تبیین 3 اصل کلی برای صلح جهانی در دیدار اعضای موسسه صلح نروژ با آیت الله جوادی آملی

رئیس و اعضای موسسه صلح نروژ به همراه دو عضو معاونت صلح و آشتی وزارت خارجه این کشور با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز، کریستین برگ هارپ ویکن، رئیس موسسه صلح نروژ (PRIO) به همراه تعدادی از اعضای این موسسه و دو عضو معاونت صلح و آشتی وزارت خارجه نروژ با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار کرده و درباره دیدگاه های ایشان در زمینه تحقق صلح جهانی گفت و گو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با بیان سه اصل کلی به تبیین راهکار مبنایی در رسیدن به صلح جهانی پایدار پرداخت و با بیان اصل اول که "انسان موجودی ابدی است و مرگ تنها پایان زندگی دنیوی انسان است" گفت: اگر موجودی با مردن بپوسد چنین موجودی نمی تواند خلیفه خدا در زمین باشد؛ انبیای الهی آمدند تا به ما بفهمانند که انسان مرگ را می میراند نه آنکه بمیرد. انبیاء آمدند که بگویند انسان در مصاف با مرگ پیروز است و برای همیشه خواهد ماند لذا در برابر هر کار تلخ و شیرینی که انجام بدهد مسئول است.

این مرجع تقلید درباره "حوزه استخلافی خلیفه اللهی" به عنوان دومین اصل در دستیابی به صلح عنوان کرد: حوزه استخلافی انسان به عنوان خلیفه الله شامل تمامی موجوداتی است که خداوند به آنها هستی داده است. رهبران الهی به ما آموختند که ما ماموریم که زمین را آباد کنیم و به زمان آبرو ببخشیم و حیات همه مردم و زنده ها را حفظ کنیم.

وی افزود: آبروی زمین به آباد کردن آن و آبروی زمان به این است که به تاریخ شرافت ببخشیم. اما متاسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که برخی از قدرت ها هم زمین را ویران و هم زمان را بی آبرو کردند. سرّ پیشامد حوادثی مانند جنگ جهانی اول و دوم و دیگر جنگ ها این است که ما انسان را نشناختیم و شکوه انسان را که خلیفه اللهی اوست از یاد بردیم.

آیت الله جوادی آملی درباره اصل سوم برای دستیابی به صلح گفت: اصل سوم این است که ما باید بیدار شویم. وقتی بیدار شدیم آنگاه دین و سیاست به هم نزدیک می شوند؛ تا دین و سیاست در تمام شئون یک مملکت حضور نداشته باشند برقراری صلح و امنیت یک آرزو است. لذا باید دین در متن سیاست راه پیدا کند و سیاستمداران متدینانه بیندیشند تا صلح محقق شود.

وی با انتقاد از نگاه غرب به انسان عنوان کرد: ابرقدرت های اروپایی و امریکایی باید بدانند که انسان گرگ نیست بلکه انسان یک فرشته است و دین می تواند انسان را به یک فرشته تبدیل کند.

رئیس موسسه صلح نروژ: دیدگاه های آیت الله جوادی آملی در زمینه صلح شایسته تقدیر است

کریستین برگ هارپ ویکن، رئیس موسسه صلح نروژ نیز در این دیدار با اشاره به دیدگاه های راهگشای آیت الله جوادی آملی در زمینه صلح جهانی، دیدگاه ها و تلاش های ایشان را شایسته تقدیر دانست.

وی افزود: حضور در ایران و در شهر مقدس قم و همچنین دیدار با آیت الله جوادی آملی فرصت بسیار مغتنمی است چرا که ما وقتی در همایش های بین المللی با کسانی که از ایران می آیند صحبت می کنیم و با نظرات موثر آنان آشنا می شویم متوجه می شویم که آنها در حوزه علمیه قم تحصیل کرده اند و ما امروز خود را در جایی احساس می کنیم که این نظریات از آنجا سرچشمه گرفته است.

کشیش نروژی: امروزه از دین به عنوان مشروطیت بخشیدن به خشونت سوءاستفاده می شود

کشیش بائویک، نماینده کلیسای غرب و فعال صلح طلب نروژی که به همراه اعضای موسسه صلح نروژ در این دیدار حضور داشت پس از سخنان آیت الله جوادی آملی در خصوص زمینه های فرهنگی، سیاسی و اعتقادی لازم برای تحقق صلح جهانی گفت: دیدگاهای شما بسیار جالب و بحث برانگیز است به ویژه کرامت انسانی را که شما مورد توجه قرار می دهید و شانی که برای همه انسان ها از جهت انسان بودن قائل هستید و مسئولیتی را که به واسطه این کرامت بر عهده انسان قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: امروزه از دین به عنوان مشروطیت بخشیدن به خشونت سوءاستفاده می شود و وظیفه ما به عنوان رهبران دینی این است که به مردم بفهمانیم خداوند یعنی صلح و باید این نگاه را به یک نگاه سیاسی حاکم تبدیل کنیم.

آیت الله جوادی آملی نیز در توصیه ای به کشیش بائویک گفت: رسالت همه ما این است که فاصله بین فرهنگ و سیاست را کم کنیم. تا زمانی هم که حرف انبیاء الهی به عنوان قانون اساسی کشورها در نیاید هرگز جهان از سلاح های کشتار جمعی خالی نمی شود.

استاد دین و فلسفه با استناد به قرآن در ادامه عنوان کرد: انبیای الهی مانند حضرت داوود و سلیمان هرگز از قدرت الهی خود در راه تولید سلاح و کشتار مردم استفاده نکردند. وظیفه رهبران مسیحیت و دیگر ادیان ابراهیمی این است که حرف انبیاء را بفهمند و بفهمانند و این را در حکومت های سیاسی کشورهای خود وارد کنند، آنگاه اروپا و آمریکا حکومت داوودی و سلیمانی خواهند داشت و نه مانند آلان که هر کجا جنایت و کشتاری در جهان رخ می دهد دست آمریکا در آن آلوده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =