عضو شورای مرکزی حزب موتلفه معتقد است پررنگ کردن بحث استیضاح از سوی اصلاح طلبان برای ایجاد شکاف بین دولت و مجلس و بهره برداری تبلیغاتی برای انتخابات مجلس آینده است.

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون جدی بودن استیاضح 5 نفر از وزرا، اظهار کرد:استیضاح در صورتیکه از دلایل کافی و متقنی برخوردار باشد که برای هیئت رییسه قابل قبول باشد جز حقوق قانونی نمایندگان مجلس است و طبیعی است که باید از این حقوق در شرایطی که نتوانند از طریق مذاکره و تعامل با دولت به حل مسائل و مشکلات برسند نهایتا مجبور می شوند که از استیضاح برای پیگیری مطالبات شان یا تصحیح روش های اجرایی یک وزارتخانه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تلاش هیئت رییسه همیشه این بوده است که با برگزاری جلسات تعاملی بین مجلس و وزرا، ابهامات و ایرادات نظارتی و قانونی که نمایندگان نسبت به عملکرد دولت دارند با مذاکرات چهره به چهره حل و فصل شود و قطعا این روند ادامه هم خواهد یافت تا استفاده از ابزار استیضاح به حداقل برسد و فقط در موارد ضروری که اجتناب ناپذیر است مانند ماجرای وزارت علوم از این ابزار استفاده شود.

این فعال سیاسی اصولگرا به حساسیت نمایندگان مجلس بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: به جز وزارت علوم، وزارت ارشاد هم در معرض حساسیت و دغدغه های جدی نمایندگان است و وزارتخانه دیگری را سراغ نداریم که نمایندگان نسبت به آن تصمیمی برای استیضاح داشته باشند بلکه تذکرات شان را به صورت کتبی و شفاهی می دهند و بعضا هم مورد توجه وزرا قرار گرفته است و اصلاحاتی در روش های خود انجام دادند.

ترقی ادامه داد: معتقدم به جز وزارت ارشاد که از مدت ها قبل دغدغه نمایندگان است و مصمم به این هستند که روش های این وزارتخانه را اصلاح کنند، هیچ بحث دیگری برای دیگر وزارتخانه ها مطرح نیست و دامن زدن به بحث استیضاح ها از سوی برخی اصلاح طلبان برای بهره برداری های تبلیغاتی برای انتخابات مجلس آینده است تا از این طریق شکاف بین دولت و مجلس افزایش دهند تا از آن برای سوءاستفاده در انتخابات آینده بهره برداری کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درخصوص جدی بودن احتمال استیضاح وزیر ارشاد، گفت: دغدغه های فرهنگی فقط دغدغه نمایندگان نیست بلکه مراجع و علما هم دغدغه هایی در این حوزه دارند، حتی مقام معظم رهبری هم چندین بار تذکراتی در این حوزه داده اند، لذا اگر وزیر در راستای رفع آنها اقدام نکند و روش های خودش را اصلاح نکند ممکن است مجلس مجبور شود به سمت استیضاح برود ولی تا الان به نظر می رسد روند تعاملی همچنان استمرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تلاش افراطیون دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای ایجاد شکاف بین دولت و جریانات سیاسی مقابل شان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مقام رهبری روش کار در نقد عملکرد دولت را کاملا تبیین کردند و نمایندگان مجلس هم باید نقدشان کاملا منصفانه باشد و ایراداتی که دارند کاملا منطقی باشد البته دغدغه های فرهنگی رهبر انقلاب بسیار جدی است و بارها این امر را متذکر شدند بنابراین نمایندگان اگر در چارچوب دغدغه های رهبری عمل کنند می تواند در جهت تصحیح روش دولت و عملکرد وزارت ارشاد تاثیر لازم را بگذارد اما اگر وزارت ارشاد در جهت رفع دغدغه های رهبری گام مثبتی برندارد و عملی وارد نشود و فقط به شعار بسنده کند قطعا نمایندگان مجبور به استیضاح خواهند شد.

این فعال سیاسی اصولگرا خواستار سعه صدر بیشتر نمایندگان مجلس در مقابل دولت شد و گفت: برخی از عناصر ونمایندگان مجلس این اشکال بر آنها وارد است که سعه صدر لازم در مقابل دولت را ندارند و انتظار ما این است که اینها سعی نکنند که از ابزار نظارتی در اولین مرحله استفاده کنند، بهتر است همه مراحل اصلاح روش و شیوه مدیریت وزارتخانه را از طریق ابزارهای نظارتی پیگیری کنند، اگر در نهایت نتوانستند به راه حل مطلوبی برسند و تغییری در روش وزارتخانه مشاهده نشد آنگاه به ابزار استیضاح روی آورند. معتقدم با صحبت های رهبری انقلاب قطعا تعدیلی در رفتار نمایندگان هم حاصل خواهد شد.

ترقی به نقش مهم هیئت رییسه در تنظیم روابط نمایندگان با دولت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هیئت رییسه باید تلاش کند که هم دغدغه های نمایندگان برطرف شود هم تلقی کارشکنی و چوب لای چرخ دولت گذاشتن از اقدامات مجلس برای افکارعمومی حاصل نشود. صیانت و حفظ جایگاه نظارتی مجلس از مهمترین وظایف هیئت رییسه است و باید تلاش کند که این نقش نظارتی به تسویه های شخصی و سیاسی و جناحی تبدیل نشود و جنبه کارشناسی و دلسوزی برای نظام داشته باشد و مصالح و منافع ملی در این مسائل کاملا لحاظ شود.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    21 2
    تحلیل های آبکی شما یکی از بهترین وزرا را کنار گذاشتید حالا تقصیر گردن اصلاح طلبان است؟؟؟؟
  • علی A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    7 0
    تلاش افراطیون اصولگرا واصلاح طلب؟؟؟؟؟1