۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

ایسنا نوشت:

وزیر امورخارجه قطر در نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت عربستان " سند ریاض " را که پیشتر از قبول آن سر باز زده بود، امضا کرد و متعهد به اجرای آن شد.

 "عبدالباری عطوان" سردبیر سایت خبری - تحلیلی "رأی الیوم" در گزارشی به این مطلب می‌پردازد و می‌نویسد: خالد العطیه، وزیر امورخارجه قطر در حالی هفته گذشته سند ریاض را امضا کرد که در نشست ماه گذشته وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس از امضای این سند امتناع کرده بود.

شروط عربستان، امارات و بحرین برای آشتی با قطر بسیار سخت است به همین دلیل قطر ابتدا از تن دادن به شروط پیشنهادی امتناع می‌کرد تا راه حلی برای خود بیابد ولی سرانجام برای در امان ماندن از واکنش‌های انتقام جویانه سه کشور مذکور مجبور به قبول آنها شد.

به گزارش العالم، این شروط به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

الف ) خودداری از اعطای تابعیت به اسلامگرایان فراری کشورهای عربی که به اتهام تلاش برای براندازی دولت‌های عربی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی و قضایی هستند.

ب) توقف حمایت قطر از اخوان المسلمین که عربستان این گروه را در لیست سازمان‌های تروریستی خود گنجانده است .

ج) توقف حمایت قطر از همه مراکز حقوقی و رسانه‌ای و هر گونه نشریات و شبکه‌های تلویزیونی وابسته به این مراکز که از اخوان المسلمین حمایت و ضد مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌کنند، مراکزی که مستقیماً یا غیرمستقیم تحت نظر مسئولان اخوان المسلمین یا شخصیت‌های حامی اخوان المسلمین فعالیت می‌کنند.

د) جلوگیری از فعالیت مخرب و تحریک آمیز شبکه تلویزیونی قطر علیه مصر.

ه) بستن دفاتر برخی از مؤسسات تحقیقاتی بین المللی در دوحه از جمله 2 مؤسسه آمریکایی راند و بروکینگز به اتهام جاسوسی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خصوصاً عربستان و پنهان کردن فعالیت‌های مخرب خود با سرپوش تحقیقات آکادمیک.

تن دادن قطر به همه یا بخشی از این شروط تقریباً به معنای خودکشی است؛ زیرا قبول این شروط به معنای بازبینی اساسی قطر در نقش‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای خود و تغییر در ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی است؛ ائتلاف‌هایی که در 20 سال گذشته با دقت تمام تشکیل شده است.

عدم حمایت قطر از اخوان المسلمین به معنای نادیده گرفتن توافق خود با ترکیه، و پشت کردن به رجیب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، و نقض ائتلاف خود با اخوان المسلمین به عنوان رقیب اصلی " وهابیت "عربستان است.

دو اقدام اخیر قطر شاید بیانگر آغاز اجرای سند ریاض باشد که این دو اقدام عبارتند از:

1) منع یوسف قرضاوی از ایراد خطبه نماز جمعه گذشته در دوحه. این در حالی است که دفتر قرضاوی اعلام کرده بود که وی در همان روز جمعه خطبه نماز جمعه را خواهد خواند.

2) کاهش شدید خبرهای مربوط به اعتراضات مصر در شبکه تلویزیونی الجزیره و پرداختن بیشتر این شبکه به بحران سوریه .

عطوان در پایان تأکید کرد: گویا قطر نگران افزایش واکنش‌های انتقام جویانه عربستان ، امارات و بحرین یعنی بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی این سه کشور، حمایت آنها از جناح رقیب در خاندان سلطنتی قطر و تحریک همه یا برخی از قبایلِ مخالف خاندان سلطنتی به ویژه قبیله " بنی مره " برای شورش است. قبیله بنی مره بسیار پرجمعیت است و ریشه‌هایی در شبه جزیره عربستان دارد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    5 0
    مگه قرار نبود قطر به منظور رهایی از محاصره های جهان عرب به ایران نزدیک شود ؟