مهر نوشت:

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یک هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان بودجه اخذ شده و در زمان مقرر معافیت مالیاتی اعمال و در روزهای آینده ۲۰ شرکت اول تسهیلات گرفته را اعلام خواهیم کرد.

سورنا ستاری در دومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمان گفت: برخی از روش‌های پژوهش کنونی که بدون بازده هستند باید متوقف شوند و حمایت از پژوهش‌های کاربردی که به معنای کارآفرینی است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاسیس اولین پژوهشکده مدرن در سال ۱۳۰۳ با عنوان پژوهشکده رازی و پس از آن راه‌اندازی پژوهشگاه صنعت نفت راه‌اندازی شد گفت: اما واکسنی را که ۴۰ سال قبل دانشمندان و محققین این کشور می‌ساختند و صادر می‌کردیم امروز وارد می کنیم.

نتوانستیم علم‌مان را تجاری کنیم

ستاری افزود: در ایران پژوهش‌های صنعتی سابقه ۵۰ ساله دارد و میلیاردها تومان هم از این بابت در کشور هزینه شده اما هنوز نتوانسته‌ایم تجاری‌سازی علم را انجام دهیم و بنابراین تمام هزینه‌هایی که صرف پژوهش می‌شوند به عرصه صنعت راه نمی‌یابند.

میزان ارتباط علم با صنعت در دانشگاه شریف ۱۰ درصد است

در معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: باید دانشگاه‌های فناوری محور در کشور فعالیت داشته باشند به عنوان محلی که یک فرد دانشجو با یک فکر وارد این دانشگاه‌ها شود و بعد از کسب دانش و تجربه می‌تواند به فکر تاسیس شرکت دانش‌بنیان و کارآفرینی باشد. با این حال مثلا در دانشگاه صنعتی شریف میزان ارتباط با صنعت ۱۰ درصد است و باید این فضاها را بشکنیم.

قانون شرکت‌های دانش‌بنیان را مقررات زدایی کردیم

ستاری بیان کرد: در شش ماه گذشته قانون تشکیل شرکت‌های دانش بنیان را مقررات زدایی کردیم و در این راستا تمام مشکلات با وزارت علوم حل شده و قانون شرکت های دانش بنیان در حال حاضر قابل اجرایی شدن است.

۲۰ شرکت اولی که تسهیلات گرفته‌اند را اعلام می‌کنیم

وی خاطر نشان کرد: یک هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان بودجه اخذ شده و در زمان مقرر معافیت مالیاتی اعمال و در روزهای آینده ۲۰ شرکت اول تسهیلات گرفته را اعلام خواهند کرد.

در تجاری‌سازی نباید کمک بلاعوض اتفاق بیفتد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در تجاری‌سازی نباید کمک بلاعوض اتفاق بیفتد و باید در این زمینه وام‌های کم‌بهره با مدت زیاد داشته باشیم و کمک بلاعوض در این زمینه سم است، در واقع همان کاری است که در پژوهش انجام دادیم. زیرا در پژوهش از پژوهشگر نمی‌خواهیم که نتیجه‌ای که اگر کاربردی هست، ارایه دهد. دولت نیز باید روی یکسری پروژه‌هایی که در معاونت علمی در مرز دانش قرار دارد، بودجه هزینه کند؛ چون پروژه‌های دانش محور به مثابه اقتدار ملی است.

عرضه ۱۰ اختراع در بورس ایده

ستاری گفت: در حال حاضر صندوق فناوری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام اعطا می‌کند و بورس ایده در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود و برای اولین بار ۱۰ اختراع در بورس عرضه می‌شود و مخترعین می‌توانند مطمئن باشند طرحشان قیمت‌گذاری می‌شود و می‌توانند از تسهیلات سرمایه گذاران بورس استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ ستاد فناوری در این معاونت داریم وکل سرمایه‌گذاری دولت در پارک فناوری پردیس ۴۰ میلیارد نیست، اما این واحد در سال گذشته هزار میلیارد فروش داشته است.

برخی روش‌های پژوهش باید متوقف شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: پژوهشگاه‌هایی وجود دارد که میلیاردها تومان در آن هزینه شده؛ اما نمی‌توانند هزینه اعضای هیئت علمی خود را در ماه تامین کند، برخی روش‌های پژوهش مسئله‌دار و مشکل‌زا در کشور است و باید متوقف شود.

ستاری افزود: حمایت از پژوهش کاربردی، کارآفرینی است و این باید مورد توجه قرار گیرد که می‌توانیم در کشور با ۵۰ میلیون تومان، شغل ایجاد کنیم و باید همه در اشتغال دانش‌بنیان که از دغدغه‌های اصلی کشور است، کمک کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 3
    ما فقط یه اسم بزرگ از صنعتی شریف شنیدیم ,اگه خوبه دستاوردهاش در بهبود روند صنعت در کشور چیست؟؟؟ باور کنین دانشگاه ازاد از همه لحاظ در این زمینه قویتره.