آیا دولت یازدهم دوباره‌کاری کرده است؟/ ماجرای جاده‌ای که دولت قبل افتتاح و خودش مسدود کرد

افتتاح یکی از فازهای طرح آزادراه از حرم تا حرم توسط رئیس جمهور در سفر به استان قم حاشیه ساز شد.

بعد از برگزاری مراسم افتتاح آزادراه شش بانده قم به گرمسار، اولین فاز از فازهای پروژه آزادراهی که قرار است حرم رضوی در مشهد را به حرم حضرت معصومه در قم متصل کند، برخی از رسانه های منتقد دولت مدعی شدند که این پروژه در زمان دولت دهم به بهره برداری رسیده و این افتتاح را دوباره کاری دانستند؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

جاده قم گرمسار در دولت دهم مسدود شد

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جاده قم- گرمسار در 5 خرداد سال 1390 با ابعاد یک مسیر فرعی دو بانده همزمان با سفر یک روزه محمود احمدی نژاد رئیس دولت دهم به استان قم انجام شد.

این جاده که بدون کارشناسی های لازم به بهره برداری رسید از زمان افتتاح حادثه ساز بود. در گزارش خبرگزاری مهر به تاریخ 14 بهمن سال 91 به نقل از پزشکی قانونی قم در خصوص سوانح این محور آمده است : «در سال 90 ، 24 کشته شامل 10 زن و 14 مرد بوده و در سال 91، در 10 ماه سال جاری 22 کشته در جاده گرمسار بوده که 17 مرد و 5 زن قربانی این جاده شدند که طبق آمار آتش نشانی استان، 6 خودرو با 12سرنشین آن کاملا سوختند و 7 مصدوم نیز برجای ماند.»

عرض کم، نداشتن شانه خاکی مناسب، پیچ‌های غیرفنی، نداشتن روشنایی کافی، آنتن دهی ضعیف تلفن‌های همراه، نبود امکاناتی همچون پاسگاه پلیس راه، پمپ بنزین، پایگاه‌های امدادی، مسجد و... از جمله مشکلات جاده قم - گرمسار بود که بلای جان مسافران می شد.

ادامه این وضعیت در نهایت منجر به مسدود شدن جاده ای شد که در دولت دهم افتتاح شده بود، آن هم در فروردین سال 92. در واقع دولت دهم جاده ای را که افتتاح کرده بود، خودش مسدود کرد.

پاک کردن جاده مرگ از روی نقشه

با توجه به بسترهای اولیه ای که با هزینه ای بالغ بر 80 میلیارد تومان در جاده قم-گرمسار فراهم شده بود اجرای فاز نخست آزادراه حرم تا حرم با آغاز به کار دولت یازدهم تسریع شد و در نتیجه این اقدام ضمن راه اندازی یک آزادراه شش بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) به شکلی کاملا اصولی بخش هایی از مسیر قبلی که حادثه ساز بود اصلاح شد و در نهایت با برنامه ریزهای انجام شده همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قم این آزادراه نیز به بهره برداری رسید.

پروژه ای که ضمن اصلاح نقاط پرحادثه که برخی از رسانه ها در همان زمان آن را به جاده مرگ تشبیه کرده بودند؛ آن را به یک آزادراه استاندارد تبدیل کرد، مسیری هموار که دیگر بلای جان مسافران نیست.

تکمیل کریدور مرکزی حمل و نقل کشور، یک گام به جلو

آزادراه قم- گرمسار امروز، بخشی از کریدور مرکزی حمل و نقل کشور، غرب، جنوب غربی و جنوب کشور را به شرق متصل و زمان سفر را برای خودروهای عبوری سبک، یک ساعت و 30 دقیقه و برای خودروهای سنگین دو ساعت و 30 دقیقه کوتاه ‌تر کرده است.

این آزادراه 152 کیلومتری در تاریخ 6 اسفند توسط رئیس جمهور در حالی افتتاح شد که دارای باندهای رفت و برگشت، هر کدام به عرض 17 و نیم متر بوده و با استفاده از از حفاظ سه موج و دیواره بتنی در محل تبادل‌ها و پل‌ها استفاده شد تا حداکثر کارایی را برای ارتقای ایمنی و جلوگیری از سقوط احتمالی وسایل نقلیه است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد دیگر مشخصات ویژه این پروژه می گوید: «در پروژه حرم تا حرم که فاز اول آن در حد فاصل قم - گرمسار توسط رئیس جمهور افتتاح شد، برای اولین بار موضوع معماری جاده مد نظر قرار گرفت و این موضوع در حال اجرا است. زیبایی، آسایش جاده، دلپذیر بودن جاده در کنار کف هموار برای ما اهمیت داشت. در این جاده از مشاوره معماران بزرگ کشور در کنار راهسازان استفاده کردیم. سرمایه‌گذار را موظف به اجرای طرح‌های زیبایی منظر کرده‌ایم. تا مطمئن نشدیم که دوربین‌های کنترل سرعت اجرا شده، اجازه بهره‌برداری ندادیم و ملزم کردیم تا حداقل خدمات جاده‌ای در این مسیر تعبیه شود.

آخوندی گفت: فاز نخست این آزادراه که در حدفاصل قم تا گرمسار افتتاح شد 152 کلیمتر طول دارد و تکمیل سایر فازهای آن در مسیرهای گرمسار - سمنان به طول 120 کیلومتر، سمنان - نیشابور به طول 570 کیلومتر و نیشابور تا مشهد به طول 80 کیلومتر از مصوبات دولت است که در دست احداث قرار دارد و با تکمیل این مسیر طول آزادراه های ساخته شده در کشور را به دو هزار و 316 کیلومتر افزایش می‌دهد و در حال حاضر نیز 740 کیلومتر دیگر آزادراه در دست ساخت است که نهایتا با احتساب 900 کیلومتر آزادراه در دست طراحی مجموع آزادراه هایی که دولت تدبیر و امید در تلاش است احداث کند آمار آزادراه‌های کشور را به 5 هزار کیلومتر افزایش می‌دهد.

طراحی تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت

وزیر راه با اشاره به طراحی این آزادراه برای سرعت 130 کیلومتر افزود: فاز دیگر این آزادراه در محور مشهد - نیشابور - سبزوار به سرعت شروع می‌شود، همچنین عملیات احداث کمرکش آزادراه چرمشهر به سمت آبیک و قزوین آغاز شده است. این محور کمربند سوم تهران است و کمک بسزایی در سهولت حمل و نقل جاده‌ای پیرامون تهران می‌کند بنابراین در کاهش آلودگی محیط زیست و روانی ترافیک موثر خواهد بود.

در طرح تو جیهی احداث آزاد راه حرم تا حرم آمده است: 19 هزار میلیارد ریال صرفه جویی ریالی در زمان سفر، 2200 میلیارد ریال صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و دو هزار و 600 میلیارد ریال صرفه جویی ناشی از کاهش گازهای گلخانه‌ای را از جمله مزایای بهره‌برداری این پروژه است که به طول تقریبی 970 کیلومتر به منظور اتصال شرق کشور به شبکه آزاد راهی جنوب شرق و غرب طراحی شده است و نقش بسزایی در اتصال مراکز مهم شرق کشور به خصوص مشهد مقدس به مرکز کشور داشته و تسهیل‌کننده حرکت زائران حرم مطهر رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) خواهد بود.

سرعت مجاز تردد در آزادراه‌ها 120 کیلومتر در ساعت است که با توجه به طراحی ایمن آزادراه قم-گرمسار با پیش بینی سرعت 130 کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا شده است و در این خصوص به عنوان جاده‌ای بخشنده می تواند از ایجاد سوانح پیشگیری کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    13 0
    سال 90 مهندسای طرح کجا بودند غیر فنی بوده