روزنامه اعتماد در مصاحبه با حسین مرعشی از وی سوالاتی ر باره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس پرسیده است. بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

اصلاح‌طلبان چقدر به رد شدن از كانال‌هاي پيشا انتخاباتي فكر كردند و براي آن برنامه دارند؟

البته اين موضوع محدوديتي براي ما ايجاد نمي‌كند. ما معتقديم كه اصلاح كشور مسيري جز انتخابات ندارد و نبودن فعالان سياسي اصلاح‌طلب در انتخابات باعث كاهش حضور مردم مي‌شود و كاهش حضور مردم هم باعث مي‌شود تفكراتي كه در جامعه اقليت هستند بتوانند مديريت اكثريت را بر عهده بگيرند كه اين ظلم به جامعه است. تكليف ما با آقاي جنتي روشن است. ايشان بسياري از اصلاح‌طلبان را رد صلاحيت كرد اما همه ملت ايران را كه نمي‌تواند رد صلاحيت كند. اقيانوس بيكران ملت مي‌جوشد و از دل آن شخصيت‌هاي جديد بيرون مي‌آيد. ما به اندازه كافي چهره‌ها و شخصيت‌هاي مختلف داريم، آقاي جنتي هم ممكن است حريف تعدادي از شخصيت‌هاي شناحته شده جريان اصلاحات شود اما حريف مردم نخواهد شد.

در مورد حضور آقاي ناطق نوري و تشكيل مثلث هاشمي، خاتمي و ناطق شوراي مشورتي تصميمي گرفته شده يا با آقاي ناطق نوري صحبت و رايزني‌هاي صورت گرفته است؟

آقاي ناطق از سياستمداران كاركشته و مورد اعتماد اصلاح‌طلبان و اصولگرايان است اما به معناي اين نيست كه قرار است آقاي ناطق با اصلاح‌طلبان وارد ائتلاف شود. ما فكر مي‌كنيم اصولگرايان با حضور آقاي ناطق در انتخابات فعال شوند و از فضايي كه دولت روحاني در كشور ايجاد كرده است استفاده كنند. ما دوست داريم كه رقيب‌مان متحد و نيرومند وارد انتخابات شود، ما هم نيرومند وارد مي‌شويم و هر نتيجه‌يي كه داشته باشد انقلاب و نظام و مردم برنده باشند. اما در مورد شكل‌گيري مثلث هاشمي، خاتمي، ناطق بايد بگويم كه اين ائتلاف براي ارتقاي سياست در ايران و براي تشويق همه فعالان سياسي در كشور است كه همين الان هم وجود دارد و لازم نيست حتما در قالب يك جبهه فعاليت كنند. از نظر من ائتلاف بين اين سه شخصيت براي انتخابات شكل نمي‌گيرد اما اين سه شخصيت با هم تفاهم كامل دارند كه انتخابات مجلس از اهميت بالايي برخوردار است و بايد از نيروهاي لايق و با كفايت در اين مجلس استفاده شود. در اين موارد بين اين سه شخصيت همدلي ويژه‌يي وجود دارد.

موضوع سرليستي آقاي عارف براي انتخابات مجلس دهم به كجا رسيده و آيا در شوراي مشورتي تصميمي براي اين موضوع اتخاذ شده است؟

آقاي عارف بارها اعلام كرده‌اند كه همراه با اصلاحات حركت خواهند كرد و فعاليت ايشان در چارچوب جبهه اصلاحات با رهبري آقاي خاتمي خواهد بود. به هر حال آقاي عارف از شخصيت‌هايي است كه ظرفيت اين را دارد كه براي انتخابات سرليستي اصلاحات را داشته باشند البته هنوز اين موضوع قطعي نشده است. اما در اينكه ايشان ظرفيت سرليستي براي انتخابات مجلس را دارند شكي نيست.


چقدر ائتلاف اصلاح‌طلبان با گروه‌هاي اعتدالگراي نزديك به دولت براي انتخابات مجلس استراتژي محتملي است؟


بين دولت و اصلاح‌طلبان جدايي وجود ندارد. ممكن است در دسته‌بندي‌هاي سياسي كشورجدايي‌هايي بين ياران آقاي روحاني و اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد اما در ميان عموم مردم و مخاطبان اجتماعي، دولت و و اصلاح‌طلبان مخاطبان مشتركي دارند و من جدايي را احساس نمي‌كنم. حتما برخورد مجلس را با دولت ديده‌ايد. اين مجلس اصولگرايي است كه ادعا مي‌كند اصولگرايان ميانه رابطه خوبي با آقاي روحاني دارند اما همين اصولگرايان ميانه به وزير آقاي روحاني راي نداده‌اند. اين قلب واقعيت‌هايي است كه مي‌توان در آن شبهه ايجاد كرد و حتي ميانه روهاي اصولگرا هم در مقابل دولت قرار گرفتند.

امكان دارد استراتژي‌اي كه اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراي شهر چهارم داشتند براي مجلس هم به كار گرفته شود تا اتفاقاتي كه در شوراي شهر چهارم افتاد در مجلس دهم دوباره تكرار شود؟


انتخابات شوراي شهر را اصلاح‌طلبان جدي نگرفتند و در واقع به عنوان كار دسته دوم به آن نگاه كردند اما اصل موضوع مردم هستند. امام فرمودند هر كجا مشكل داشتيد مردم را به صحنه بياوريد تا مشكلات حل شود. موضوع اصلي مردم هستند. مردم ايران با جمهوري اسلامي مشكلي ندارند اما با تفكرات افراطي و غير معقول مشكل دارند. متن توده‌هاي وسيع مردم هم به اسلام علاقه دارند و هم به كشور علاقه‌مندند و جمهوري اسلامي را نظام مطلوبي براي كشور مي‌دانند اما اگر قرار بر اين باشد كه آقاي جنتي به جاي 75 ميليون مردم ايران تصميم بگيرد مردم اين موضوع را انحراف مي‌دانند و در مقابل انحراف هم مي‌ايستند. تا زماني كه اصلاح‌طلبان، آقايان هاشمي، خاتمي و روحاني با مردم باشند و مردم را درك كنند و براي مردم دلسوزي كنند، حرف مردم را بزنند پشتوانه محكمي خواهند داشت و با اين پشتوانه نه آقاي جنتي و نه هيچ كس ديگري حريف‌شان نخواهد شد.

فكر مي‌كنيد تلاش براي رسيدن به وحدت در ميان اصولگرايان چقدر نتيجه‌بخش خواهد بود و در نتيجه انتخابات چقدر موثر است؟

من بارها تاكيد كرده‌ام ما علاقه‌مند هستيم كه اين وحدت ميان اصولگرايان اتفاق بيفتد. ما اصلاح‌طلبان براي ارتقاي مسائل سياسي و فرهنگي كشور بايد رقيب نيرومند داشته باشيم. رقيب نيرومند است كه ما را نيرومند مي‌كند. مدلي كه اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند اكثريت بودن نيست موضوع رقابت در عرصه سياسي است كه ضعف‌ها را به قوت تبديل مي‌كند. ما علاقه‌مند به وحدت اصولگرايان هستيم اما اگر جبهه پايداري فكر كند كه با يك جانبه‌گرايي مي‌تواند محور اصولگرايان باشد اين امر امكان‌پذير نيست. به نظر من امروز آقاي لاريجاني فرصت مهمي را از دست مي‌دهد. فرصت دولت آقاي روحاني براي شخصيتي مثل آقاي لاريجاني به عنوان رييس مجلس فرصت تاريخي است. چرا آقاي باهنر و لاريجاني در مجلس يا آقاي ناطق نوري و به صورت كلي اصولگرايان خردگرا از فرصت دولت روحاني استفاده نمي‌كنند و به صحنه نمي‌آيند تا مواضع شان را تصحيح كنند و با مردم همراهي بيشتري داشته باشند. همراهي شخصيت‌هاي اصولگرايان خردگرا با دولت ميانه روي روحاني باعث مي‌شود كه سياست در كشور قوام پيدا كند و تبعاتش را مردم هم ببينند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383213

برچسب‌ها