ایرنا نوشت:

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در سخنانی خطاب به کشورهای غربی گفت: بهتر است با ما بازی نکنید، مسکو یکی از قدرت های مهم هسته ای در جهان است.


به نوشته پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی ˈتلگرافˈ، پوتین که روز جمعه در اردوی جوانان روس در نزدیک دریاچه ˈسلیگرˈ حومه مسکو حاضر شده بود، ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ کشوری به رویارویی گسترده با روسیه بیندیشد، اما می خواهم یادآوری کنم روسیه یکی از قدرت های مهم هسته ای برتر جهان است.

وی در سخنانی بی سابقه بعد از زمان جنگ سرد، ادامه داد: روسیه از رویارویی گسترده با هر کشوری خود را دور نگه می دارد ، اما طبیعی است که همواره باید آماده پاسخ به هر رویارویی باشد.

با پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوی مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و تلاش برای به عضویت درآوردن این جمهوری ها، مقام های مسکو در سال 2009 و 2010 اعلام کردند چنانچه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به این روند خاتمه ندهد، روسیه موشک های فوق پیشرفته ˈاسکندرˈ را مرزهای نزدیک به ناتو مستقر خواهد کرد. این تهدید مسکو موجب عقب نشینی ˈناتوˈ شد.

پوتین در اردوی جوانان روس همچنین گفت که روس تبارهای ساکن شرق اوکراین اکنون با خصومت و خشونت نیروهای نظامی اوکراین روبرو هستند.

وی از ˈکی یفˈ به دلیل تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

رییس جمهوی روسیه با مقایسه عملیات نظامی اوکراین در شرق این کشور با محاصره شهر ˈلنینگرادˈ توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم خاطرنشان کرد: اگر اینها ارزش های اروپایی است، من واقعا از این بابت متاثر هستم.

پوتین گفت: روستاهای کوچک و شهرهای بزرگ به محاصره ارتش اوکراین درآمده است و ارتش با هدف تخریب زیرساخت ها، مناطق مسکونی را هدف قرار می دهد، این وضعیت متاسفانه مرا به یاد جنگ جهانی دوم می اندازد که آلمان های نازی شهرهای ما را محاصره کرده بودند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سران کشورهای اروپایی خود را برای شرکت در نشستی فوری فردا (یکشنبه/ 9 شهریور 31 اوت) به منظور بررسی تحریم های بیشتر علیه مسکو به دلیل ورود یکهزار سرباز روس در شرق اوکراین آماده می کنند.

گفته می شود این سربازان قرار است نیروهای پشتیبانی جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین باشند. پیش بینی می شود درگیری عمده ای در شهر بندری ˈماریوپلˈ در روزهای آینده روی دهد که نیروهای اوکراینی بسیاری در آن مستقر شده اند و جدایی طلبان نیز در این شهر خود را تقویت کرده اند.

لهستان روز گذشته روسیه را به تحریک جنگی تمام عیار در شرق اوکراین متهم کرد. آلمان نیز هشدار داد درگیری ها در اوکراین از کنترل خارج می شود. درهمین حال ˈاندراس فوگ راسموسنˈ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بعد از نشست فوری کشورهای عضو این سازمان برای بررسی بحران گفت روسیه دیگر نمی تواند وانمود کند که در این درگیری مستقیم مداخله نمی کند.

قرار است سران کشورهای عضو ناتو در نشست خود روزهای 4 و 5 سپتامبر (13و14شهریور) در ولز با ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین نیز نشستی برگزار و حمایت بی قید و شرط خود را از کی یف به وی اعلام کنند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =