ایسنا نوشت:

رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای با بیان اینکه تمامی اعضای هیات رییسه و مجمع این فدراسیون بابت برکناری حسینی از من تشکر کرده‌اند تاکید کرد: یزدانی خرم گزینه پیشنهادی ما برای پست دبیرکلی خواهد بود.
محسن مهرعلیزاده در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در سال 2014 اظهار کرد: سال 2014 سال آغاز حرکت‌های اساسی و زیربنایی در این فدراسیون بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. امسال تاکنون 6 برنامه محوری اساسی را اجرا کردیم. در ابتدای سال جلسه هیات رییسه بر خلاف دفعات قبل که در تهران برگزار می‌شد و تنها اعضای ایرانی در آن حضور می‌یافتند، در تاجیکستان برگزار شد و در آینده نیز تصمیم بر آن شد تا در کشورهای دیگر نیز این جلسات را برگزار کنیم.
وی با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه گفت: در جلسه هیات رییسه تقویم برنامه سال 2014 مورد تصویب قرار گرفت و پس از آن نیز نشست هیات اجرایی در اردیبهشت ماه در تاجیکستان برگزار شد که جلسه بسیار مهمی بود و تصمیم‌های اساسی در آن اتخاذ شد. به عنوان مثال آیین‌نامه انضباطی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای مطابق با قوانین بین‌المللی و همچنین 22 تصمیم اثرگذار دیگر در این جلسه اتخاذ شد.
رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای افزود: ما همچنین بلافاصله در لتونی مسابقه‌های کشتی پهلوانی اروپا را برگزار کردیم و 16 کشور اروپایی در آن حضور پیدا کردند. از نکات بسیار جالب در این مسابقه‌ها این بود که کشتی‌گیران پهلوانی از کشورهایی که بیشتر آن‌ها باورهای اسلامی ندارند بپا خاسته‌اند و در این ورزش دعا و شعرهای مخصوص پهلوانی را می‌خوانند و سپس در انتها با سجده و دعا ورزش خود را در گود زورخانه به پایان می‌رسانند. با توجه به اقدامات انجام شده کشتی پهلوانی می‌رود که در رده‌های بالا بدرخشد.
مهرعلیزاده به برگزاری دوره آموزشی با حضور تیم‌های منتخب کشورهای بلاروس و ترکیه در تهران اشاره کرد و گفت: این دوره نیز به مدت 15 روز در تهران برگزار شد که در آن کلاس‌های تئوری و عملی بسیار دقیق و علمی به همراه بازدید از زورخانه‌ها صورت گرفت که باعث شد آن‌ها به خوبی با فضای معنوی ورزش‌های زورخانه‌ای در ایران به عنوان خاستگاه این ورزش آشنا شوند. پس از آن نیز چهارمین دوره مسابقه‌های ورزش‌های زورخانه‌ای اروپا در بلاروس با حضور 18 کشور برگزار شد تا در مقایسه با دوره‌های گذشته از نظر کیفیت و کمیت بسیار خوب بود. کما اینکه در این دوره از مسابقه‌ها آذربایجان به عنوان طلایه‌دار این رشته در اروپا همواره با اختلاف زیاد از کشورهای دیگر قهرمان می‌شد. اما در این دوره آن‌ها با 163 امتیاز عنوان قهرمانی را به دست آوردند در حالی که با اختلاف اندک بالاتر از ترکیه و بلاروس موفق به انجام این کار شدند که این موضوع نشان دهنده رشد کشورهای دیگر در کشتی پهلوانی است.
وی همچنین به حضور نمایندگان 12 کشور آمریکای جنوبی در تهران برای فرا گرفتن آموزش‌های ورزش پهلوانی اشاره کرد و افزود: از هر کشور یک مربی برای فرا گرفتن مسائل فنی و آشنایی کامل به خصوصیات این رشته و همچنین یک مسئول توسعه اداری برای آشنایی با مسائل اداری ثبت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در کشورشان در تهران حضور یافته‌اند که به خوبی با مسائل و ویژگی‌های ورزش زورخانه‌ای در یک دوره 12 روزه در تهران آشنا شدند و قرار شد هر کدام از این مربیان تا سه ماه آینده 50 شاگرد را در کشورهای خود تربیت کنند و از میان آن‌ها 30 نفر برتر را برای اعزام به مسابقه‌های قهرمانی قاره آمریکا که قبل از پایان سال میلادی برگزار خواهد شد، اعزام کنند تا عملکرد این افراد مورد بررسی قرار گیرد.
رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای افزود: همچنین افراد آموزش دیده در بحث‌های اداری قرار شد با آموزش برخی افراد در کشورهای خود زیر نظر فدراسیون 12 نفر را به ما معرفی کنند که ما از میان آن‌ها 4 نفر را به عنوان اعضای هیات رییسه فدراسیون‌های آن‌ها انتخاب کنیم و سپس آن‌ها نسبت به ثبت فدراسیون در کشورشان اقدام کنند و پس از آن در جلسه مجمع بعدی با تایید مجمع، به عضویت فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای دربیایند که ورود آن‌ها، کشورهای عضو را به 84 کشور خواهد رساند.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این گروه‌های چهار یا پنج نفره از طرف ایران به کشورهای دیگر اعزام می‌شدند تا نسبت به آموزش آن‌ها اقدام کنند اما با این کار آن‌ها را به ایران دعوت کردیم تا با 20 درصد هزینه‌های سابق به خوبی آنان را از نزدیک با خصوصیات و فضای معنوی ورزش‌های زورخانه‌ای در ایران آشنا کنیم که اثرات بسیار خوبی بر آن‌ها داشت و به طور کامل با ویژگی‌های این ورزش در خاستگاه ورزش پهلوانی آشنا شدند.
مهرعلیزاده به بودجه محدود این فدراسیون اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی بودجه مختصری را به ما اختصاص داد و وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و مجموعه دولت نیز حمایت‌های خوبی از ما انجام دادند. البته محدودیت بودجه داریم اما برنامه‌هایمان را به نحو مطلوبی پیش بردیم و ان‌شاءالله در آینده نیز با قدرت این برنامه‌ها را اجرایی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه اسامی فارسی به کار رفته در ورزش زورخانه به همان شکل در دنیا به کار می‌رود گفت: واژه‌هایی مانند میل سنگین، تخته کباده، کشتی پهلوانی و... با همان تلفظ فارسی در دنیا گفته می‌شود. همچنین کشورهای دیگر با گفتن ذکرهای اسلامی وارد گود زورخانه می‌شوند که این مسائل تاثیر بسیار زیادی در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در دنیا خواهد داشت.
مهرعلیزاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت معرفی دبیرکل این فدراسیون پس از برکناری امیر حسینی گفت: بر اساس اساسنامه رییس این فدراسیون، دبیرکل را می‌تواند در صورتی که کارایی لازم را نداشته باشد برکنار کند. قرار است گزینه ما برای دبیرکلی این فدراسیون در جلسه بعدی مجمع معرفی شود تا اعضای مجمع نسبت به آن رای دهند. من گزارش برکناری دبیرکل را در جلسه هیات رییسه که در تاجیکستان برگزار شد ارائه دادم و آن‌ها نیز در جهت منافع فدراسیون تشخیص داده و از بنده تشکر کردند. پس از آن نیز گزارش این موضوع به هیات اجرایی داده شد و آن‌ها نیز در راستای گرایش بیشتر به برنامه‌ریزی این کار را تایید کردند. البته حسینی چون بعد از چند سال از این فدراسیون کنار گذاشته شد، ناراضی بود که به اعتقاد من این نارضایتی جا نداشت کما اینکه خوشبختانه همگی اعضای هیات رییسه و مجمع فدراسیون از این برکناری استقبال کردند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان ارتباط فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای با فدراسیون پهلوانی ایران گفت: ما شاخه‌های یک درخت تنومند را در دنیا گسترش می‌دهیم و قطعا ریشه این درخت در ایران قرار دارد. مطمئنا همکاری‌های خوبی با فدراسیون کشتی پهلوانی داریم که این ارتباطات در آینده نیز بیشتر خواهد شد. در گذشته اختلافاتی در رده‌های پایین ما با فدراسیون کشتی پهلوانی بود که خوشبختانه با تغییرات انجام شده این موضوع حل شد. البته ما مشابه فیفا یا فیلا فقط در حد همکاری در امور داخلی کشورها دخالت می‌کنیم و فدراسیون‌های ملی نیز پس از اینکه با دبیرکل سابق درگیر بودند، به این نتیجه رسیدند که با برکناری او شاهد روابط سازنده‌تری در آینده خواهیم بود چرا که دیگر اغراض و مسائل شخصی در میان نیست و مسائل به خوبی پیش می‌رود.
مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که مشاهده می‌شود به برخی کشورهای عضو این فدراسیون آموزش‌های درست مطابق با فرهنگ اصیل این رشته ارائه نمی‌شود گفت: معتقدم در مسائل آموزشی باید با برنامه و دقت پیش برویم و از کار بی‌برنامه جلوگیری کنیم کما اینکه یکی از کارهای ما این بود که به جای اینکه گروهی را به کشورهای دیگر اعزام کنیم آن‌ها را به ایران آوردیم تا با هزینه کمتر به خوبی آنان را با فضای ورزش زورخانه‌ای آشنا کنیم تا از نزدیک بتوانند آموزش‌های درست و کاملی را ببینند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان بودجه این فدراسیون گفت: درخصوص بودجه از من نپرسید چرا که خیلی کم است و تنها 10 درصد بودجه مورد نیاز را به ما اختصاص داده‌اند. کما اینکه ما 20 میلیارد تومان درخواست منابع مالی داشتیم که تنها 2 میلیارد تومان به ما اختصاص داده‌اند که تاکنون نیز 800 میلیون تومان آن نقد شده است. دیشب رییس دانشگاه آزاد اعلام کرد بودجه ما 5 هزار و 500 میلیارد تومان است که با شنیدن آن عرق بر تنم نشست. مطمئنا کمبود بودجه ما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. ما در تاجیکستان برای اولین بار زورخانه کشتی پهلوانی آسیا را شروع به ساخت کردیم و ان‌شاءالله تا دو ماه و اندی دیگر در روز استقلال تاجیکستان با حضور روسای جمهور ایران و تاجیکستان به بهره‌برداری خواهد رسید که 3 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه احداث این زورخانه شده است و با کمک دولت این کشور و همچنین فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای انجام شده است. البته ما تنها 10 درصد بودجه‌مان را خودمان تامین می‌کنیم و 90 درصد باقی مانده را از طریق اسپانسرهایی که به صورت دلی کار می‌کنند، جذب می‌کنیم.
مهرعلیزاده در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص علت غیبت خود در مراسم اهدای بازوبند پهلوانی به پهلوانان ایران در سال‌های 91 و 92 و اینکه آیا از طرف فدراسیون کشتی پهلوانی دعوتنامه‌ای برای شما برای حضور در این مراسم ارسال شده بود یا خیر گفت: من هنگامی که این مراسم برگزار شد در بلاروس بودم. البته حساسیتی هم ندارم که من را دعوت کردند یا خیر. به هر حال برگزاری این مراسم از وظایف فدراسیون کشتی پهلوانی است. هرچند پیش از برگزاری مراسم، از ما در حد یک پرسش تاییدیه انجام این کار را گرفتند. در مجموع حساسیتی نسبت به این موضوع ندارم.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که آیا یزدانی خرم به طور قطعی گزینه پیشنهادی شما برای پست دبیرکلی این فدراسیون خواهد بود یا خیر گفت: صددرصد چنین خواهد بود چرا که یزدانی خرم یکی از سرمایه‌های گرانبهای ورزش کشور است و من دوستی دیرینه‌ای با او دارم.
رییس فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای در پایان در خصوص میزان حق عضویت کشورها برای عضویت در این فدراسیون گفت: کشورها سالیانه برای عضویت در فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای مبلغ 100 یورو می‌پردازند. البته در رشته‌هایی مانند کشتی نیز به همین شکل است. این رقم برای ما بسیار اندک است و جوابگوی نیاز ما نیست. معتقدم باید با برنامه‌ریزی در خصوص جذب منابع مالی اقدام کنیم و کمبود بودجه نباید ما را از انجام برنامه‌هایمان منع کند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    26 43
    رتبه ی تیمت با امتیاز استقلال برابر نشده باشه صلوات : 12
  • اشناي قديمي A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    5 0
    اي كاش يه ذره شجاعت داشتي و واقعيت هارو مي گفتي اقاي مدعي فكردي با اين دروغ پردازي هات مي توني چهره ادم ها رو خراب كني و ذهن مردم و جامعه رو منحرف كني؟ مثلا ما كه مي دونيم تو تاجيكستان فقط دو نفر خارجي تو جلستون اومدن كه يكيشون ميزبان بود و يكي ديگه هم از طرف اقاي حسيني اومده بود.
  • اشناي قديمي A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    10 0
    تعجب مي كنم از خبر انلاين كه خالي بندي هاي اين اقا رو هي به همه اعلام مي كنه بهتر نيست در مورد اين قضايا از دو طرف سوال بپرسي؟ راستي اقاي يزداني خرم الان كجاست؟