اظهارات کوثری درباره رزمایش پیامبر اعظم،خاطراتش با سردار سلیمانی و نقش  هاشمی در دفاع مقدس

اسماعیل کوثری فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله در دوران دفاع مقدس و نماینده مجلس شورای اسلامی، رزمایش پیامبر اعظم 9 را که در اسفند ماه 1393 برگزار شد یکی از قدرتمند ترین مانور های کشور دانست. او همچنین در این مصاحبه گفت که عملیات کربلای 4 لو رفته بوده است.

سوگل نور محمد: اسماعیل کوثری را این روزها بیشتر به خاطر مشغله نمایندگی اش در مجلس می شناسند اما او یکی از فرماندهان بنام دوران دفاع مقدس است. وی در گفت و گو با خبر آنلاین از عملیات کربلای 5 و خاطراتش با سردار قاسم سلیمانی سخن گفت،که مشروح آن را می خوانید:

از نظر شما چه اتفاقات جدیدی در عرصه نظامی در رزمایش پیامبر اعظم 9 روی داد؟


رزمایش پیامبر اعظم، در اصل مانند رزمایش های گذشته بوده و تفاوت زیادی با سایر مانورها نداشت. اما هر چقدر که از مدت زمان دفاع مقدس می گذرد، کارمان در زمینه ابتکارات و خلاقیت های تجهیزات، مخصوصا در بعد موشکی و سلاح های این چنینی پیشرفت شگفت آوری داشته است، لذا هر چقدر که زمان می گذرد باید بگوییم آن ابتکارات و خلاقیت ها که تقریبا روی آنها کار شده و به نتیجه رسیده بود، در حال حاضر وارد صحنه عمل می شود. به خاطر همین است که  موشک بالستیک سومار،نمایش داده شد. باید بگوییم از این به بعد سرعت نشان دادن تولیدات داخلی خودمان در بعد سلاح و تجهیزات خیلی بیشتر شده است، به خاطر همین کار های تحقیقاتی و پژوهشی که در گذشته انجام شده است،تا به حال در آزمایشگاه و در حال تولید بوده ، اما در حال حاضربا برگزاری این رزمایش به صحنه عمل رسیده است. لذا شما احساس می کنید که این رزمایش پیامبر اعظم با سایررزمایش های برگزار شده از سوی نیروهای دفاعی کشور متفاوت است در صورتی که این چنین نیست.

 

این رزمایش، در عرصه بین الملل به خصوص با توجه به برگزاری آن همزمان با مذاکرات هسته ای چه تاثیراتی داشته است؟


به نظر من برگزاری این رزمایش هم در منطقه و هم در عرصه بین الملل نمود داشت و دارد. البته در منطقه، بیشتر از این جهت که به کشور های همسایه خودمان این مسئله را تفهیم می کنیم که قدرت این چنینی در زمینه تسلیحات و نظامی دارا هستیم، ولی همواره میخواهیم مانند یک کشور دوست  با همه در ارتباط باشیم و هیچ زمانی هم این تجهیزات را برای کشور های همسایه و دوست خودمان که در منطقه هستند به کار نمی گیریم. اما در سطح بین الملل و در مقابل استکبار جهانی،با برگزاری این رزمایش ها نشان می دهیم که شمایی که همواره ندای تحریم سر می دهید و مدام در گوش دنیا می خوانید که ایران را تحریم کردید نتایج تحریم شما بالا بردن توان دفاعی ایران و پیشرفت روز افزون در زمینه تسلیحات نظامی می باشد،هر چقدر که به ما فشار بیاورید، ما به سوی تولیدات داخلی با توانمندی دانشمندان جوان خودمان می رویم و این تجهیزات را خلق خواهیم کرد که در نهایت در عمل هم نشان دادیم.

بعد دیگر این مسئله،بعد بازدارندگی است که این هم باز در عمل بار ها نشان دادیم که ادعا های ما در حد حرف و تئوری نیست. بلکه یک واقعیتی به حساب می آید و در نهایت اینکه به دوستان خارج از محدوده همسایه های خودمان می گوییم که ما دارای این توانمندی ها هستیم و به دشمنان هم می گوییم که حواستان جمع باشد، هیچ گاه خیال نکنید که ایران به علت تحریم ها دست و پا بسته است و به موقع وارد عمل نمی شود، نه این توانمندی هایی که دنیا شاهد آن است به بهترین نحو استفاده می کنیم منتها تنها در زمان ضروری آن.اما در بعد مذاکرات هسته ای هم باید بگویم که برگزاری اینگونه مانورها در کشور بر روند مذاکرات قطعا و یقینا اثر داشته است. به این دلیل که ما می دانیم که بحث مذاکره در حال حاضر به صورتی شده است که دیگر تنها بعد هسته ای نیست. تیم مذاکره کننده ما مسئولیت اش فقط در زمینه هسته ای می باشد، اما دشمنان ما مخصوصا آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال این هستند که مسائل را به خارج از موضوع هسته ای بکشانند تا اینکه بتوانند امتیاز بیشتری از ما بگیرند. ولی ما این مسئله را باید به آنها تفهیم  کنیم، که شمایی که دم از دموکراسی و حقوق بشر و مبارزه باتروریسم می زنید، دروغ می گویید اگر این دموکراسی و حقوق بشر وجود دارد، چرا تحریم اقتصادی می کنید؟ ملت ها حق دارند از همه امکانات این عالم استفاده کنند،شما به چه حقی تحریم می کنید؟ ما در عمل به این کشور ها نشان می دهیم که هر چقدر هم که برای دنیا بخواهید وانمود کنید که دنبال حقوق بشر هستید  دروغ محض می گویید. خیال نکنید ایران فقط در بعد مذاکره، از روی نیاز باشما مذاکره کند، نه ما مذاکره را از این جهت قبول می کنیم که نشان بدهیم که چقدر در همه زمینه ها برتر از کشور های منطقه هستیم.

 

آیا خاطره ای مشترک با سردار سلیمانی در زمان جنگ دارید ،ایشان را چگونه توصیف می کنید؟


من و سردار سلیمانی چندین سال در کنار هم بودیم، ایشان فرمانده لشگر 41 ثارالله کرمان و سیستان و بلوچستان بودند و ما هم در خدمت و رزمنده لشگر 27 محمد رسول الله تهران بودیم. لذا در خیلی ازعملیات ها در کنار یکدیگر بودیم.اوج همکاری ما درعملیات کربلای1 در آزادسازی مهران بود ،در عملیات های دیگر هم در کنار هم حضور داشتیم. در روز های آخر جنگ در جاده اهواز -خرمشهر که عراقی ها در حال تجاوز بودند و تهاجمات آن ها در حال پیشروی بود، آنجا هم در کنار هم بودیم. در نتیجه خاطرات زیادی بین ما وجود دارد از جمله،در خود عملیات کربلای 1 در مهران به این صورت بود که فردا صبح روز دوم عملیات چون در کنار هم بودیم، حاج قاسم آمدند توی خط و ما هم بودیم در نهایت به خاطر اینکه مرحله شب قبل عملیات انجام شده بود از کار همدیگر با خبر شده باشیم در نهایت هماهنگی های لازم را انجام دادیم و بعداش این شد که حاج قاسم و حاج ر ضا دستواره که جانشین بودند و سعید سلیمانی که مسئول عملیات لشگر 27 محمد رسول الله بودند، با دو تا موتور رفتن که به سوی خط اولی که شب قبل عملیات شده بود،زمانی که این ها رفتند بعد از چند دقیقه من دیدم که خیلی هراسان بدون موتور برگشتند چون شب قبل هم عملیات شده بود، تقریبا بدون سلاح و تجهیزات لازم بودیم این ها که داشتند به سمت خط می رفتند. یکباره یک گروهان عراقی آن هم مجهز و مسلط به طرز نامحسوس می خواستند از خط ما عبور کنند ، تا به ما برسند. این موضوع باعث شده که متوجه یک گروهان عراقی مسلح در منطقه خودمان بشویم. اما در این جا با هوش و درایت حاج قاسم جوری عمل کردند که عراقی ها اصلا متوجه حضور این ها نشدند و هم اینکه سریعا با نیروهای زرهی که در منطقه داشتیم اقدام کردیم و آن گروهان را به طور کامل اسیر کردیم. همه سلاح هایشان را گرفتیم و آنهار را کاملا خلع سلاح کردیم اگر این ها نمیرفتند،شاید آن گروهان عراقی کلی مشکلات برای ما و نیروهای ما به وجود می آورد.این خاطره و این عملیات نشان داد که فرماندهان ما مخصوصا حاج قاسم سلیمانی چقدر نسبت به نیروهای در خط خودشان حساسیت داشتند، در بدترین شرایط هماهنگی ها و اقدامات لازم را انجام میدادند و هیچگونه هراسی نداشتند.فداکارانه بدون اینکه بگویند ما فرمانده لشگر هستیم سوار موتور می شدند و به سرکشی مناطق می رفتند تا خیلی سریع بتوانند بر منطقه ای که می خواهند در آن عملیات کنند مسلط بشوند.

 


وقتی در قامت نماینده مجلس وارد صحنه سیاست شدید واکنش منفی و یا مثبت از سوی همرزمانتان چه بود؟

حدودا بیست سال بعد از جنگ من وارد عرصه سیاست شدم ، خودم شخصا هیچ گاه نمی خواستم وارد این وادی بشوم ،اما دوستان گفتند مانند همان موقعی که لباس سپاه را پوشیدی ،این هم یک تکلیف است،این دفعه هم بر اساس همین تکلیف و وظیفه ما وارد مجلس شدیم. اما اعتراض و واکنش منفی هم شاید قبل از این که وارد مجلس بشوم وجود داشت و مدام به من می گفتند این شدنی نیست و شما هم می روی مانند بقیه بازیچه دست سیاست می شوی. اما در واقعیت امثال ما از قبل انقلاب چون سیاسی بودیم لذا هیچگاه با این موضوعات بیگانه نبودیم و کاملا با بحث سیاست آشنایی داشتیم و در حال حاضر مجلس را هم یک جبهه می دانیم و مانند دفاع مقدس که آنجاوظیفه ای داشتیم و باید آن را انجام می دادیم این جا هم بر همان اساس می باشد.

 

روایت شما از عملیات کربلای پنج چگونه است و اینکه گفته می شود این عملیات لو رفته بود صحت دارد یا خیر؟
به هیچ وجه؛عملیاتی که تا حدی لو رفته بود عملیات کربلای چهار بود و همین هم باعث شده بود که عراقی ها هوشیار بشوند و نگذارند ما به اهدافمان برسیم و لذا در نهایت ما به این دلیل که نتوانستیم در کربلای 4 موفق شویم آن را به کربلای 5 تبدیل کردیم،چرا که اگر کربلای 5 لو رفته بود، ما هچ گاه نمی توانستیم موفق شویم. عملیات کربلای 5 یکی از عملیات های بسیار سنگین بود. در اصل مقاومت رزمندگان و فرماندهان در این عملیات در طول تاریخ جنگ نسبت به تمام عملیات های دیگربی نظیر بود. می توان گفت که قبل از اینکه وارد این عملیات شویم چون کربلای 4 موفق نبودیم،لذا اینجا همه پای کار ایستاند تلاش کردند و برایشان مهم بود که حتما باید به نتیجه مطلوب برسند که خوشبختانه نتیجه هم داد. نتیجه اش این بود که هم آمریکا و هم سازمان ملل همه این ها به فکر افتادند که ایران شکست ناپذیر است و این شکست ناپذیری باعث شد که استکبار جهانی به وحشت بیافتد و لذا آمدند یک پیشنویس قطعنامه به نام 598 نوشتند که این خود یک مدت زمانی طول کشید و مذاکره و بحث و رفت و آمد شروع شد تا این که حدود یک سال از آن گذشت و در نهایت  آن نتیجه ای که همه می دانند گرفته شد و باید گفت که قطع نامه 598 پایان دفاع مقدس بود.
در پایان  در باره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در فرماندهی جنگ صحبت کنید.
در مقاطعی ایشان آمدند و در جنگ حضور داشتند،آقای رفسنجانی و تمام کسانی که با ایشان همراهی داشتند نظرشان بر این بود که باید با یک عملیات بزرگ جنگ را خاتمه بدهیم،این در صورتی است که حضرت امام خمینی دائما می فرمودند که "جنگ جنگ تا رفع فتنه" حتی در اواخر هم اعلام کردند"جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم"در نتیجه در مدت زمان جنگ آقای رفسنجانی مدام به دنبال این بودند که یک عملیات بزرگی انجام شود و جنگ تمام شود. در صورتی که به نظر من اینجا اشتباه استراتژیک ایشان این بود. اما چون ایشان از طرف حضرت امام بودند حرف ایشان برای همه ما قابل عمل بود و به تصمیمات ایشان عمل می کردیم. به صورت کلی اشتباه استراتژیک آقای رفسنجانی این بود که خیال می کردند که با یک عملیات بزرگ کار را به نتیجه برسانیم آمریکایی ها کوتاه می آیند، در صورتی که اشتباه بزرگ بود.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    10 40
    زنده باد سردار بی ادعا
  • بی نام EU ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    43 3
    درود بر هاشمی کبیر
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    78 8
    خدا را شکر یه ادم عاقل بوده وگرنه هنوز درگیر جنگ بودیم
  • کوثر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    16 4
    شما که از کجا می دانید نظر رفسنجانی دستور امام نبوده ایا امام به غیر از ایشان مشاور دیگری نداشت چرا واقعیتهای تاریخی درست بیان نمی کنید من هم یک رزمنده تخریب چی بودم و کار اطلاعات عملیات هم کرده ام خیلی از تصمیمات زیر نظر مستقیم امام بود و رفسنجانی نماینده ایشان بود حالا نقش خودتان را پر رنگ بیان می فرمایید و دیگران را بی ارزش می کنید
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    66 7
    همه شما خوب بودین و پاک و منزه و فقط هاشمی اشتباه می کرد ...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    50 2
    درود بر سردار سلیمانی که آقای کوثری می خواهد با استفاده از ایشان برای خودش اعتبار کسب کند. شما به امام مشورت می دادید که اشتباه استراتژیک آقای هاشمی ایجاد نشود.
  • دانیال دانا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    58 5
    جالبه که از جبهه خودشان با آب و تاب فراوان صحبت می کنند اما در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی میگن: در مقاطعی ایشان آمدند و در جنگ حضور داشتند. باید ده بیست سال دیگری صبر می کردند تا ما یادمون بره بعد شروع به خاطره گویی کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    35 2
    اشتباه بزرگ ؟ در ضمن در عملیات کربلای 5 خیلی از جوانان شایسته از جمله دایی عزیز و صالح بنده از دست رفتند و متاسفانه.....
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    43 3
    بازهم علیه اقای هاشمی حرف میزنند
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    48 5
    بر اساس دیدگاه آقای کوثری٬ جنگ باید الی الابد ادامه داشته باشد. عجبا...
  • بی نام GB ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    44 1
    کدام اشتباه بزرگ؟ پرسیدن از نظامیان که آیا تصمیمات سیاسی گرفته شده درست بود یا خیر اشتباه است. نظامی وظیفه جنگیدن و دفاع دارد نه تعیین سیاست نظام.
  • دلواپس IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    50 2
    چون ایشان از طرف حضرت امام بودند حرف ایشان برای همه ما قابل عمل بود و به تصمیمات ایشان عمل می کردیم. نتیجه: امام به نظر ایشان اشراف داشته و نماینده ایشان بوده، پس چرا سفسطه می کنین میگین اشتباه استراتژیک بزرگ. خجالت بکشین.
  • بی نام US ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    48 9
    اقای کوثری مجلس جبهه و محل جنگ نیست محل قانونگذاری و رفع مشکلات مردمه
  • خاک پای همه رزمندگان A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    19 1
    خدا اموات شما را بیامرزد که گفتی ایشان از طرف امام انجا بودند. یعنی این معنایی که شما به ان رسیدی امام نرسیدند. اقای کوثری تحلیل سردار محسن رضایی فرمانده وقت جنگ را در ایام دفاع مقدس سال گذشت از شبکه دو تلوزیون دیدید؟ ایا میشد با ان وضعیت جنگ را ادامه داد؟ ایا درخواستهای تجهیزاتی فرماندهان جنگ قابل استیفا بود؟ چرا میخواهید هم خودتان هم مردم را منحرف کنید ؟ انچه واقعیت جنگ بود خداوند بر زبان دکتر اقا محسن رضایی جاری ساخت و اتفاق معلوم شد حضرت ایت الله هاشمی یکی از استراتژیستهای بزرگ سیاسی نظامی وقت بوده.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    13 4
    آ قای کوثری برای شما متاسفم چرا واقعیت های جنگ را شما تحریف میکنید؟
  • یاسین A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    4 1
    باسلام ادب احترام :درود بر ژنرال خاورمیانه حاج قاسم سلیمانی عزیز خداوندنگهدارش باشد انشاالله..........