برای رسیدن به جزئیات بیشتر در رابطه با بسته پیشنهادی دولت برای شکستن رکود و تاثیرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، خبر آنلاین با تعدادی از تحلیلگران مسائل اقتصادی گفتگو کرده است.

بهاره چراغی: 

حدود یک هفته پیش بسته پیشنهادی دولت برای شکستن رکود و رونق اقتصادی منتشر شد. این بسته که به منظور راهکارهایی برای برون رفت از رکود تورمی پیش بینی شده است منتقدان و موافقان بسیاری داشته است. شاید در نگاه اول موضوعات مطرح شده در این بسته دلگرمی های بسیاری برای سامان بخشیدن به اقتصاد کشور را به وجود آورد اما در مقابل به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی این بسته نه تنها موثر نخواهد بود بلکه تکرار برنامه های سابق به صورت کمی دقیق تر است.

برای رسیدن به جزئیات بیشتر در خصوص این بسته و تاثیرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، خبر آنلاین با تعدادی از تحلیلگران مسائل اقتصادی گفتگو کرده است و نظرات آنان را در این خصوص جویا شده که در جدول زیر آمده است. 

 

 

 

 

مهدی تقوی، استاد اقتصاد

با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور و وضعیت نا مناسب صنایع و تولید کشور بسیار بعید می دانم که این بسته بتواند حتی گوشه ای از مشکلات اقتصاد همراه با رکود تورمی کشور را سامان بخشد. ارائه چنین بسته های از طرف افرادی است که فقط برای پول گرفتن تلاش می کنند. احمدی نژاد با گران کردن گاز، رکود تورمی وحشتناکی را به وجود آورد. که تمامی عملکرد این فرد باعث شد که صنعت ما نابود شود و بسیاری از افراد جامعه نیز بیکار شوند. از دیدگاه من برای درمان اقتصاد بیمار کشور، به جای ارائه کردن چنین بسته های، آقای روحانی سیاست های را اجرایی کند که کاملا برعکس سیاست های احمدی نژاد است. دولت یازدهم باید به بخش تولید کمک کند و سطح تولید را افزایش دهد تا صنایع ما جان دوباره ای بگیرند و آن عده ای هم که ورشکست شدند دوباره به چرخه تولید بازگردند. چنین بسته ای از دیدگاه من شعار هستند و البته باید عنوان کنم که کیفیفت تحلیل ها هم بسیار پایین آمده است.

 

 

حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

از دیدگاه من این بسته در واقع یک نوع تحلیل است و در آن نکته ای خاصی مطرح نشده است که برای اقتصاد کشور کارآمد باشد. البته باید عنوان کنم که تحلیل خای که در این بسته انجام شده ، تحلیل های بسیار ناقصی است به طوری که به جهتی تمایل دارد که انگار به بحران های کنونی توجهی نشان نداده اند. بسته پیشنهادی دولت به تنهایی نمی تواند راهکار مشکلات بی شمار اقتصاد ما باشد و چه بسا شرایط بد اقتصادی را نیز تشدید کند.

 

جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

از دیدگاه من بسته پیشنهادی می تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد اما زمان این تاثیرات طولانی خواهد بود. دولت می خواهد چند قسمت از اقتصاد کشور را که کاملا دچار رکود شده اند را دوباره سز پا نگه دارد و البته خبری از تورم هم وجود نداشته باشد. از طرفی یکی از اهداف دولت این است که صنایع اصلی باعث شوند صنایع کوچکتر دوباره به راه بیفتند و بودجه عمرانی را نیز افزایش دهند و تمامی این کارها نیاز به زمان طولانی دارد. در دیدگاه کلی باید بگویم که بسته پیشنهادی دولت تاثیر گذار خواهد بود اما تا یک سال دیگر نباید منتظر اتفاق تازه ای بود زیرا اجرای این طرح ها زمان زیادی احتیاج دارد.

 

 

 

 

جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

بسته پیشنهادی دولت همان برنامه ششم است و شامل یکسری برنامه ها، اهداف و مسائل روتین سابق است که قبل از این نیز وجود داشته است، البته با دقت بیشتری تنظیم شده است. این بسته برنامه ای نیست که به عنوان راهکار برای مسایل اقتصادی کشور در نظر گرفته شود زیرا نکته ای تازه ای در آن وجود ندارد. رکود اقتصادی و تورم بیش از 30 سال است که یقه کشور را گرفته است و متاسفانه بروز تحریم ها هم باعث شد که شوک بزرگتری نیز اتفاق بیفتد. از دیدگاه من برای خروج ایران از رکود اقتصادی ساختارهای اصلی کشور در چارچوب اقتصاد خرد باید درست شود. چنین بسته های یک برنامه کلان اقتصادی است که البته در همه جای دنیا هم منسوخ شده است و هیچ کس دیگر چنین برنامه های را نمی نویسد اما متاسفانه این روش هنوز هم در کشور ما وجود دارد. دولت باید استراتژی و نقشه راهی را طراحی کند در عمل پاسخگوی نیاز اقتصاد کشور باشد.

 

 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران

معتقد هستم هیچ بسته، هیچ حرکتی و هیچ تغییر تحولی نمی تواند تحرکی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آورد مگر اینکه برنامه هسته ای ایران با 1+5 به نتیجه برسد و توافقات بین المللی صورت گیرد. زیرا اگر قرار است تحریم ها ادامه داشته باشد صنایع چطور می توانند مواد اولیه بخرند، چطور می توانند محصولات خود را صادر کنند! هر بسته و هر طرحی فقط زمانی می تواند موفق باشد که توافقات هسته ای به بن بست نرسیده باشد. این بسته نیز نیم تواند موثر واقع شود.

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    51 2
    در بین نظریات اعلام شده نظر اقای زیبا کلام هر چند ماهیتی نمی باشد و به صورت شکلی اعمال شده ولی به واقعیت نزدیکتر می باشد چرا که اجرایی شدن سیاست اقتصادی دولت منوط به رفع تحریم و باز شدن دروازه های جهانی بسوی کشور میباشد.
  • بی نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    بانظر آقای زیبا کلام موافقم