سمپوزیوم سازمان ملل متحد برای زمینه سازی گردشگری پایدار، صبح امروز در محل سازمان مجامع بین المللی وزارت امور خارجه شروع به کار کرده و تا چهارشنبه 24 مهرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این سمپوزیوم، معاون مدیرکل سازمان ملل، مقامات ارشد ایران و 22 کارشناس سازمان ملل (UNDESA) حضور داشتند. 

مرتضی رحمانی موحد در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد برای زمینه سازی گردشگری پایدار گفت: گردشگری پایدار شامل گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعت گردی بوده و برای تحقق آن حمایت از ظرفیت سازی در کشورهای در حال توسعه و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه لازم و ضروری است. 

رحمانی موحد گفت: حفظ دانش سنتی و تجربیات مردم بومی و جوامع محلی کمک شایانی به استمرار و بهره برداری پایدار از تنوع زیستی می کند. برای رسیدن به پایداری در گردشگری باید به سه عنصر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای شود.

معاون گردشگری در ادامه بالا بردن آگاهی عمومی، مراقبت از حیات وحش، حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی و انواع اکوسیستم ها و تنوع فرهنگی را عوامل حفظ محیط زیست دانست و گفت: این امر می تواند به بهبود وضع  زندگی، معیشت و رفاه مردم به ویژه جوامع محلی و در نهایت موجب رونق اکوتوریسم شود.

معاون گردشگری در ادامه به موقعیت مکانی ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما  با توجه به قرار گرفتن در مسیر تلاقی تمدن های شرقی و غربی و برخورداری از جاذبه های گردشگری اعم از جاذبه های فرهنگی، میراث  کهن ملموس و ناملموس و جاذبه های متنوع طبیعی، در رتبه های نخست منطقه خاورمیانه قرار دارد. ایران سرزمینی با گستره جغرافیایی وسیع، تنوع آب و هوایی و شرایط اکوسیستمی متفاوت، تنوع قومی و فرهنگی غنی، همچون قاره پهناوری است که در قالب یک کشور جا داده شده است.

رحمانی موحد گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای مثبت داخلی و بین المللی و کوشش و تلاش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت نهاد دولتی و خصوصی، گردشگری کشور با روند روبه رشدی مواجه است.

معاون گردشگری گفت: ابراز علاقه به سرمایه گذاری در حوزه مختلف گردشگری ایران و همچنین ابراز علاقه جهانگردان بین المللی به سفر به ایران نشانه های این رشد هستند. همه تلاش های ما این است که این رشد را به نحو چشمگیری افزایش دهیم. همچنین رونق گردشگری باعث حفظ و اشاعه میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی و ایجاد اشتغال و توزیع درآمد در میان تمام اقشار جامعه می شود. 

 

ورود گردشگران خارجی به ایران 

گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد در ایران، در سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد برای زمینه سازی گردشگری پایدار گفت: جوامع محلی باید به صورت آنی و فوری از درآمدزایی گردشگری منتفع شوند. ایران کشوری با قدمت چندین هزار ساله است و امروز شاهد هستیم که گردشگران بسیاری برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی وارد این کشور می شوند.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: تجزیه و تحلیل سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد که ورود گردشگران به ایران افزایش یافته اما این کافی نیست و جمهوری اسلامی ایران باید در صنعت بین المللی گردشگری مشارکت داشته باشد. منابع و ثروت های عظیم ایران میراثی گران بهاست که شهروندان جهان باید از آنها بهره مند شوند.

 

پیشرفت چشمگیر ایران در حوزه گردشگری سلامت

نماینده سازمان ملل متحد در ایران، با بیان اینکه 27 سال در 70 کشور جهان به عنوان نماینده یونسکو فعالیت داشته است، گفت: ایران یکی از زیباترین و جذاب ترین کشورهاست، کوه، بیابان، تالاب و تنوع زیستی بالای این کشور بسیار زیباست. گردشگری سلامت یکی از شاخه های مهم گردشگری است که کشور ایران در این حوزه به نتایج بسیار خوبی دست یافته و پیشرفت های چشمگیری داشته است، علاوه بر این هزینه های درمان و استفاده از تجهیزات پزشکی در این کشور بسیار مناسب است.

لوئیس با تأکید بر اینکه پتانسیل گردشگری در جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی قرار دارد، گفت: ایران اگر بخواهد از گردشگری به عنوان منبع درآمد و اشتغال استفاده کند باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد. درآمدزایی در حوزه گردشگری باید با توجه به جوامع محلی صورت گیرد و این درآمدزایی به گونه ای باشد که ساکنان جوامع محلی به صورت آنی و فوری از این درآمدها منتفع شوند.

46236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    6 1
    اينم جوك بودها، كدوم گردشگري؟ جز چند تا آدم مسن كنجكاو هيچكس رغبت نداره بياد ايران رو بگرده، تا خيلي مسائل حل نشه صحبت راجع به گردشگري ايران هم خنده داره
  • Habiballah ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    4 0
    متاسفانه طرح هاي جالب براي جذب گردشگر در ايران وجود ندارد و همچنين كسي يا كساني كه به زبان انگليسي مسلط باشمد خيلي كم است و نميتوان درست استفاده كرد