مشرق نیوز نوشت:

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اولین روز کاری هفته را با تمرکز بر انعکاس سخنان حجت الاسلام روحانی در گفت و گو با شبکه آمریکایی NBC آغاز نمودند و از احتمال دیدار تاریخی روحانی با اوباما خبر دادند؛ از سوی دیگر با کنار هم گذاشتن گزاره خبری روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ساحت سیاست‌ورزی داخلی، استراتژی آنان برای انتخابات مجلس دهم نمایان می‌گردد، اصلاح‌طلبان با راهبرد «آرامش فعال» و در عین حال با هشدار به دولت مبنی بر وجود پایگاه اختصاصی اجتماعی که در مقطع کنونی به دلیل مقتضیات سیاست ورزی با بدنه گفتمان اعتدال ائتلاف تاکتیکی پیدا کرده است، در کارزار رقابت سیاسی اسفند 1394حضور پیدا خواهند کرد.


آرزوی رسانه‌های زنجیره‌ای برای دیدار روحانی - اوباماروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری شنبه را با تیتر«استقبال آمریکا از دیدار اوباما با روحانی» آغاز کرده است؛ این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرده است که اوباما در حال حاضر برنامه‌اي براي ديدار با حسن روحاني ندارد، اما از اين ديدار استقبال مي‌کند و از سوی دیگر حجت الاسلام روحانی بیان داشت« در برنامه من ملاقات با اوباما وجود ندارد اما در دنیای سیاست همه چیز امکان پذیر است»

اخلاق و سیاست

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود به ارزیابی واکنش ها به نامه خاتمی به رهبر انقلاب پرداخته است؛ جابر فضلي در سرمقاله«اخلاق و سیاست» نوشت « هرچند با روي کار آمدن دولت آقاي روحاني، با تدابيري که براي آينده ايران انديشيده شده و مي‌شود، روح اميد را در جامعه زنده کرده است اما کماکان بعضي از افراد و گروه‌ها از فضاي ايجاد شده ناخشنود بوده و از هر موقعيتي سوء استفاده کرده و با استفاده از کليد واژه خود يعني «فتنه» فضاي حاکم بر کشور را متشنج مي‌کنند. يکي از موقعيت‌هايي که اين افراد تندرو و افراطي از آن سوء استفاده کرده و باب اظهار نظرهاي آنان را گشود، نامه رئيس‌جمهور پيشين کشورمان به مقام معظم رهبري که در بستر بيماري بوده‌اند، مي‌باشد. آنان معتقدند که اين کار براي نزديک شدن خاتمي و اصلاح‌طلبان به نظام مي‌باشد اما چيزي که اذهان گروه‌ها و جريانات تندرو از آن غافل مانده است، اخلاق مي‌باشد. متاسفانه اين افراد هنوز به اين مهم دست نيافته‌اند که مشکل عمده و کنوني کشور انشقاق و اختلاف در بين بزرگان نظام است. مقامات و تصميم‌گيرندگان به جاي اينکه از اين اقدام خردمندانه و اخلاقگرايانه خاتمي حمايت کرده و آن را گامي در جهت وحدت و يکدلي در جامعه و نظام محسوب کنند، آن را رياکارانه و تبليغاتي جلوه مي‌دهند.»

رها سازی بدنه اجتماعی؛ خطای دولتی‌ها

روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود از منظر جامعه شناسی سیاسی به خطای استراتژیک دولت یازدهم پرداخته است؛ محمدعلي خالق‌نژاد در یادداشت « رها کردن بدنه اجتماعي حامي‌دولت‌؛ خطاي استراتژيک» به دولت یازدهم شکاف میان آنان و بدنه حامیانشان را هشدار می دهد و نوشت«حفظ انسجام بدنه اجتماعي و سازمان رأي هوادار دولت که به جرأت مي‌توان گفت کاملا منطبق بر بدنه اجتماعي اصلاحات است جز با توجه و تأکيد بر حضور تمامي‌جريان‌هاي اصلاح‌طلب در صحنه و قرار گرفتن در زير چتر اصلاحات و بها دادن به تمامي‌سطوح و ارکان اين بدنه حاصل نمي‌شود‌. اگر بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از شمالي‌ترين تا جنوبي‌ترين شهر کشور و از شرقي‌ترين تا غربي ترين شهر کشور با ساز‌و‌کار مشخص که قطعا بزرگان اصلاحات بر آن واقف هستند مورد توجه قرار گرفته و از تفرق نيروها در شهرها و شهرستانها با حمايت جدي جلوگيري شود‌، سازمان رأي ثابتي به نفع سبد اصلاحات همواره در سطح کشور فعال بوده و اتفاقات ناخوشايندي مانند انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 يا انتخابات مجالس گذشته و نيز شوراهاي دوم و سوم تکرار نخواهد شد.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار با تیتر یک «ظریف: خوش بینم!» به انعکاس روایت وزیر خارجه از مذاکرات نیویورک پرداخته است و در ادامه نوشت« به گزارش منابع خبري ديپلمات‌ها اين مذاکرات را در جهت درک مواضع طرفين، مفيد ارزيابي مي‌کنند اما منابع آگاه مي‌گويند که اختلافات همچنان باقي مانده و تاکنون پيشرفتي حاصل نشده است. با اين حال ظريف ضمن ابراز خوشبيني نسبت به حصول توافق گفت:اميدوارم بتوانيم به استناد توافق ژنو نقشه راهي ترسيم کنيم که هم تحريم‌ها لغو شود و هم اطمينان حاصل شود که برنامه هسته اي ايران صلح آميز است.با اين حال ديروزهفتمين دور مذاکرات ايران و 1+5 در مقر سازمان ملل در نيويورک در سطح معاونان و وزيران خارجه و با حضور محمدجواد ظريف و کاترين اشتون برگزار شد.»

در انتخابات مجلس خبرگان رهبري شرکت مي‌کنم

آيت الله محسن غرويان در گفت و گو با روزنامه ابتکار به وضعیت انتخابات مجلس دهم پرداخت و سپس از گزینه ریاست این مجلس سخن به میان آورد و گفت «اگر آقاي ناطق تشريف بياورند که قطعا گزينه ما براي رياست ايشان هستند اما اگر تشريف نياورند آقاي لاريجاني نشان داده که فرد مناسب، با درايت و معتدلي براي رياست مجلس است و خوب از اين لحاظ اولويت دارد.» وی همچنین درباره حضورش در انتخابات خبرگان افزود«البته نفي‌ نمي‌کنم اگر شرايط به نحوي شد که امکان حضور وجود داشته باشد، در انتخابات مجلس خبرگان رهبري شرکت مي‌کنم و در غير اين صورت نه! بنابراين فعلا نمي‌توانم با قاطعيت موضعي را اعلام کنم.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه شرق اولین روز هفته را با تیتر« نبود رابطه ایران و آمریکا تا قیامت نیست» در انعکاس به سخنان حجت الاسلام روحانی در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا، آغاز نمود.

پیروی «پایداری»ها از مصباح مشروط به کسب قدرت است

روزنامه شرق در گفت وگو با امیر محبیان به واکاوی آخرین تحولات اردوگاه سیاسی اصولگرایان در سپهر سیاسی کشور می پردازند؛ مهسا جزینی در گفت و گو با امیر محبیان تمرکز ویژه ای بر رفتارشناسی سیاسی جبهه پایداری در این مقطع زمانی دارد؛ محبیان مدیرعامل خبرگزاری آریا درباره نسبت میان آیت الله مصباح یزدی با جبهه پایداری بیان داشت« یکی از اشتباهات جدی آن است که دغدغه‌ها و ظرف فعالیت آیت‌الله مصباح را با پایداری یکی بدانیم. آیت‌الله مصباح آرمانگرایی است که از ظرف عمل و کسانی چون پایداری برای پیشبرد باورهایش بهره می‌گیرد، در حالی که پایداری‌ها عملگرایانی هستند که از دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح به‌عنوان پوشش ایدئولوژیک استفاده می‌کنند، شاید ادبیات هر دو یکی باشد ولی دغدغه‌های دو طرف کاملا متفاوت است، در عمل خواهید دید پایداری‌ها تا زمانی که دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح، آنها را به قدرت نزدیک می‌کند از آن پیروی خواهند کرد درغیراین‌صورت آن را کنار خواهند نهاد. یکی از دغدغه‌های آیت‌الله مصباح پیروزی اصلاح‌طلبان است و اگر احساس خطر کنند احتمال همراهی با جامعتین به ویژه در خبرگان وجود دارد. به‌ویژه در خبرگان ابزار پایداری نیز موثر نیست.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد با تیتر « می خواهم از تنش با آمریکا بکاهم» به بازتاب مصاحبه رئیس جمهور کشورمان با شبکه آمریکایی NBC پرداخت؛ این روزنامه همچنین خبر از وخامت وضعیت آبی تهران با کم آبی سه سد مهم پایتخت داد.

«آرامش فعال» يا « سكوت و خانه نشيني»

مجتبی حسینی در صفحه احزاب این روزنامه به واکاوی راهبرد اصلاح طلبان در هندسه سیاسی کشور پرداخته است؛ مجتبی حسینی ابتدا به دوگانه «آرامش فعال» و «گوشه نشینی» می پردازد و سپس به بیان دلایل اتخاذ استراتژی اول می پردازد و می نویسد « اصلاح‌طلبان ‌با تكيه بر راهبرد آرامش فعال ديگر عرصه سياسي را تنها گستره بازي خود قرار نخواهند داد و با تسخير ريزبدنه‌هاي اجتماعي، سامان و سازمان جديدي به جنبش اصلاحات قايل به تعامل با حاكميت با رعايت حفظ هويت اصلاح‌طلبي خواهند داد. عملياتي شدن اين راهبرد نشان خواهد داد كه اصلاح‌طلبان حواس شش گانه خود را محصور و محدود به قدرت سياسي نكرده و رايحه، طعم و صورت و صداي خوش قدرت اجتماعي و فرهنگي را نيز احساس و درك كرده‌اند و براي تسخير اين قدرت برنامه و استراتژي دارند. بالمال، اگر روزي و روزگاري سرنوشت جنبش اصلاحات به سرنوشت بازيگران سياسي اين جنبش گره خورده بود و اصلاح‌طلبان به هر دليلي با سيلي سخت رقيب، زمينگير شدند اما عناصر اجتماعي از هفت‌خوان سخت اصلاحات‌ستيزان عبور كرده و راه خود را يافته است، چرا كه حتي امروز اصولگرايان معتدل هم اصلاح‌طلبانه سخن مي‌گويند و اين امرنشانگر اين است كه سربازان جنبش اصلاحات با وجود همه اشتباهات خرد و كلان راهبردي و تاكتيكي به دليل نمايندگي كردن مطالبات مدني-اجتماعي و سياسي توانسته‌اند اين مطالبات را در جامعه ايراني نهادينه كنند.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیتر اصلی « پیام روحانی به مردم آمریکا» به انعکاس سخنان رئیس جمهور پرداخت.

هشدار؛ بازگشت احمدی نژادی ها

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود با قلم فرشاد اعظمی به صدور دستور بازگشت احمدی نژادی ها می پردازد؛ وی در یادداشت « صدور ماموریت‌ بازگشت احمدي‌نژادي ها؟ » می نویسد « احمدي‌نژاد با پايان‌يافتن سخنراني و در جواب به درخواست يكي از هواداران دوربين به دستش براي حضور در انتخابات دور بعدي رياست‌جمهوري پاسخ می‌دهد: «يك عده اتفاقا از همين حالا منتظر بهار هستند و خوب است منتظر بهار باشند.» اين جمله مهم‌ترين جمله او در اين سخنراني بود كه بي‌گمان پرده از فعاليت مجدد وی و اطرافیانش برمي‌‌‌‌دارد. همان‌هايي كه اكنون در چند جبهه وارد عرصه شده‌اند؛ از نفوذ بين اصولگرايان ميانه‌رو تا تضعيف پايگاه مردمي دولت و اصلاح‌طلبان و شبهه‌افکنی بين نهاد‌ها و دستگاه‌هاي مختلف. پازل انتخابات اگرچه فرصت بيشتري تا تكميل‌شدن دارد ولي می‌رود تا از ابهام و گنگي گذشته خود خارج شود تا بتوان ادعا كرد؛ احمدي‌نژادها هم مي‌خواهند باز گردند.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « رای دادگاه اروپا به لغو تحریم بانک مرکزی» خبر از خروج 14 شرکت، بانک و دانشگاه از لیست تحریم ها داده است. این روزنامه در یادداشت اول خود به پیش شرط های دیدار تاریخی میان روحانی و اوباما پرداخت و نوشت « همان‌طور که مقام معظم رهبری در روز پنجشنبه، 19 دی ماه سال 1392 در دیدار با قشرهای مختلف مردم قم تأکید کردند: «نظام جمهوری اسلامی ایران، در موضوعات خاصی که مصلحت بداند برای حل مشکل، با امریکا مذاکره خواهد کرد». چنین مذاکراتی تاکنون به سطح وزرای خارجه رسیده است و اگر پیش زمینه هایش فراهم شود و برای ایران دستاورد ملموسی به همراه داشته باشد، می‌تواند یک درجه ارتقا پیدا کند. با این حال سه هفته پیش که امریکایی‌ها تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی یا شرکای خارجی ایران اعمال کردند، با ناخرسندی صریح رئیس‌جمهوری ایران همراه و چنین رفتاری مغایر روح توافقنامه ژنو تشخیص داده شد. به این ترتیب صرف فضا‌سازی رسانه‌ای برای انجام دیدار رؤسای جمهوری دو کشور کافی نیست و امریکایی‌ها باید گام‌های عملی بردارند؛ گام‌هایی که نشان دهنده حسن نیت و رفتار امریکایی‌ها باشد. حال آنکه نه تنها نشانه‌های قوی در این زمینه دیده نمی‌شود بلکه آنها صداقت کمتری از خود نشان داده‌اند و حتی تحریم‌های جدیدی هم طی یک سال اخیر علیه ایران افزوده‌اند.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آفتاب یزد

روزنامه آفتاب یزد با تیتر« تمایل اوباما برای دیدار با روحانی» میهمان نگاه خوانندگانش است.این روزنامه در سرمقاله خود به قلم سید علیرضا کریمی به نقد منبع خبر آیت الله جنتی مبنی بر برکناری 74 مدیر در وزارت نفت پرداخته است؛ وی در سرمقاله«ای کاش....» نوشت «به نظر می رسد نیک بود آیت الله جنتی پیش از طرح عمومی مطلب ادعایی یک خبرگزاری ابتدا صحت و سقم آن را از منابع دیگر جویا می شدند. به هر حال خطیب نماز جمعه خود به نیکی می دانند که خبرگزاری تسنیم از جمله رسانه های همواره منتقد و معترض دولت است و این امکان وجود دارد که در خروجی خود برای بیان اعلام مخالفت غلو نیز نماید. طبیعتا این موضوع از ترفندهای اصلی ژورنالیست هاست و خبرنگاران و روزنامه نگاران مختلف تلاش می کنند با این حربه فعل شان بیشتر به چشم بیاید. بنابراین ای کاش آیت الله جنتی در این خصوص به رسانه های مستقل نیز رجوع می کردند و اگر هم این رسانه ها مقبولشان نیست از وزارت خانه نفت صحت خبر فوق را بررسی می نمودند»

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    این از اون لینکهایی هستش که دلواپسان خودجوش و گروهی به کامنتهاش حمله میکنن.
    • بی نام PT ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      تو راست میگی تو خوبی تو جلو بشین
  • بی نام KW ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    70 5
    دل آرامان...
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    108 8
    شما فکر کن روحانی دیدار کنه ؟ می دونین چه اتفاقی می افته ؟ همه جریان ها در ایران مخالف این دیدار هستند و شاید آینده رئیس جمهور به جاهای باریک کشیده بشه ولی روحانی هر چقدر هم شجاع باشه می دونه با کیا طرفه و شاید در تلطیف این فضا به عمل بیاد .. در هر حال امیدوارم این کار صورت بگیرد ولی بعید می دونم.
  • فرزاد A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 12
    وقتي فرزند، پدر رو ببينه شادي قابل پيش بيني هست
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    77 2
    یعنی اصولگرا ها دوست ندارند دیدیم احمدی نژاد چطور قند تو دلش آب می شد که اولین مذاکره کننده باشه و اصولگرا ها هم همگی در سکوت مرگ گرفتار بودند مجلس دولت قوه قضاییه قوه مجریه قوه مقننه همگی در سکوت بودند تا این معجزه قرن به این مهم دست یابد . ولی خوب همیشه هرچی اصولگراهای انحصار طلب بخواهند نمی شود چون بالاتر از هر دستی دستی هست و دست خدا برتر از دست مدعیان خدایی زمینی است
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    45 13
    به فکر نان شب مردم باشید
    • saeid IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      42 12
      این نان شب اسم رمز جدیده؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    خدا كند فرجي بشه