مهر نوشت:

کیهان شناسان از احتمال برخورد ستاره دنباله دار c/2013A1 با مریخ در تاریخ 19 اکتبر برابر با 27 مهر ماه سال جاری خبر داده‌اند.
ستاره دنباله دار STEREO (سایدینگ اسپرینگ) C/2013 A1 که در سال میلادی گذشته در فاصله ای برابر 7.2 واحد نجومی با خورشید و در صورت فلکی لپوس(خرگوش) قرار گرفته بود توسط "رابرت مک ناوت" ستاره شناس مشهور کشف شد. کارشناسان ناسا پس از کشف این ستاره دنباله دار اعلام کردند که احتمال برخورد این ستاره دنباله دار با مریخ در تاریخ 27 مهر برابر با 19 اکتبر سال 2014 میلادی وجود دارد.

اما از سوی دیگر، جدیدترین طرح مداری که از برخورد این ستاره با مریخ ترسیم شده نشان می دهد که این ستاره دنباله دار با فاصله از کنار مریخ عبور خواهد کرد اما دنباله غبارآلود ستاره دنباله دار می تواند سیاره مریخ را درنورد.

اما کارشناسان ناسا از دیگر نگرانی خود در این رابطه نیز سخن گفته اند و آن مختل شدن فعالیت کاوشگرها و سفینه های فضایی است که در نزدیکی این مدار قرار گرفته اند. اما از سوی دیگر، اگر اتفاق ناخوشایندی برای کاوشگرها رخ ندهد، آنها می توانند تصاویر منحصر به فردی را از برخورد یا احتمال برخورد یا حتی ورود سیاره مریخ به دنباله غبارآلود ستاره دنباله دار را به زمین ارسال کنند که راه گشای تحقیقات کارشناسان ناسا و ستاره شناسان باشد.

به گفته کارشناسان عبور این ستاره دنباله دار از مریخ و در صورت فلکی مارآفسای Ophiuchus با تلسکوپ های حساس از روی زمین قابل رویت خواهد بود. در صورت وقوع هرگونه برخوردی، پیش بینی می شود منابع عظیمی از انرژی، گرد و غبار، آب و سایر گازها وارد جو مریخ شوند که می توانند مطالعات دانشمندان را تحت تاثیر قرار دهند.