ششمین و هفتمین ماه ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور مملو از سفر های منطقه ای وزیر خارجه و حضور مقامات منطقه ای و غربی در تهران بود.

به گزارش خبرآنلاین،  مهمترین رخداد دیپلماتیک در دی و بهمن 92  سفر رئیس جمهور به داووس سوئیس بود. سفری که در آن رئیس علاوه بر سخنرانی دراین اجلاس در حاشیه آن با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و مدیران صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ دیدار کرد. از بازار بزرگ ایران و فرصت های سرمایه گذاری آن گفت وتصویری جدید از ایران و بازار انرژی اش در برابرمدیران نفتی قرار داد. تصویری که بعد از سفر منجر به دیدارهای 25 هیات غربی با رئیس دفتر رئیس جمهور وسفر آنها به تهران بود.

 اهمیت این سفر وقتی بیشتر می شود که برخی مشاوران رئیس جمهور معتقد به حضور روحانی در آن نبودند و فکر می کردند این سفر اهمیت و جایگاه سفر رئیس جمهور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را در ماههای قبل از آن کم می کند، اما رئیس جمهور این سفر را با اهداف اقتصادی هدف گذاری کرد.

دیگر رویداد های مهم این دو ماه سفر اردوغان که در آن دوران هنوز نخست وزیر ترکیه بود، دیگر رویداد این ماهها بود. سفری که رفاقت قدیمی جواد ظریف و داوود داغلو وزرای خارجه ایران و ترکیه در انجام آن بسیار موثر بود. همچنین کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل در بهمن ماه به ایران آمد. سفری که قدمی برای رایزنی درباره بحران سوریه بود.

 اهم برنامه های دولت در دی و بهمن 92 را در جدول ذیل ملاحظه فرمائید.

 

تاریخ

دیدار

اظهار نظر

18دی

سفر هیات پارلمانی انگلیس به ریاست جک استروا به ایران

ظریف در این دیدار درباره موضع ایران در مذاکرات هسته ای، حوادث منطقه به خصوص بحران سوریه اظهارنظر کرد

 

23 دی

سفر ظريف به لبنان ودیدار با فرزند امام موسی صدر

وزیر امور خارجه کشورمان و سید صدرالدین صدر در بیروت آخرین تحولات درباره پیگیری سرنوشت امام موسی صدر را بررسی کردند.دو طرف در این دیدار بر ضرورت پیگیری جدی سرنوشت امام موسی صدر تاکید کردند.

25 دی

سفر ظريف به سوریه

 ظریف در دیدار با اسد: ژنو 2 ظرفیتی بین‌المللی برای حل بحران سوریه است

28 دی

سفر وزیر خارجه سنگال به ایران

محمدجواد ظریف و مانکوراندیا وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سنگال طی مذاکراتی در تهران، تقویت و تحکیم مناسبات همه جانبه تهران - داکار را براساس احترام متقابل و منافع مشترک در جهت منافع دو ملت و دو کشور توصیف کردند.

2 تا 5 بهمن

حضور رئیس جمهور در اجلاس داووس

رئیس جمهور در بهمن 92 در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد. در این اجلاس روحانی از شرکت‌های تجاری و صنعتی بزرگ جهانی دعوت کرد جهت مشارکت در طرح‌های عظیم اقتصادی، در ایران حضور داشته باشند. رئیس جمهور در این سفر با کلاوس شوآب رئیس اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، مارک روته نخست وزیر هلند، دیوید بورک هالتر و الهام علی‌اف رؤسای جمهور سوئیس و جمهوری آذربایجان، جوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپایی در داووس و کاترین اشتون دیدار کرد. وی همچنین با تلویزیون سراسری سوئیس، مدیران ارشد رسانه‌های جهان و شبکه یورونیوز مصاحبه کرد. وی در این سفر در جمع مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و مدیران صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ نیز سخنرانی نمود

 

7 بهمن          

 

سفر کوفی عنان به تهران

کوفی عنان به عنوان نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه، به تهران سفر کرده تا در باره راه حل های بحران سوریه با مقام های ایرانی گفتگو کند.

 

8 بهمن

سفر وزیر امور خارجه پیشین فرانسه به تهران

ظریف در این نشست درباره موضوعات مورد علاقه طرفین ،بحران سوریه و مذاکرات هسته ای سخن گفت.

 

9بهمن

سفر اردوغان به تهران

حسن روحانی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ملاقات کرد. در این دیدار، حسن روحانی با تاکید بر اینکه ارتباط و دوستی میان دو ملت مسلمان ایران و ترکیه روابط دو کشور را تضمین خواهد کرد، بر توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های میان تهران و آنکارا تاکید کرد.

11 بهمن

حضور ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ

ظریف در جمع سران و مقام‌های بین‌المللی شرکت کننده این اجلاس درباره مواضع کشورمان دررابطه با تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین موضوع مربوط به مذاکرات هسته‌ای سخنرانی کرد

 

16 بهمن

گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم

رئیس جمهور در این گفت وگو درباره روابط با همسایگان از جمله ترکیه، پاکستان،عراق، امارات،عمان،روسیه سخن گفت وتاکید کرد: روابط با همسایگان یک اصل مهم و دارای اولویت برای ما است. همان‌طور که روابط با کشورهای منطقه نیز برای ما در اولویت قرار دارد.

وی همچنین به رابطه ایران با کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در قضیه توافقنامه ژنو مردم شاهد بودند که ما توانستیم با قدرت‌های بزرگ در قدم اول با عزت و با حفظ حقوق ملت ایران به یک تفاهم برسیم و اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از زنجیره‌های ظالمانه و ناحقی که به تحرک اقتصادی جامعه ما بسته شده بود، در حال پاره شدن هستند.

 

22بهمن

راهپيمايي و سخنراني رئیس جمهور 22 بهمن

حسن روحانی به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، در راه‌پیمایی‌ای که به بدین مناسبت برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

29 بهمن

دور جدید مذاکرات هسته ای

آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در وین ودیدار ظریف مسئول پرونده هسته ای ایران با آمانو

و رئیس جمهور اتریش

  

 

/212 29

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید مسلم آذراستقلالی 4444 IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    14 2
    خدا ایشالا یاور شما و همقطاران شما مثل دکتر ظریف عزیز ودکتر فرجی دانا بزرگوار باشه