اقدامات ایران و آمریکا برای پیشبرد توافق هسته ای در فاصله میان مذاکرات

هفتمین دور مذاکرات هسته ای هفته پیش در نیویورک بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرآنلاين ، البته طرف هاي مذاکره همگي اعلام کردند که مذاکرات دور هفتم سازنده بوده است اما در عين حال تاکيد کرند که اختلافات همچنان پابرجاست. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند در صورتی که گفت و گوها میان ایران و گروه 1+5 بر اساس مسیر یک ساله ی گذشته رو به جلو حرکت کند، حصول توافق برد-برد بین دو طرف در هفته های پیش رو دور از انتظار نیست.

به نظر مي رسد حصول نتيجه قطعي در مذاکرات منوط به تصميم سياسي کشورهاي طرف مذاکره است. در اين ميان به نظر مي رسد سخت ترين تصميم بايد در کاخ سفيد گرفته شود چرا که بيش از همه اين آمريکايي ها هستند که به اين توافق نيازمند اند. اين مسئئله از سوي برخي رسانه هاي خارجي به پيروزي خيره کننده ايران تعبير شده است. (ايــنــجـــا)

اما آن چه بر اهمیت نشست اخير در نيويورک می افزود، مطرح شدن طرح های پیشنهادی جدید از طرف برخی رسانه ها و کارشناسان بود. توافق اولیه ی ژنو یا «طرح اقدام مشترک» به منظور حل و فصل موضوع هسته یی ایران سوم آذر ماه پارسال میان ایران و 6 قدرت جهانی به تصویب رسید و از 30 دی ماه نیز به اجرا درآمد.

در متن این توافقنامه دو مهلت 6 ماهه پیش بینی شده بود که مهلت 6 ماهه ی نخست آن 28 تیرماه پایان یافت و گفت و گوها به منظور رسیدن به توافق جامع چهار ماه دیگر (تا سوم آذرماه امسال) تمدید شد.

نشست نیویورک در حالی بدون نتیجه ی مشخصی پایان یافت که این نتیجه برای هر دو طرف مذاکره، دور از انتظار نبود. «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو هیات مذاکره کننده ی کشورمان، پیش از آن که راهی نیویورک شود، در جمع خبرنگاران گفت که «بعید است» دو طرف در این دور از مذاکره ها به نتیجه ی نهایی برسند. وی البته اظهار امیدواری کرد که این نشست زمینه را برای دستیابی به توافق نهایی تا مهلت تعیین شده در ماه نوامبر فراهم کند.

در طرف مقابل نیز چنین نگرشی حکفرما بود. بعد از نشست نیویورک «ویلیام بیل برنز» معاون وزیر امور خارجه ی آمریکا گقت که این دور از مذاکره ها بسیار پیچیده تر و سخت تر از آن بود که بتواند به یک توافق با ایران منجر شود.  وی در ادامه حل و فصل موضوع هسته یی را ممکن دانست و افزود: رسیدن به یک توافق جامع ناممکن نیست اما آن چه در این مرحله مهم است رسیدن به یک توافق محدود با رضایت دو طرف است.

حالا آمريکا سخت به دنبال توافق در اين زمينه است. به همين منظور جان کري وزير خارجه آمريکا با همتاي چيني اش در اي باره به گفت و گو نشسته است.آنگونه که رسانه ها گزارش کرده اند، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و «وانگ یی»، وزیر خارجه چین در دیداری دوجانبه درباره مسائل مختلف از جمله ضرورت همکاری بین دو کشور برای حل و فصل پرونده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

از سوي ديگر ايران نيز به اقدامات خود براي حصول به توافق نهايي ادامه مي دهد. خبرگزاري رويترز در گزارشي آورده است که  احتمال دیداری بین نمایندگان آژانس و ایران در هفته آینده در تهران وجود دارد. اين  در حالی است که آژانس می خواهد در تحقیقات و برنامه نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت هایی دست یابد.

 آژانس تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش در شورای حکام آژانس اعلام کرده بود که ایران دو گام از پنج گام شفافیت‌زا را که موافقت کرده بود تا 25 آگوست به اجرا در آورد، انجام نداده است.

امروز این خبر رویترز از سوی کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تایید شد. آنگونه که خبرگزاری نسیم گزارش داده است بازرسان آژانس 15 مهرماه به تهران می آیند و قرار است اطلاعات تکمیلی درباره دو موضوع باقیمانده را دریافت کنند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    123 8
    چرا که بيش از همه اين آمريکايي ها هستند که به اين توافق نيازمند اند.فعلا این ماییم که دنبال این توافقیم نه اونا با این وضع اقتصادیمون
    • بی نام GB ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      14 2
      صلح صلح شعار ماست گفتگو افتخار ماست
  • امید A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    8 0
    انشاالله وبه کوری چشم دشمنان توافق صورت میپذیرد