ایزدی: مطالبات اسکاتلندی به ولز و ایرلند شمالی هم تسری می یابد

یک کارشناس مسائل اروپا به خبرآنلاین می گوید: وعده هایی که کامرون در کمپین انتخاباتی رفراندوم اسکاتلند داده است، حالا برای او مشکلاتی را پدید می آورد

سعید جعفری پویا

مطابق پیش‌بینی‌ها پیمان قدیمی میان اسکاتلند و انگلستان دست‌نخورده باقی ماند و مردم سرزمین شمالی بریتانیا تصمیم گرفتند همچنان در قالب این حکومت پادشاهی باقی بمانند. هر چند موافقین استقلال تلاش‌های بسیاری را انجام دادند تا نظر مساعد مردم اسکاتلند را جذب کنند، اما در نهایت 55 درصد آرای ریخته شده در صندوق‌ها نه بود و تنها 45 درصد به استقلال آری گفته بودند. این رفراندوم از یک بعد دیگر هم حائز اهمیت بود و آن مشارکت بالای 85 درصدی مردم سرزمین اسکاتلند است. این امر خود نشان از میزان اهمیت این رفراندوم دارد. به هر ترتیب و به هر روی بریتانیای کبیر کوچک تر از قبل نشد و دیوید کامرون می‌تواند خوشحال و خرسند باشد از اینکه اسکاتلند را همچنان با خود دارد. هرچند او حالا باید پاسخگوی وعده‌های فراوانی باشد که در دوران انتخابات به مردم اسکاتلند داده است. از وعده اعطای خودمختاری بیشتر تا تفویض اختیارات فزون‌تر برای مدیریت هزینه مالیات‌ها در اسکاتلند. وعده‌هایی که انتقادات فراوانی را هم با خود به همراه داشته است. پیروز ایزدی کارشناس مسائل اروپا معتقد است روندهای مربوط به این رفراندوم و نتایجی که در آن به دست آمد می‌تواند به ولز و ایرلند شمالی هم تسری یابد و دیر یا زود شاهد جدی شدن خواسته‌های استقلال‌طلبانه و یا دست کم بر عهده گرفتن اختیارات بیشتر از ریکیاویک و کاردیف خواهیم بود. در ادامه مشروح گفتگوی خبر آنلاین با کارشناس مسائل اروپا را می‌خوانید:

رفراندوم استقلال اسکاتلند رأی نیاورد، به نظر شما مردم این سرزمین به چه دلیل یا دلایلی همچنان در قالب بریتانیا باقی ماندند؟

دلایل و مؤلفه‌های زیادی برای این مسئله وجود دارد، اما شاید مهم‌ترینش این باشد که مردم اسکاتلند خواهان استقلال نیستند و آمادگی پذیرش این مسئله را ندارند. چرا که طبیعتاً این تصمیم ریسک‌های بسیاری با خود به همراه دارد، ریسک‌هایی که مردم اسکاتلند حاضر به پذیرش آن نشدند. ضمن اینکه آن‌ها امیدوارند وعده‌هایی که در زمینه اعطای اختیارات بیشتر و مسائل مربوط به مالیات محقق شود.

وعده‌های زیادی به مردم اسکاتلند داده شد که در صورت باقی ماندن در بریتانیا می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. مهم‌ترین وعده‌ها چه بودند؟

این وعده‌ها بیشتر در خصوص واگذاری اختیارات بیشتر است و طبق آن از این به بعد بریتانیا حالت فدرالی پیدا می‌کند. ضمن اینکه بر اساس آن قرار است در خصوص زمینه‌های مالیاتی و همچنین منابعی که از آن به دست می‌آید تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شود و در نتیجه اختیار بیشتری به اسکاتلند برای مدیریت هزینه مالیات‌ها تخصیص داده شود.  این مسئله چالش‌هایی را پدید آورده و طبق آن می‌توان انتظار داشت ولز و ایرلند شمالی هم به مرور زمان خواهان کسب اختیارات مشابه با اسکاتلند هستند.

بر همین اساس انتقادات زیادی هم به آقای دیوی کامرون وارد آمده است و حتی به نخست‌وزیر انگلستان فشار آورده‌اند وعده‌هایی که داده را پس بگیرد. این انتقادات از چه مسئله‌ای نشأت می‌گیرد؟

خیلی از افراد به ویژه در حزب محافظه‌کار انتقاداتی را مطرح کردند که انگلستان نباید حالت فدرالی پیدا کند. این انتقادات بیشتر از سوی اعضای حزب محافظه‌کار مطرح‌شده و اعطای چنین اختیاراتی و همچنین احتمال تسری آن به ایرلند و ولز چندان مطلوب آن‌ها نیست. بر این اساس آن‌ها به آقای کامرون فشار وارد می‌کنند که وعده‌های داده‌شده را پس بگیرد.

تأثیرات این باقی ماندن چیست؟ با توجه به اینکه دیگر جنبش‌های استقلال‌طلب در اروپا هم چشمشان به تصمیم اسکاتلندی‌ها بود.

دقیقاً همین طور است. اگر این استقلال رأی می‌آورد دیگر جریان‌های استقلال‌طلب هم برای برگزاری رفراندوم تجزیه تحریک می‌شدند و احتمالاً خواسته‌های استقلال‌خواهی در اسپانیا، ایتالیا و بلژیک که اقوام مختلفی در آن‌ها حضور دارند جدی تر می‌شد. اما با توجه به رأی نیاوردن رفراندوم استقلال، احتمالاً این جنبش‌ها هم تا مدتی در محاق فرو می روند.

کاتالونیا و استقلال این ایالت از اسپانیا یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین گزینه‌های محتمل برای آینده اروپا بود. بر این اساس چه روندی در کاتالونیا شکل می‌گیرد؟ آیا می‌توان انتظار داشت که این جنبش هم دچار تغییراتی شود؟

البته در خصوص جنبش‌های استقلال‌خواهی باید این نکته را مد نظر قرار داد که این جریان‌ها بیشتر تحت بحران‌های اقتصادی تشدید می‌شوند و در میان عامه مردم طرفدارانی پیدا می‌کنند. بر همین اساس هم ما در چند سال اخیر شاهد بودیم که جنبش استقلال‌خواهی در کاتالونیا و همچنین باسک شدت گرفته و حتی مقامات کاتالونیا از برگزاری رفراندوم سخن به میان می‌آورند. درعین‌حال همان طور که شما اشاره کردید احتمالاً رأی نیاوردن استقلال اسکاتلند بر این ایده تاثیر می گذارد و مردم کاتالونیا هم تفکری دوباره در خصوص ایده استقلال‌خواهی خود خواهند کرد. اما درعین‌حال باید توجه داشت که با جدی شدن بحران‌های اقتصادی چه در اسپانیا و چه در دیگر کشورهایی که پتانسیل استقلال را دارند این ایده طرفدارانی را پیدا خواهد کرد.

برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های مخالف استقلال اسکاتلند این مسئله را مطرح کرده بودند که آن‌ها از سوی موافقین تحت فشار بودند و این فشار باعث شده تا آن‌ها نتوانند نظر خود را به صورت مشهود بروز دهند. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

من در این رابطه چیزی نشنیدم و اطلاعی هم ندارم، اما آنچه من مطلعم این است که وزیر خزانه‌داری بریتانیا گفته بود اگر اسکاتلند مستقل شود باید واحد پولی مستقل خود را داشته باشد و دیگر نمی‌تواند در مبادلات پولی و مالی خود از پوند استفاده کند.

با اعلام نتایج رفراندوم واحد پول انگلستان رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد با این نتیجه بریتانیا بتواند با اعتمادبه‌نفس بیشتری در حوزه‌های مربوط به اتحادیه اروپا و ناتو اقدام کند؟

قرار بود رفراندومی در بریتانیا در خصوص حضور در اتحادیه اروپا در این کشور برگزار شود، ولی از آنجایی که اسکاتلند موافق ماندن در اتحادیه است، نتیجه رفراندوم می‌تواند به نه گفتن در رفراندوم مربوط به اتحادیه اروپا کمک کند.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =