۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
تشریح برنامه های مجمع جهانی صلح اسلامی

همزمان با فرارسیدن 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور "روز جهانی صلح" برنامه های مجمع جهانی صلح در این روز با شعار حق ملت ها بر صلح عادلانه؛ آسیب شناسی ارائه راهکارها تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ همزمان با فرارسیدن 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور "روز جهانی صلح" نشستی از طرف دبیرخانه مجمع جهانی صلح اسلامی صبح امروز برگزار شد. 

در این نشست دکتر داوود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان این که احترام به صلح احترام به تعالیم اسلامی و تضمین کننده آینده بشریت است گفت: 21سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی صلح نامیده شده است و هر ساله تشکل ها آرمان یا شعاری را انتخاب می کنند که امسال حق ملت ها بر صلح را به عنوان شعار برگزیدند.

او با بیان اینکه مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان تشکل بین المللی هم به تشریح دیدگاه و هم برنامه های خود به این مناسبت می پردازد، گفت: مجمع جهانی صلح اسلامی حدود 5 سال است تاسیس شده است و در عرصه بین المللی فعال است. در این سال ها رویکرد برنامه های ما به دلیل مخاطرات بیشتر صلح در خارج از کشور بیشتر به خارج بوده است.

عامری گفت: تا به حال 70 برنامه با کمک ان.جی.اوها، نخبگان و غیره در خارج از کشوراجرا کردیم. هرچه بیشتر پیش می رویم به جای تحقق صلح پایدار دچار آسیب های فراوانی در این زمینه هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: فرض دیدیم به عنوان تشکل فعال و فعال ترین تشکل اسلامی دیدگاه هایمان را ابراز کنیم. با توجه به شعار امسال خوب است که نگاهی هم به حق ملت ها و تعارض آن با قدرت های بزرگ دنیا بیندازیم.

او با بیان اینکه چیزی به اسم حق ملت ها دیده نمی شود و فقط پوسته ای از دموکراسی در دنیا داریم، گفت: در منطقه خودمان صاحب 3 انتخاب بودیم اما با دخالت قدرت های جهانی این انتخاب ها به وقوع نپیوست. بنابر این صحبت از حق ملت ها اگر به خوبی مورد اتفاق قرار نگیرد صلح تحقق پیدا نمی کند.

عامری ادامه داد: امروزه ما از چه صلحی استفاده می کنیم و صلح بر چه مبنایی است؟ آیا همین که جنگی نباشد به این معنی است که صلح است؟ ما وقتی حرف از صلح می زنیم نگاهمان به اصلاح امور است. معتقدیم صلح اگر یک پایش عدالت نباشد پایدار نخواهد بود. صلحی که مفهومش اعلام نفوذ و قدرت باشد صلح نیست. باید تعریف درستی از صلح اتفاق بیفتد و مبانی الهی بهترین مبنای صلح است.

آسیب های صلح در جهان معاصر و امروز

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه در دنیای امروز تصویری از صلح به خوبی مورد اتفاق عموم نیست، گفت: عدم تعریف درست از صلح و فرهنگ صلح یکی از آسیب های بزرگی است که امروزه در این پهنا به آن وارد است. هیچ جامعه ای اصلاح نمی شود مگر فرهنگ آن اصلاح شود.

او آسیب دیگر در این زمینه را ضعف سازمان ملل متحد در ایفای نقش خود که حفظ صلح است عنوان کرد.

عامری گفت: امروزه باید ایده های بیشتری داشته باشیم تا ما را از این فضا خارج کند که از چند طریق می توانیم این کار را انجام دهیم. اینکه بتوانیم پایه ریزی فرهنگ صلح بر اساس مبنا و زیرساخت های خاص برای فرهنگ صلح داشته باشیم. دوم اینکه ایفای نقش نخبگان را در حوزه صلح در نظر بگیریم. جامعه جهانی نیاز به ائتلاف نخبگان دارد.


او ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در دنیا به عنوان نماینده مردم باید در این زمینه قدرت بیشتری داشته باشند. ایفای نقش آنها می تواند راهی برای برون رفت باشد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی بیان کرد: مجمع جهانی صلح اسلامی یک سازمان مردمی کاملا سبک اما بهره بردار از مدیریت جدید که توام با محوریت نخبگان است. امروزه 80 نفر از نخبگان کشور در زمینه های بین الملل فعال هستند که به صورت افتخاری همراه ما هستند.

او گفت: توجه به جهان اسلام به عنوان اولین حلقه می تواند موثر باشد. همچنین نخبگان جهان اسلام که ما با 110 نفر از نخبگان جهان اسلام همکاری می کنیم و نشست های مستمری را در کشورهای اسلامی داشتیم.

برنامه های مجمع جهانی صلح اسلامی

عامری با بیان اینکه امروزه مجمع از همراهی 500 تن از نخبگان و دانشگاهیان فعال در دنیا برخوردار است، گفت: با اکثر کرسی های صلح در ارتباط بوده و بدون آنکه دفتری در کشورهای مختلقف داشته باشد در 90 کشور عناصر و نخبگانی را در اختیار دارد که به آن در توسعه تفکر گفتمان صلح عادلانه کمک می کند. درحال حاضر نیز بیش از 5 هزار تن از نخبگان دنیا درباره صلح عادلانه صحبت کرده و هزاران مقاله در این باره منتشر و کتابهای این مقالات نیز در دست انتشار است.

او در ادامه به کنفرانس بین المللی حقوق دانان جهان اسلام که نیمه دوم سال 93 برگزار خواهد شد اشاره کرد و افزود: به منظور ایجاد ائتلاف سازی جهانی کنفرانس بین المللی حقوق دانان جهان اسلام نیمه دوم 93 برگزار خواهد شد که حدود 200 تن از حقوق دانان برای بررسی آسیب های صلح اعلام آمادگی کردند. این کنفرانس 2 موضوع را در دستور کار خود دارد که تهیه شکواییه علیه رژیم صهویسنتی به دلیل جنگ اخیر که نوعی کودک کشی بود و همچنین ایجاد ائتلاف علیه گروههای تکفیری مثل داعش در منطقه به عنوان یکی از آسیب های صلح ، از این موضوعات است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به وجود دبیرخانه ائتلاف جهانی علیه تروریسم گفت: این دبیرخانه از سه سال پیش در تهران تشکیل شده است امسال هم یک نشست خواهد داشت اما هنوز توافق نشده که این نشست در تهران یا در وین برگزار شود اما برای اوایل سال آینده نشست برگزار خواهد شد. علاوه بر آن سال گذشته اولین نشست مجمع با عنوان دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر (ص) برگزار شد. این اجلاس با حضور نخبگان داخلی و خارجی بود.نشست دوم نیز برنامه ریزی شده که تا پایان سال در تهران برگزار شود.

عامری در ادامه از برنامه ریزی این مجمع برای ترویج گفتمان صلح عادلانه به واسطه همیاران افتخاری خبر داد و گفت: قرار است از این همیاران صلح افتخاری برای ارتباط بهتر با جوامع بشری کمک گرفته شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به وجود جنگهای مذهبی در منطقه چگونه می توان میان نهادهای مذهبی از جمله حوزه علمیه قم، حوزه علمیه نجف والازهر نجف همکاری ایجاد کرد، بیان کرد: به نظر ما جنگ مذهبی در منطقه وجود ندارد این جنگ مذهبی نیست. البته دیگران تلاش می کنند نشان دهند که یک جنگ مذهبی درجریان است در حالی که سود و نفعش برای خودشان است.

عامری به وجود داعش در منطقه اشاره کرد و افزود: ظلمی که داعش به اهل تسنن کرد بیشتر از اهل تشیع بوده است. داعش یک گروه مذهبی علیه یک مذهب نیست و به نظر ما جهان اسلام یک پارچه است و ما باید به همگرایی و وحدت جهان اسلام فکر کنیم.
هرچه ما مستقل تر و بی واسطه تر گفت گو کنیم راحت تر می توانیم با یکدیگر کنار بیاییم. مشی ما در مجمع جهانی این بود که باید نوعی اتئلاف مفهومی شکل بگیرد.

او در خصوص حمایت برخی کشورها ازمساله تروریسم بیان کرد: برخی کشورهای منطقه به دلیل نفوذ قدرت های بزرگ دستشان در حمایت از تروریسم آشکار است و اسناد آن هم موجود است . دشمنان ما کشورهای اسلامی نیستند بلکه نظام سلطه است اما گروهها و حرکت هایی در برخی کشورهای اسلامی هستند که به عنوان حرکت های غیر متعارف جریان دارند لذا اول باید به کشورهای اسلامی هشدار داده و آنها را این مسیر دور کنیم و به جای آن باید نقد کرده و برخورد کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: اگر بتوانیم بین جبهه اسلامی اتحاد برقرار کنیم می توانیم معارضان را تحت فشار قرار دهیم.

او به وظایف جامعه رسانه ای کشور در بخش گسترش گفتمان صلح عادلانه اشاره کرد وگفت: رسانه ها نقش کلیدی در مسایل کشورها دارند و به گفته محققان رسانه ها جامعه ساز و گفتمان ساز هستند لذا اگر بپذیریم که صلح عادلانه یک آرمان بشری است رسانه ها می توانند پیام صلح عادلانه را به دنیا منعکس کنند.
همچنین رسانه ها می توانند صلح عادلانه را به عنوان یک مطالبه جهانی عرضه کنند و علاوه بر آن نوعی بازتعریف از حوزه صلح را در دنیای امروز انجام داده و به نقد برخی عملکردها و نگاهها به صلح بپردازند. در کنار اینها، توجه رسانه ها به عملکرد دستگاهای بین المللی در این خصوص نیز مورد توجه است و اگر ائتلاف واقعی بین رسانه های دنیا ایجاد شود بسیاری از کارها انجام خواهد شد.

45233 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =