۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۵
284,000,000 کیلوگرم مس چقدر است؟

این تصویر ترکیبی، ذخایر مس استخراج شده از معدن اوئوکیب را در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. در طول یکصد سال فعالیت این معدن حدود 284هزار تن مس از آن استخراج شد.

آفریقای جنوبی یکی از غنی‌ترین نقاط زمین از نظر مواد معدنی است. معدن اوئوکیپ نیز یکی از معادن مشهور مس در این کشور است که از سال 1862 / 1241 تا اوایل دهه 1970 / 1350 فعال بود و در طول این مدت حدود 284هزار تن مس (معادل 284 میلیون کیلوگرم) از آن استخراج شد.

متاسفانه این معدن و معادن متعدد دیگری پس از تعطیل‌شدن به حال خود رها شده‌اند و این درحالی است که آنها پس از پایان فعالیت خود کماکان محیط زیست را آلوده می‌کنند. عکاسی به نام دیلون مارش تصمیم گرفت با ثبت تصاویری از این معدن‌های متروکه، آسیب‌هایی که به محیط زیست اطراف آن‌ها وارد آمده و نمایش کامپیوتری دستاوردهای آنها، این موضوع را بهتر نشان دهد. وی محصولات استخراج‌شده از هر معدن را به‌شکل کره‌ای به تصویر کشیده و با استفاده از نرم‌افزارهای 3بعدی‌ساز، فتوشاپ و گوگل‌مپ توانسته مجموعه تصاویری مانند آن‌چه در این‌جا ملاحظه می‌کنید تهیه کند. جالب است بدانید قطر کره مسی به‌نمایش درآمده این تصویر 39.26 متر است که تقریبا معادل ارتفاع ساختمانی 13 طبقه است.

دیلون مارش در شرح این تصویر، این سوال را نیز مطرح کرده که آیا محصول بدست‌آمده از این معدن ارزش این همه آلودگی و تخریب محیط‎زیست را داشته است؟

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی US ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    143 3
    قابل توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بعدی.. از سوالات تستی هستش که احتمال اومدنش تو مناظره تلویزیونی بالاست. به خاطر بسپرید
  • دانشجو فردوسی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    127 2
    من فک کردم انقدر مس رو توی کشور عزیزمون دزدیدند که این تیتر رو زدین
    • سرو A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      78 2
      دقیقا من هم همینطور
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      71 1
      چرا سیاه نمایی میکنید؟ تو کشور ما هرگز در این ابعاد مس نمی دزدند چون دزد ها افتابه دزد نیستند و تو مقیاس های بزرگ تر و از نفت و گاز می دزدند
  • مجتبی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    10 2
    میشه 3 میلیارد دلار در طول بیش از 100 سال، میشه سالی کمتر از 30 میلیون دلار ما سالی 400 میلیون دلار فقط نفت استخراج می کنیم.
    • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      5 1
      عدد ها رو از کجا اوردی ؟56.3 میلیارد دلار درمد نفت و گاز پارسال بود
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
      6 0
      400 میلیون دلار درامد 3 روز نفت کشور هست
    • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
      0 0
      هورا
    • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      0 0
      چه جوری حساب کردی ؟؟؟؟؟ میشه نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار
  • محمدرضا A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    1 0
    استخراج معادن نه تنها در ایران ، که در تمام دنیا تحت شرایط و قوانین محکمی انجام میشه، اولین ارگانی که برای اکتشاف معادن نه بهره برداری بلکه حتی در اکتشاف نظر خودش را اعلام میکنه سازمان محیط زیست و منابع طبیعی است. که با اعلام نظز منفی سازمان محیط زیست هیچ کس حق هیچ گونه عملیاتی را در ان منطقه ندارد، اما جدای از این، ذخایر مس استخراج شده از معادن حداکثر 4 از مواد موجود را شامل میشود، یعنی در هر کیلوگرم استخراج ماده معدنی ،تنها چهل گرم مس تولید میشود. بنابراین اهمیت مس بهگونه ای است که مناطقی را برای استخراج اش در نظر بگیرند، که موجب آلودگی نمیگردد بلکه تنها به خشکی بافت زیست محیطی منجر میگردد که آن هم زمین به قدری سخاتمند است که چرخه زیستی آن در عرض بیست سال به حال اول بر میگردد.
  • مسعود IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    5 0
    با همین مس میشه کشور رو اداره کرد ایران داره به 160 کشور جهان مس صادر میکنه این همه پول کجا من نمیفهمم
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    شما چک کنید چرا درآمد مس و آلومینیم و روی که صنعت عمده کشور هستند بعلاوه فولاد وآهن تو هیج در آمد بودجه ایی مثل نفت تحت نظر و حساب کتاب ملت نیستند چرا چرا تازه تو نفت هم که حساب و کتاب داره کلی از پولای نفتی مفقود ویا رانت نامحسوس میشه