۱ نفر
۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۸

7سال پیش دختر20ساله ای به نام ریحانه جباری دست به قتل مردی چهل و چند ساله زد.ماجرای حادثه پیچیده تر از قتلهای معمولی بود و حتی با توضیحات مکرری که در باره پرونده داده شده ،افکار عمومی ابهاماتی دارد که برطرف نشده. هرچند که برای دستگاه قضایی کمترین نکته مبهمی وجود نداشته که مبادرت به صدور حکم قصاص کرده است.

شاید دلیل اصلی ابهام در نزد افکار عمومی باور نکردن این نکته است که یک دختر 20ساله چگونه می توانسته در چنین قتل مرموزی نقش اول را داشته باشد.
نویسنده این سطور نه به مسائل قضایی وارد است و نه فوت و فن های پلیسی را می داند.بنا بر این در این زمینه ها ورود نمی کند؛ اما این حق را به خود می دهد به عنوان یک عنصر رسانه ای در این زمینه نکته ای را مطرح کند.

از همان موقع که حکم قصاص مطرح شد برخی رسانه ها و نیز شبکه های اجتماعی با بزرگنمایی نقاط ابهام و نیز مطرح کردن شغل قبلی مقتول، روال پرونده را به گونه ای منحرف کردند که حیثیت مقتول و آبروی خانواده او دستخوش بازی رسانه ای و شایعه پردازی شد. و کار به جایی رسید که مقتول، مورد بدترین تهمت ها قرار گرفت.

اگر خودمان به جای خانواده مقتول بودیم در چنین شرایطی چه می کردیم؟ آیا راضی می شدیم هم خون پدر خانواده را هدر رفته بدانیم و هم ننگ و بی آبرویی را تحمل کنیم؟

قطعا تلاش برای نجات دادن یک خانم 20 ساله که از سوی هنرمندان و دیگر اقشار انجام شد امری پسندیده است، اما زخمی که بر سینه خانواده مقتول نشست ، قابل پاک کردن نبود.

بر فرض محال که برخی تهمتهای وارده به مقتول، درست هم بود،آیا مطرح کردن آن در فضای رسانه ای نتیجه ای جز اصرار اولیای دم به قصاص( که نوعی اثبات بیگناهی مقتول است) به همراه داشت؟

قصاص ریحانه برای ما رسانه ای ها یک درس است. کاش رسانه ها برای رونق بازار خودشان، کاری نمی کردند که بر زخم یک خانواده نمک پاشیده شود و کار به جایی برسد که حتی با تلاش مجدانه و تحسین برانگیز دستگاه قضایی، ریحانه فرصت زندگی می یافت.

کاش ما رسانه ای ها از این اتفاق، تکان بخوریم و در موارد مشابه، قلم مان را مودبانه بچرخانیم. اگر چنین کرده بودیم شاید ریحانه الان فرصت داشت باز هم به صبح و زندگی بخندد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    اين حرف در مورد نقش رسانه ها درست است اما آيا آبروي مقتول برگشت؟
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      به نظر من شبکه های مجازی بیشتر مقصر بودند تا رسانه های کشور.
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      رسانه های کشور نه. شبکه های ماهواره ای. فردا هم یکی از این خواننده های معلوم الحال آهنگی خواهد ساخت با نام ریحانه.
    • حمید IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      اخوی قانوناً و شرعاً قصاص خواستن حق خانواده مقتوله ... اینکه بدون توجه به واقعیات پرونده فقط یکسری ابهامات رو پررنگ کنیم تنها نتیجه اش قطعی شدن تصمیم قصاص خواهد بود ... همانگونه که در ماجرای دلارام یا شهلا جاهد شاهد بودیم خانم جباری مانند این دو تن قربانی شبکه های اجتناعی و منوتو تی وی و بی بی سی شد
    • امیرمیلاد A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      متن منطقی بوداگرمیخواهیم کسی رانجات دهیم نبایدبرعلیه خانواده مقتول جنجال کنیم تا آنها زیرفشار روانی شدیدقراربگیرند باید اوضاع آنها را درنظربگیریم اما به خانواده کاملا حق میدهم من هم اگربودم قطعا قصاص میکردم
    • ایمان A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      39 36
      شما اگه خدایی نکرده یکی از اعضای خانوادت کشته بشه، حاضرب بگذری از قصاص؟ 99 درصد افرادی که میان کامنت میذارن، نمیگذرن
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      24 71
      چرا باید قاتل نجات پیدا کند؟ همه تلاش ها برای اجرا نشدن قصاص و حدود الهی؟ چرا اینطور جو میدید؟
    • خطاب به علیرضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      39 4
      هزار تهمت؟ببخشید مرد میانسال زن و بچه دار برای رضای خدا با دختر بیست ساله خلوت کرده بود؟
    • خطاب به علیرضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      25 14
      من نمی خوام قضاوت کنم و نمیگم مقتول حتما میخواسته"تجاوز" کنه.ولی آخه دختر جوون رو چرا کشونده بود خونه ش.شاید شما بگید ما از چیزی خبر نداریم و نمی تونیم قاطعانه نظر بدیم.اما آیا خانواده مقتول مطمئن بودن؟آیا اونا الان خیالشون راحته که ریحانه مستحق مرگ بوده و پدرشون تقصیری نداشته؟اگه مطمئن نبودن پس چطور دلشون راضی شد...؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    بزرگنمایی موضوع توسط رسانه ها کاملا درست است اما کاش خانواده مقتول هنگام بخشیدن قاتل ، موضوع تهمتهای رسانه ای را مطرح می کردند.
    • کمیل A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      38 14
      با تشکر از نگارنده مطلب،بخوانند آنان که پا میفشردند بر شایعات،امروز عامل قصاص را باید،رساناهای بی سیاست خواندکه با دروغ و امیال سیاسی سنبه بر روح و روان خانواده مقتول زدند،ای کاش هنرمندان و صاحب دلان بجای اصرار بر خانواده مقتول ،حرکت انسانی خود را به سمت رساناها انجام میدادند،.اناالله و انا........راجعون.خدایش بیامرزد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    در قصاص ریحانه بیش از قصاص، لج و لجبازی با خواست جامعه دیده می شود. بدون شک خانواده مقتول از این به بعد حتی بیشتر از قتل سرپرست خانواده شان، از قصاص ریحانه آسیب های روحی و روانی خواهند دید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    خود خدا در قرآن در قصاص برای شما حیات است ای خردمندان ولی بعدشم میگه اگر عفو کنید برای شما بهتر است قضاوتی نمیکنم چون در مورد این پرونده واین دو نفر روزی ودر دادگاه عدل الهی قضاوت خواهد روزی که قانون قانون خدا وقاضی هم خود اوست
  • بی نام AU ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    دیوار کوتاه رسانه ها:
  • مهدی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    به نظر من حالا اگه با خانواده سربندی صحبت کنین کوچکترین اثری از آرامش در آنها پیدا نمیکنین.حتی خود اونها مطمئن نبودن که ریحانه 100 درصد قاتله یا نیست.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      پسر سربندی گفته بود من میدونم ریحانه قاتل نیست و شرط بخشش ریحانه رو معرفی قاتل واقعی گذاشته بود. پس چطور قصاص کرد؟ حالا وجدانش راحته؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      22 11
      فرصت داشت چرا قاتل را معرفی نکرد
  • احسان A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    دخالت بیجا همین میشه. خیلی وقتها نتیجه عکس میده. میگن یه روز یه ایرانی تو کار کسی دخالت نکرد، مرد.
  • گمنام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    41 27
    سلام. ریحانه جباری قصاص شد؟
  • سوال A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    87 11
    آیا شما خود خبرآنلاین به این اصول چرخاندن قلم مودبانه وبدون تخریب مخالفانتان وحفظ آبروی افراد پایبندید؟ چون زمانی انسان میتواند دیگران را به امری نصیحت کنه که لااقل خودش عامل در اون موضوع باشد
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    شبکه های ماهواره ای کلاً کارشون وارونه جلوه دادن حقیقت و بزرگنمایی و مظلوم نمایی هست.
    • قابل توجه عاشقان فرنگ IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      15 55
      100 مورد اسیدپاشی طی یک سال در انگلیس
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    85 17
    ماهیت کار رسانه سووال و پرسش و نکته سنجی و نکته بینی پی گیری و گاهی هدایت جامعه به سمت مطلوبی است که خود می داند کار قاضی چیه؟ شما با این متن کل مسوولیت مقام قضایی و دستگاه قضا را نادیده گرفته و تنها به وجه بخشش اولیای دم توجه کرده اید نمی شود گفت که قاضی هم تحت تاثیر جو کار کرده است و اتفاقا خلاف روند فعالیت رسانه ایی گام زده است باید قاضی و دستگاه قضا قبل از قصاص و قبل از علنی کردن حکم می آمدند و به شبهات افکار عمومی پاسخ می دادند اما همین که مسکوت می گذارند همه شبهات قوت می گیرد اولیای دمی هم که با وجود انگیزه گذشت تسلیم جو رسانه ایی شوند هم قابل پی گیری اند نمی شود که نفس یک انسان را به حکم این چیزها گرفت پس رسانه تقصیری ندارد روند رسیدگی و ابلاغ ها مشکل دارد و به اقناع مردم بها نمی دهد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    60 48
    با نويسنده كاملاً موافقم.
  • سارا IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    113 2
    بالاخره انگیزه اش چی بود؟
  • علی A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    98 19
    حالا دوستانی که میومدن تو صفحات اجتماعی همین‌طوری قضاوت می‌کردند، بدونند که دخالت اونها ممکنه چه عواقبی داشته باشه. بابا به خدا قضاوت مخصوص خداست...
  • ملت IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    135 8
    رسانه ها حق دارن به حقایق وشواهد بپردازن.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    116 6
    والا ما هم در همین کشور زندگی میکنیم ، از مریخ که نیامدیم . آنقدر فساد و دروغ دیدیم که بدونیم حق با کیه و کی راست میگه و کی دروغ ، مطمئن باشید خدا جای حق نشسته و خونی پایمال نخواهد شد
  • هلي IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    قصاص حق خانواده مقتول است گفته قرآن كريم است لطفا" شلوغش نكنيد كاملا" پرونده را همانطور كه در شبكه هاي اجتماعي گوناگون بود مطالعه كنيد بعد دايه مهربانتر از مادر شويد
    • علی A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      63 7
      بخشش هم توصیه خدای مهربان است
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    84 21
    اگر جوگیری یه عده در داخل و فرصت طلبی یه عده در خارج نبود شاید این بنده خدا نجات میکردعوض اینکه بدون قضاوت فقط خواستار بخشش باشن جوی راه انداختن که پسر مقتول میگفت الان اگه ببخشیم یعنی پذیرفتیم بابامون ادم بده ی این داستانه
  • بی نام EU ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    19 1
    رسانه ها در ساختن افکار عمومی نقش اول رو بازی میکنند و متاسفانه اگر معقول نباشند نتیجه به ضرر همه است...بوردیو جامعه شناس فرانسوی برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی خواست 1 ساعت فقط خودش حرف بزنه بدون مجری که میپره وسط حرف و جهت میده و بدون میان برنامه یا ووله که اونهم به حرفها جهت میده...رسانه خیلی تاثیر می گذاره
  • شاغلام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    57 53
    جناب مهاجری عزیز، رسانه های ایران مقصر نیستند. رسانه های اونور آبی، این موضوع رو رسانه ای کردن و کمپین جمع آوری امضا درست کردن و نامه به بان کی مون و کاترین اشتون فرستادن. یه سرچ ساده در اینترنت نشون میده که چه غوغای سیاسی ای در خارج ایران درست کردن و گفتن چون مقتول زمانی کارمند وزارت اطلاعات بوده،وزارت اطلاعات پشت قضیه است. اینها خیلی از فرصتها را برای عفو گرفت. اگه رسانه های ایران هم به این موضوع پرداختن ، صرفا منفعلانه بود و بخاطر هجمه های رسانه های خارجی مجبور بودن تا موضوع رو رسانه ای کنن. من رسانه های داخلی را مقصر نمیدانم. مدعیان حقوق بشر خارج نشین، با حماقت خود فرصت شانس عفو شدن را از ریحانه جباری گرفتن. متاسفم
    • علی A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      44 9
      دوست عزیز همین صفحات ایرانی‌ها توی فیسبوک رو ندیدی که مردم تو کامنت‌هاشون چه چیزهایی می‌نوشتند؟ من یه بار تو یکی از این صفحات عرض کردم قضاوت نکنید، فقط خدا شایستگی قضاوت داره. هموطنان مودبم چنان فحشهای آبداری به من دادند که چرا چنین چیزی گفتم
    • بی نام US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      5 6
      کاملا درسته البته این رو هم باید اضافه کرد که بسیاری از این فرصت طلبهای خارج نشین نه دلشون برای این دختر سوخته بود و نه نگران جوونی و زجر کشیدن اون بودن بلکه فقط هدف حمله به دستگاه قضایی ایران و هیاهو و جنجال علیه دولت ایران بود
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    63 48
    ما جای خانواده مقتول نیستیم شاید فقط با قصاص اروم میشدن هر کسی توان بخشیدن نداره
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    82 4
    اشخاص پشت پرده این ماجرا جان سالم به در بردند ؟؟؟؟
  • حسين A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    68 13
    رسم بدي شده تا يكي قتل ميكنه ورزشكار و هنرمند و ... دست به دست هم ميدن رضايت بگيرند طرف آزاد بشه راست راست در جامعه بگرده. در اروپا هم قاتل عمد اگه اعدام نميشه عفو هم نميشه. در ايران ولي يا قصاص يا آزادي. به نظرم اين اصلا خوب نيست به جاي آزادي بايد تخفيف جايگزين شود مثلا به جاي قصاص بشود حبس ابد يا طولاني مدت. به هر حال قاتل عمد بايد مجازات شود. در هيچ جاي غرب كسي نميتواند قاتل را آزاد كند برود در خيابان بچرخد
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    22 7
    رسانه ها هم مثل عموم جامعه ؛ برخورد سطحی و سخن چینی دارند . تقلید از یکدیگر و پز روشنفکری . کدامشان جزئیات پرونده را بررسی کرده و پس از مشاوره با وکلا و قضات ؛ مقاله ای تحلیلی با حفظ حرمت و حریم خصوصی خانواده مقتول و متهم ارائه نمود که در اذهان عمومی دید صحیحی از واقعه ایجاد شود و سپس به بررسی تاثیر احکام متفاوت ممکن ، بر رفتار و آرامش روانی جامعه پرداخت . یک جبهه گیری کور ، منفعت طلبانه بدون توجه به منافع و موقعیت متهم و شاکیان و بازاری و کاسبکارانه . حالا هم نشسته ایم که داستانی جدید و بازی جدیدی شروع شود و معرکه ای تازه آغاز کنیم . چرا اینگونه شد و چگونه پیشگیری نمائیم ؛ برای کسی مهم نیست .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    وقتی آقای شجریان ور میداره نامه سرگشاده میده که" ریحانه را نکشید" یعنی چی؟ یعنی اینکه ریحانه ، دختر کوچولوی معصوم و بی گناه الان افتاده تو چنگ یک دیو بدجنس و می خواند با قساوت کامل اونو بکشند و تکه تکه کنند. بهتر نبود ایشون می گفت "ریحانه را قصاص نکنید و اونو ببخشید"؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    98 7
    چرا خانواده سر بندی از خودشان در رسانه ها دفاع نکردند و حتی در نامه دادستانی مشخص نگردیده که علت دقیق قتل چه بوده
  • الهام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    147 3
    آیا همیشه رسانه ای شدن بد است به اتفاقات اصفهان توجه کنید بعد از رسانه ای شدن واقعا از شدتشان کم شده است و عا ملان جنایات انگار دست به عصا تر اقدام می کنند
  • رضا A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 5
    عامل قصاص چه کسی بود؟...خودش
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    15 5
    مرگ پایان حیات نیست. ریحانه راحت شد.
  • سید A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    12 13
    اخرین میخ تابوت ریحانه نامه شجریان بود
  • بی نام RO ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    26 10
    واقعا در کشور ما عمر هیچ ارزشی ندارد، 7 سال زندان بس نبود ، بیرحما
  • يك اقتصاد خونده A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    10 1
    جداي از اين كه مجراي غم انگيزي بود، ولي آقاي مهاجري بهتون تبريك ميگم بخاطر مطلبي كه نوشته ايد. اميدوارم اين مطلب و مطالب مشابه موجود در فضاي مجازي تلنگري باشد بر طرز فكر ما و بر دستان و لبان ما كه در اين فضا خيلي راحت و گاها بدون اينكه اهميتي برايش قائل باشيم، منويسيم. بياييم طرز تفكر خودمون رو درست كنيم
  • بی نام RS ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 21
    من نمی فهمم وقتی یک نفر روز قبل از قتل یک کارد بزرگ می خرد و در کیفش می گزارد و با همان کارد به محل قرار می رود و از پشت کارد را در بین دو کتف مضروب فرود می آورد و مضروب نیز تا پایین آپارتمان ضارب را تعقیب می کند و ضارب نیز همه اینها را قبول دارد و تایید می کند دیگر برای فهمیدن موضوع که لازم نیست پوارو باشی تا بفهمی که قتل است یا نه ؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      17 1
      به نظرم نقطه مبهم این ماجرا به دست دوست ریحانه آشکار می شد همون دوستی که ادعا میشه دو روز قبل ریحانه پیامی فرستاده مبنی بر اینکه فکر کنم امشب بکشمش ...این دوست مطمئنا کسی است که انگیزه ی قتل ریحانه رو میدانست چرا اصلا از بازجویی از چنین شخصی اعترافاتش چیزی گفته نشد..
  • مانا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    22 13
    در اینکه ریحانه قاتل بوده هیچ شکی نیست. اما این دختر جوان 7 سال از بهترین دوران جوانیش را به خاطر این جرم در زندان سپری کرده است. در این میان خانواده ایشان، خصوصا مادرشان بی آنکه گناهی مرتکب شده باشند، مدت هفت سال بود که با این غم جانکاه میسوختند. البته خانواده سربندی هم عزیزی را از دست داده بودند و داغدار بودند. اما شایسته بود، تا دختر جوانی را که سالهاست از لحاظ روحی عذاب میکشد و به اندازه کافی متنبه شده، ببخشایند و مادری را از این غم جانکاه رهایی بخشند.
    • فری A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      3 2
      موافقم
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    33 11
    من در مورد این پرونده خاص نمی خواهم اظهار نظر کنم ولی یک مساله عمومی را می خواهم مطرح کنم و ان این است که به دخترهای مجرد بگویم دخترهایی که با مردان متاهل ارتباط می گیرند ایا می دانید چه بلایی سر ان خانواده و زن و بچه ان مرد می اورید ایا دوست دارید با خانواده شما اینچنین خیانت شود من خودم یک قربانی این رابطه غلط هستم و خانواده و فرزندانم را از دست دادم ...اگر ان دختر مجرد با همسر سابقم رابطه برقرار نکرده بود چه بسا فرزندانم اینگونه از دست نمی رفتند....
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      34 7
      عزیزم در اینگونه موارد جرم دو طرف یکسان است و تقصیر بر گردن تنها یک طرف نیست
    • منصوره RO ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      13 6
      عزیزم شما اگه در انتخاب همسر چشاتو باز میکردی این مسائل برات پیش نمی اومدبا هر کی که سیبیل داشت و اسم مرد روش بود که نباید ازدواج کردحالا اون دختر فاسد بود و به زندگی شما نظر داشت،شوهرت چی؟ اونم باید راه بیوفته دنبال دختره؟؟؟ بچه که نبوده،خودشم دلش میخواسته شماو بچه هاش براش مهم نبودین وجدان نداشته.
    • بی نام US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      17 1
      افرین کاملا درسته این ماجرا برای سه گروه درس عبرت باید بشه یکی برای دخترای جوونی که میفتن دنبال مردای متاهل پولدار و به اصطلاح میگن بارشون رو میبندن یا سرویس میدن پول میگیرن دوم مردای متاهلی که زیر ابی میرن و فکر میکنن هیچکی نمیفهمه یه دفعه اینجوری ابروی خودشون و خاندانشون برباد میره سوم رسانه هایی که با جنجال و هیاهو فکر میکنن تو همه کار باید دخالت کنن و نمیدونن وقتی حریم خصوصی یکی شکسته بشه ممکنه نتیجه بر عکس بشه
    • م. US ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      12 1
      دوست عزیز این طرز تفکر شما خیلی به جامعه آسیب می زنه. حرف من راجع به این پرونده نیست و کلی می گم.وقتی دو نفر با هم رابطه دارن یعنی هر دو نفر مسئول به وجود آومدنش بودن. وقتی تو مسائل فساد اخلاقی فقط به دختر درگیر رابطه توجه می شه و تمام تقصیر گردن اون انداخته می شه و در نا خود آگاه مردم القا می شه از یه مرد انتظار کنترل قرایض نمی ره و واقعا عده زیادی در جامعه این طرز تفکر رو دارن ،با این که حتی قرآن هم اول به مردا می گه نگاهتون رو حفظ کنید بعد به زنان می گه حجاب رعایت کنید، پسران جامعه ما بی مسئولیت بار میان و خودشون رو همواره بی گناه و حق به جانب می بینن.
  • بی نام RO ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    20 29
    خیلی متن ضعیفی بود و اصلا باش موافق نیستم. در جهت حمایت از خانواده مقتول نوشته شده. بخشش بهتره زیاد کش و قوسش ندید
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    21 6
    مسئله در قصاص ایشون این است که شاید قاتل واقعی هنوز مشخص نشده باشد آقای شین
  • دخترک IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    24 8
    کلا قانون کشور ما مشکل داره وقتی تو دانشگاه خبر قصاصو شنیدم خیلی حالم گرفته شد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    17 7
    مگه ریحانه رو کشتن؟ ای وای....ای وای...ای وای...
  • زهرا A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 9
    ریحانه مرد ,:
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    38 11
    هیس دخترها فریاد نمیزنند
    • بی نام EU ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      25 8
      واقعا واقعا، منم ناگهان یاد این عبارت افتادم، هیس دخترها فریاد نمیزنند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    55 10
    سلام.زندگیه یک دختره 27ساله خیلی خیلی مهم تر از ابروی کسی بود که فوت شده... ای کاش یک ادم زنده را قربانیه ابروی یک انسانه مرده نمیکردیم...
  • رضا A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 30
    حالا خوبه نگفتین تقصیر احمدی نزاد بوده.
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    10 1
    دوستان تقوی قلم و زبان خیلی وقت است از میان ما. ها رخت. بسته دستت درد نکنه آقای مهاجری درست می فرمایید همه به خود اجازه می دهند ۱. در اموری که تخصص ندارند۲. اموری که واقعیت و حقیقت آن پوشیده اس و اطلاعاتی از آن در همه جوانب در اختیار نیست ۳۰ بازگو کننده صلاحیت در اظهار نظر در آن مورد را نداشته ۴. با اظهارات بهجا یا مابه جا حریم خصوصی ‌و پرایوسی طرف را متزلزل نموده و به خطر انداخته ...... بله اگر رسانه ها این گونه اقدام نمی کردند چه بسا. با تلاشهای هنرمندان. و قوه قضاییه ریحانه نیز زنده می ماند. ......... فقط افسوس از این بیابان بی فرهنگی. افسوس..... خداوند ریحانه و سر بندی را بیامرزد و انشالله بر. خطایاشان قلم. عفو کشد. و همینطور بر قلم ها و زبانهایمان
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    13 1
    کاری به مقصر بودن قاتل یا مقتول ندارم اما کلا مجازات اعدام دردناکه نه تنها برای متهم بلکه برای خانواده اش زمانیکه برای اخرین دیدار میرن شب تا صبح روز اعدام پراز استرس من که خودم شاهد رنج و عذاب یک خانواده اعدامی بودم این با گوشت و پوستم لمس کردم. اعدام های زیادی شاهد هستیم هر روز بیشتر از دیروز چقدر از جرم و جنایت کم شده نمیگم مجازات نباشه بلکه می گم اعدام وحشیانه ترین عمل انسانی که می شه تصور کرد
    • صدا A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      3 0
      کاملا موافقم را ههای بهتری هم برای مجازات وجود داره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 0
    خداوند جان مى دهد وجان مى ستاند. قتل نفس در هرصورتى نكوهيده است. حتى در شكل قصاص، حضرت محمد قاتل عمويش حمزه را بخشيد. على ع به فرزندان خود براى مدارا با قاتل خود وصيت كرد. انسان هاى شريف به راحتى له وعليه قاتل ومقتول كه هر دو به رحمت خدا رفته اِندِ صحبت نكنيد و از سياسي جلوه دادن آن پرهيز كنيد. به درستى كه خدا بر حال همه ى ما بندگان واقف است. خدا بيامرزدشان
  • بهار IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    11 13
    حالا که ریحانه رو قصاص کردن آیا پسر مقتول به آرامش رسید؟من نمیگم ریحانه بی گناه بوده ولی گاهی قصاص دردی رو دوا نمیکنه ک هیچ وجدان آدم و درگیر میکنه تا ابد ....امیدوارم خونواده سربندی دیگه به آرامش رسیده باشند هر چند فکر نمیکنم آسایش و آرامشی نسیبشون بشه
    • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      4 8
      قصاص حکمی است که خداوند داده . شما کی هستی که قضاوت می کنی؟
  • ستلره IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    9 8
    نباید قضاوت نا به جا کرد و احساسی فکر کرد.خودمونو بذاریم جای خانواده مقتول. که هم عزیزشون رو از دست دادن هم باید این حرفا را بشنون.حتی اگه حقیقت داشت سنگین بود. با توجه به شواهد برای قصد قبلی کاش ریحانه عوض رسانه ای کردن و دخالت دادن یه مشت ادم بی ربط با خانواده مقتول رو راست بود .امتناع از این کارم مثل انگیزه قتلش پر از ابهام ...؟؟ ریحانه 7 سال که زجر میکشه و امروز صب روی ارامش و دید.خدا به مادرش و خانوادش صبر بده چون اونها هم از امروز سرنوشت 7 سال پیش خانواده مقتول رو تجربه میکنن هم از دست دادن عزیز هم برچسبها تهمت ها ...
  • مریم A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    8 2
    در این که مقتول آدم خوبی نبوده شکی نیست چون اگر بود با یک دختر 19 ساله چکار داشت ولی کار ریحانه جباری هم با توجه به شرایط منطقی به نظر نمی رسد که اگر عدم تعدی دیگران برایش مهم بوده چرا با چنین مردی در ارتباط بوده ؟ با این حال ای کاش اینقدر از طریق رسانه ها جنبه های منفی مقتول بزرگ نمایی نمی شد و خانواده ی وی رضایت می دادند.
  • کرماني A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    2 9
    ازهنرمندبزرگ وملي چون اقاي شجريان اين جانب داري بعيد بود،دغدغه هاي بزرگتري هم هست که به نفع تعداد زيادي ازجوانان است تاطرفداري از يک دختر قسي القلب که براحتي جون يک ادم روگرفته،پشيمان هم نيست فقط مغلطه ميکنه.
  • علی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    10 1
    باعث تاسفه که چنین متنی نوشته و چاپ میشه : سوالات بسیاری بی پاسخ رها شده اند. مثلا": چرا یک دختر 19 ساله، فردی رو که درحال اقامه نمازه، بدون اینکه راه رفتنش بسته باشه، با چاقو بکشه ؟ یعنی این دختر، راه قصاص رو به راه فرار ترجیح داده ؟ از طرف دیگه، خانواده مقتول در تمامی 5 سال اول پس از قتل که رسانه ای روی این موضوع کار نکرده بود، بر سر همون موضع بودند که ریحانه رو قصاص کنند. ورود رسانه ها و دیگران، تفاوتی در رای اونها ایجاد نکرد. مسئله سوم، مسئله ورود آدمهایی است که حتا در جلسه صلح و سازش به پسر مقتول فشار می آوردند تا ضجه های مادر قاتل رو نادیده بگیره و راه قصاص رو که به فرموده خداوند نکردنش بهتر از کردنش هست پی بگیره. درضمن، از اطلاعات هم کسی نمی تونه بیاد بیرون
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      8 0
      حالا تو از کجا میدونی طرف در حال اقامه نماز بوده؟یا از کجا خبر داری را رفتنش باز بوده؟ شما در محل حاضر بودی؟ اصلا چرا خودتو در حد قضاوت میدونی در حالی که قطعا ندانسته هات بسیار بیشتر از دانسته هاته؟؟
  • رضا A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    3 1
    زود قضاوت نکنید در مورد دو طرف.الله اعلم
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 1
    کاش درس عبرت بگیریمو هر چیزیو تو فضای مجازی پخش نکنیمو جو ندیم بهش بخدا مسیولیتش گردن مام هست....هر چیزیو پخش نکنید یکم انصاف داشته باشید.....