ایرنا نوشت:

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان است.

دکتر عبدالمجید مسکوکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: پس از ایران کشورهای ترکیه و سوریه به ترتیب بیشترین صادرات کتیرا در جهان دارند.

وی گفت: طبق آمار غیررسمی پارسال سه میلیون و ۵۸۰ هزار دلار صادرات کتیرا از ایران به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، آلمان و فرانسه ثبت شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد در ادامه همچنین اظهارداشت: در زمینه صمغ نیز بر اساس آمار رسمی پارسال استان فارس یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از محل صادرات صمغ‌های بومی کسب درآمد کرده است.

وی افزود: همچنین ارزش صادرات صمغ از کردستان به عنوان اقلیم مناسب برای تولید صمغ طی ۱۰ سال اخیر معادل ۱۴۴ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار بوده که بیشترین حجم صادرات از این استان است.

مسکوکی ادامه داد: از مجموع هشت هزار گونه گیاهان دارویی جهان چهار هزار گونه آن در استان خراسان رضوی کشت می‌شود.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی جزو ۱۳ اقلیم مناسب جهان برای کشت گیاهان دارویی است اما سهم پایینی از درآمد این بازار دارد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد گفت: گردش مالی بازار گیاهان دارویی در جهان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار کمتر از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خام‌فروشی همانند دیگر بخش‌های کشور در حوزه گیاهان دارویی نیز وجود دارد افزود: لازم است در این حوزه تجاری‌سازی و فراهم شدن امکانات و تجهیزات بسته‌بندی مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    40 1
    این قبیل صادرات رازمان ناصرالدین شاه هم داشتیم خام صادرکنیم محصول نهائی راباصدبرابرقیمت واردکنیم
    • علم اقتصاد و رقابت IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      7 0
      صادرکردن محصول نهائی پذیرفتن "اصل رقابت" را نیاز دارد که ما گویا سال‌ها از این موضوع دووور هستیم...