یا برقی بشن یا موتورها و خیلی چیزای دیگه که فکرکنم خودشونم یادشون رفته چی گفتن و چی تصویب کردن