ایسنا نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که خرید کالای خارجی کلاس و افتخار نیست، گفت: کسب درآمد از راه حلال نباید یک پدیده مضموم تلقی شود.

علی طیب‌نیا در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب فرهنگ و هنر با بیان این‌که بین اقتصاد و فرهنگ ارتباط نزدیک و عمیقی وجود دارد، اظهار کرد: بی جهت نیست که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند و این نشان می‌دهد که این دو مقوله هم مهم و هم دارای ارتباط تنگاتنگ هستند.

وی افزود: این بحث که اقتصاد زیر بناست و یا فرهنگ، از سال‌های دور مطرح بوده اما هر کدام که زیربنا باشد ارتباط نزدیکی بین آن‌ها وجود دارد اما در تاریخ انقلاب فرهنگی همواره بر انقلاب صنعتی و اقتصادی مقدم بوده است.

طیب‌نیا با بیان این‌که ما در موارد مختلف آثار فرهنگ را بر اقتصاد دیده‌ایم، تصریح کرد:‌ آثار دین، ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی و آداب و رسوم بر عملکرد اقتصادی جوامع انکارناپذیر است چرا که اقتصاد برایند و نتیجه کنش‌ها و رفتارها در جامعه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی پایدار و مستمر بدون پیش نیازهای فرهنگی امکان‌پذیر نیست، گفت: در برنامه راهبردی وزارت اقتصاد هفت اولویت وجود دارد که دستیابی به همه آن‌ها مستلزم همکاری فرهنگ و هنر است.

وی همچنین با اشاره به پیش‌نیازهای فرهنگی برای ارتقای توان تولید و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار اظهار کرد:‌ یکی از پیش‌نیازها این است که تولید و ایجاد درآمد به عنوان یک ارزش مثبت در جامعه شناخته شود. ما در جامعه خودمان آثار از گرایش‌ها و باورها را داریم که سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار را افراد نامطلوب تلقی می‌کنند اما این نگاه باید اصلاح شود چرا که اسلام دین رهبانیت و گریز از دین و پرهیز از رفاه نیست.

طیب‌نیا با بیان این‌که پیش نیاز دیگر بحث حضور مردم در اقتصاد است، تصریح کرد:‌ در گذشته اقتصاد ما دولتی بوده و به تبع آن کارآیی پایینی داشته بنابراین اگر می‌خواهیم کارآیی و بهره‌وری را افزایش دهیم، چاره‌ای جز افزایش توجه به بخش خصوصی و تعاونی‌ها نداریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های وزارت اقتصاد تامین مالی پایدار دولت و قطع وابستگی به نفت است گفت:‌ درآمد نفتی یعنی فروش ثروت و ارتزاق از آن، اما یک عقل سلیم بر این موضوع صحه نمی‌گذارد اما این کاری است که ما طی سال‌های گذشته مرتبا انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: جامعه باید کار کند، ایجاد درآمد کند و بخشی از درآمد در اختیار دولت قرار دهد و دولت نیز از این منابع به نحو موثر استفاده کند و این یعنی درآمد مالیاتی که درحال حاضر این نقش در جامعه به خوبی شناخته شده نیست.

طیب‌نیا همچنین ترویج انضباط را یکی دیگر از عوامل موثر در توسعه جامعه دانست و افزود:‌ توسعه در جامعه ای رخ می دهد که انضباط اقتصادی و مالی داشته و رفتار دولت منظم و منطقی باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند آینده را به درستی پیش بینی کنند چرا که در جامعه‌ای که هرج و مرج وجود دارد امکان پیش بینی آینده نیست و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌ تکریم کسب درآمد از طریق راه حلال گفت: کسب درآمد یک پدیده مضموم نیست هر چند برخی از گرایش‌های دینی به دنبال تامین معاش و نیازهای دنیوی را مضموم می دانند اما در اسلام این گونه نیست. بنابراین تکریم کسب درآمد از طریق حلال باید در جامعه ما تشکیل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان این‌که ایران دارای تاریخ و فرهنگ و تمدن طولانی است، تاکید کرد: ما باید به سمت تولیدات ایرانی و پرهیز از خرید تولیدات خارجی گرایش پیدا کنیم هر چند که معتقدیم این کار صرفا با تبلیغ امکان‌پذیر نیست بلکه باید در حوزه تولید تحولات گسترده‌ای ایجاد شده و کیفیت اجناس افزایش یابد و در کنار آن نیز با یک کار فرهنگی کاری کنیم تا خرید کالای خارجی کلاس تلقی نشود.

طیب‌نیا با بیان این‌که با خلق آثار هنری می‌توان این کار را انجام داد، گفت:‌ مردم جامعه ما باید بدانند که خرید آثار و کالاهای خارجی افتخار و فرار از پرداخت مالیات افتخار نیست.

وی همچنین به بحث اخلاق حرفه‌ای به عنوان یکی دیگر از پیش نیازهای توسعه کشور اشاره و اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای لازمه و عنصر اصلی توسعه اجتماعی است یعنی در جامعه باید اعتماد وجود داشته باشد که این اعتماد بدون فرهنگ سازی امکان پذیر نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با ابراز خوشحالی از کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات در جامعه تصریح کرد:‌ خوشبختانه نشانه‌هایی از این که چرخ‌های تولید نیز به حرکت درآمده و رشد اقتصادی مثبت شده است نیز دیده می شود.

طیب‌نیا همچنین درباره اقتصاد هنر و فرهنگ در کشور ایران گفت: اقتصاد هنر و فرهنگ در کشور ما در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد در کشورهای دیگر فرهنگ و هنر حوزه پول ساز و درآمدزایی است اما در کشور ما این موضوع وجود ندارد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    3 3
    دست درازی به جیب مردم هم افتخار نیست . جناب وزیر . راستی قیمت ماشین چی شد . یکی میگفت کیلو چند ، یکی مکدر می شد . کلا دسته جمعی مردم رو گذاشتید سر کار .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    تولید داخلی تا وقتی که رقیبی نداشته باشد با کیفیت نمی شود این را بر اساس سالها تجربه دریافته ایم و آزمودن دوباره ی آن اشتباه است
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    فکر کنم از نظر شما مالیات دادن بابت کار نکردن افتخار محسوب می شه...... مطمئن باش تا وقتی مامورین مالیاتی رفتار عادلانه و براساس واقعیت نداشته باشند همین اش و همین کاسه هستش.
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    تا زماني كه مردم تاثير مالياتهاي پرداختي رادر زندگي خود نبينند ،فرارمالياتي وجود دارد.
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    وقتی ممیز شما حرف حساب سرش نمیشه چه باید کرد؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    احتمالا فروشگاه اطراف منزل شما خبر داده تورم كم شده ... سريال ادامه دارد افزايش بليط هواپيما ، قطار ، دانشگاه آزاد ، خودرو ، سهام وام مسكن ، لبنيات به بهانه پالم ، ميوه و ... لطفا از محله غير خودتون قيمت ها بگيرد لطفا
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    با چه اجازه و حکمی مالیات رو افزایش دادید ؟ آقای وزیر محترم صفر کردن مالیات دوستان از دزدی بدتره
  • بی نام FI ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    فرار مالیاتی در ایران باجاهای دیگه فرق داره.وقتی صبح وتا شب مردم شاهد اختلاس ورانت خواری و سوء مدیریت اند دستشون به مالیات دادن نمیره . وقتی میبینند جنس خارجی از جنس ایرانی بهتره جنس ایرانی نمیخرند . وقتی خود تولیدکننده جنسشو با اسامی وآدرس های خارجی تو بازار میاره تا بفروشه مردم چکار کنند ؟؟؟ وقتی قوانین بدون در نظر گرفتن مسایل ومشکلات مردم به اقتصاد تحمیل میشوند مثل مالیات ارزش افزوده نتیجه اش فرارمالیاتی ویا عقب نشینی قانون ومجریان آن میباشد. همانطور که فرار مالیاتی مذموم وحرام و غیر قانونی است گرفتن مالیات غیرکارشناسی علی الراس و بدون بسترسازی ارزش افزوده موجب فرارمالیاتی و زیرزمینی شدن اقتصاد می شود