عضو کمیسیون آموزش مجلس از تغییر اعضای کمیته بررسی متخلفان بورسیه دانشجویی خبر می دهد و اینکه این موضوع قطعا بررسی می شود.

زهرا تالانی: با استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت روحانی، این سوال مطرح است که آیا موضوع تخلف در بورسیه ها که برخی هم آن را دلیل عمده این استیضاح می دانند فراموش می شود؟ هرچند که محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم در جلسه معارفه خود اعلام کرد که بورسیه ها پی گیری می شود و کمیته ای را دراین باره تشکیل می دهد. اما مجلس چگونه می خواهد با موضوع بورسیه ها برخورد کند؟

در همین زمینه با رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو کمیته بررسی تخلفات بورسیه گفت وگویی انجام دادیم که می خوانید:


شما عضو کمیته پنج نفره ای هستید که قرار بود پرونده تخلفات بورسیه را بررسی کند. الان با رفتن وزیر آیا این پرونده هم کنار گذاشته می شود؟

موضوع پرونده تخلفات بورسیه بسیار مهم است چون مطرح شدن بحث بورسیه ها دلیل مهمی برای استیضاح آقای فرجی دانا بود و شاید اگر جریان این بورسیه ها پیش نیامده بود اصلا وزیر برکنار نمی شد و یا حتی کار به این زودی به استیضاح کشیده نمی شد. اما این کمیته تا یک مرحله ای تخلفات بورسیه را بررسی کرد و الان قرار است اعضای آن تغییر کند و دوباره این کمیته موضوع را پیگیری کند.


چرا اعضا تغییر می کنند؟

کمیته قبلی توسط رئیس کمیسیون آموزش انتخاب شده بودند و درواقع حالت وظیفه و تکلیف برای اعضا بود، اما الان که با رای اعضای کمیسیون انتخاب شود بیشتر وجاهت قانونی دارد.


بنابراین از اول قرار است که این تخلفات بررسی شود؟

خیر. اعضای کمیته جدید به صورت جدی اقدامات قبلی را پی گیری می کند و وارد اقدامات جدید می شود. این تغییر برای این نیست که اقدامات ما مشکل داشت بلکه قرار است افرادی کاندیاد و با رای اعضا انتخاب شوند تا مصادیق تخلف در یک فضای سالم و به دور از هرگونه پیش داوری بررسی شود. این کمیته هم ادامه کار گذشته را انجام می دهد و تخلفات را بررسی می کند.


اسامی متخلفان این بار اعلام می شود؟

بعید می دانم چون موضوع آبروی افراد مطرح است و به آنها تذکر داده می شود که نباید از این بورسیه استفاده کنند.


در همین حد بررسی و رسیدگی می کنید؟

کمیته و کمیسیون تا جایی این تخلفات را بررسی می کند که جامعه دانشگاهی و وزارت علوم به اطمینان برسند میزان تخلفات و مصادیق آن چقدر بوده تا جلوی آن گرفته شود. به هرحال در دوره های قبل قوانین تا حد زیادی تغییر کرده تا به نفع گروه خاصی باشد که باید اصلاح شود.


اتفاقا در دولت هم قرار است که موضوع رسیدگی شود.

باید با قدرت بیشتری موضوع را بررسی کنند تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود. باید جلوی بی عدالتی گرفته شود تا واقعا کسانی که استحقاق این بورسیه را دارند بتواند از آن استفاده کنند.


چرا تا زمانیکه وزارت علوم این موضوع را رسانه ای نکرد کمیسیون رسیدگی نکرد؟

وظیفه ما در کمیسیون این نیست و نمی تواند وارد کار اجرایی شود تا زمانی که که مطرح شود. زمانی که در رسانه ها مطرح و طرح sوال شد& ما هم بررسی کردیم. الان هم ممکن است تخلفاتی انجام شود اما ما نمی توانیم پی گیری کنیم تا زمانی که طرح موضوع شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردوس توسی A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    9 62
    از استیضاح دکترفانی چه خبر؟ اموزش پرورش هم وضع خوبی نداره
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    78 3
    "موضوع پرونده تخلفات بورسیه بسیار مهم است چون مطرح شدن بحث بورسیه ها دلیل مهمی برای استیضاح آقای فرجی دانا بود و شاید اگر جریان این بورسیه ها پیش نیامده بود اصلا وزیر برکنار نمی شد..." یعنی چی؟ چون تخلف را روکرده باید استیضاح میشد؟ الان هم تصمیم به ماست مالیش دارین نه؟ به کجا داریم میریم؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    64 1
    بعید می دانم چون موضوع آبروی افراد مطرح است و به آنها تذکر داده می شود که نباید از این بورسیه استفاده کنند..یعنی فقط تذکرمیدیدچرااستفاده کردند.یعنی اخراج نمشوند.بهتره اصلا بیخیال شویدنخواستیم.اگه دولت هم مثل شمافکرکندواویلا
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    14 1
    خیلی جالبه ، بهشون تذکر میدن چرا است4اده کردین، اونا هم می گن ببخشید، بابامون گفت یعنی چه؟ چرا برای تخلفات مالی طرف میره زندان و اعدام میشه، ولی برای تخلف به این مهمی که کل اعتبار دانشگاههای ایران زیر سوال برده فقط تدکر میدن اینا باید اخراج بشن، باید جلو تقلب ، رفت.، طرف وزیر هست بخاطر تقلب پایان نتمه برکنتر میشه.. به اینا فقط تدکر داده میشه اینم در نوع تودش جالبه
  • مازيار ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    16 1
    از كجا معلوم اين آقا يا نزديكانش از اين بورسيه ها استفاده نكرده باشه، وگرنه چه دليلي داره اينجور صحبت كردن؟ يكي از همكلاسي هاي من كه تا ارشد دانشگاه آزاد بود جزء همين بورسيه هاست و الان دكتري علامه ميخونه، از مزاياشم خوب داره استفاده ميكنه و الان چند تا دانشگاه داره تدريس مي كنه.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    18 1
    آخه انتظار دارید اسم خودشون رو اعلام کنند
  • آرمان NL ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    16 1
    خوب تا حالا این دوستان دقیقا کجا بودن؟ آقای نماینده عزیز، وظیفه شما جلوگیری از این اتفاق بوده نه اینکه تازه به اعتماده جامعه علمی اهمیت بدین بگذریم که این همه استاد از این وزیر حمایت کرد و بازم ایشون رو استیضاح کردین در ضمن به جایه اینکه به آبرویه این دوستان آقازاده ها که با استفاده از رابطه، حق یه سری آدم دیگه رو ضایع کردن و بیت المال رو حیف و میل کردن فکر کنید، کسانی که باعث و بانی این قضیه بودن رو معرفی کنید این وظیفه شماست البته اگه به صورت بنیادی به اینکه مردم حق دارن بدونن اسمه این خطاکارا چیه که دیگه انتخابشون نکنن
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    11 1
    به آنها تذکر داده می شود که نباید از این بورسیه استفاده کنند. من الان استفاده می کردم مثلا، شمام اینو گفتی ، منم میگم باشه مرسی از تذکرتون. درود بر کشور آزادم با این حجم اطلاع رسانی قوی، دموکراسی، آزادی بیان و ... بازم بگم؟ وزیر یک دولت نمیتونه واقعیتو بگه اونم با سند و مدرک؟؟؟ واقعا خجالت نمیکشید حرف آزادی بیان میزنید؟؟
  • حسین A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    عابروی متخلفین مهمتر است یا بیت المالی که صرف این بورسیه ها شده
  • ایران RO ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    حالا اگر موضوع به خاتمی و رفسنجانی واصلاح طلب مربوط می شد ابروی افراد مطرح نبود وبدون اثبات جرم محکوم می شدند.
  • بی نام IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 1
    باید تاسف خورد؟ به نظر شما این لاپوشانی مشکلات ریشه ای یک وزارت خانه نیست ؟ فقط باید با تذکر برخورد شود؟ آیا در یک کشور پیشرفته صنعتی هم با تخلف اینگونه برخورد می شود؟