فارس نوشت:

داریوش خواجه‌نوری در نشست کنسرتش گفت: موسیقی تلفیقی را در ایران من شروع کردم و به همراه استاد ذوالفنون آن را ارائه کردم که البته در زمان ارائه آن اثر هجمه‌های زیادی از سوی رسانه‌ها به این کار و بخصوص استاد ذوالفنون شد.

نشست کنسرت داریوش خواجه‌نوری با عنوان «بازگشت» با حضور این خواننده قدیمی پاپ و هادی منتظری در تالار وحدت برگزار شد.

داریوش خواجه‌نوری در ابتدای این نشست گفت: عنوان این کنسرت «بازگشت» است. حال سئوال پیش می‌آید که چرا بازگشت؟ همانطور که می‌دانید من جزء اولین کسانی هستم که بعد از انقلاب در ایران کنسرت گذاشتم، اولین بار سال ۶۸ کنسرت گذاشتم و در سال ۷۳ هم همان راه را ادامه دادم. هرچند که برگزاری کنسرت در آن زمان کار آسانی نبود. از سال ۷۷ هم که جشنواره موسیقی پاپ برگزار شد خواننده‌های زیادی اضافه شدند و گروه‌های زیادی به جمع اهالی موسیقی پاپ پیوستند تا زمانی که آقای مرادخانی رفت و دوره رکود موسیقی آغاز شد.

وی ادامه داد: خیلی از اساتید در رشته‌های مختلف هنری کنار کشیدند و به خاطر شرایطی که فراهم بود فضای هنری را ترک گفتند، این بازگشت، بازگشت فقط من نیست، خیلی از کسانی که در گذشته فعالیت هنری‌شان را پایان داده بودند دوباره به عرصه فعالیت بازگشتند.

خواجه‌نوری در خصوص تغییرات بوجود آمده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: آقای مرادخانی افراد شایسته‌ای را برای مدیریت موسیقی کشور انتخاب کرده است، آقای ارجمند از موسیقی‌دانان قابل است و از جنس خود اهالی موسیقی است.

وی خاطرنشان کرد: البته من در طول این چند سال که از فضای موسیقی دور بودم فعالیت‌های موسیقی‌ام را ادامه دادم و در آینده آلبوم‌های مختلف فلامنکو، کلاسیک و آلبوم فیوژن را عرضه خواهم کرد.

خواجه‌نوری با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه موسیقی تلفیقی داشته، گفت: من کارم را در این حوزه موسیقایی با استاد ذوالفنون آغاز کردم و با حسین سمندری هم این مسیر را ادامه دادم، متاسفانه این اساتید امروز در میان ما حضور ندارند اما من می‌خواهم این رویه را ادامه بدهم و به صورت جدی آلبوم‌هایی که با ذوالفنون و سمندری داشتم را تکمیل و آن را با نام «افق» منتشر کنم.

هادی منتظری در ادامه این نشست گفت: اگر موسیقی اوایل انقلاب را بررسی کنیم شاهد سرودهای انقلابی و بعد از آن هم موسیقی جنگ هستیم اما بعد از موسیقی جنگ موسیقی ما بلاتکلیف مانده بود و بعد از این دوران افرادی دست به کارهای تلفیقی زدند و فضای جدیدی در موسیقی ایجاد کردند و امیدوارم این روند تا جایی ادامه پیدا کند که مردم دوباره با موسیقی آشتی کنند.

خواجه نوری در ادامه با اشاره به دلیل عدم فعالیتش در طول چند سال گذشته گفت: در این چند سال هیچگاه فضا برای اجرا مهیا نبود، کنسرتهایی که در حوزه موسیقی پاپ در آن دوران و امروز برپا می‌شود به اجراهایی با روش Play back محدود می‌شود و بیشتر کارهایی که در حوزه موسیقی پاپ ارائه می‌شود موسیقی‌های کاور و کپی هستند که از موسیقی یونان برگرفته شده‌اند، در واقع خواننده فقط صدا را برمی‌دارد و صدای خود را روی موسیقی یونانی می‌گذارد.

خواجه‌نوری در ادامه جزئیات کنسرت جدیدش را این‌چنین شرح داد: در این کنسرت ۱۶ قطعه در ۳ بخش اجرا می‌شود؛ بخش‌های فلامنکو، پاپ و تلفیقی. چون می‌خواهیم تنوع در این کنسرت جریان داشته باشد بخش‌ها را به صورت غیر تفکیکی اجرا می‌کنیم که همه سلائق موسیقی لذت می‌برند. در این کنسرت 10 قطعه با کلام از آلبوم «افق» و همچنین 2-3 قطعه قدیمی از آثار گذشته‌ام که با تنظیمی جدید اجرا می‌شود. همینطور 3 قطعه هم با استاد منتظری اجرا می‌کنیم و در پایان هم یک یا دو قطعه تک نوازی خواهیم داشت.

خواجه‌نویری یادآور شد: من روی سن زندگی‌کرده‌ام، خیلی از دوستان من که در حوزه موسیقی پاپ فعالیت می‌کردند می‌گفتند تو با برگزاری کنسرت‌های متعدد باعث شدی راه برای خیلی‌ها باز شود اما وقتی به دوران رکود موسیقی رسیدیم خیلی‌ها که فضا برایشان مهیا نبود از جمله ناصرعبدالهی فضا را ترک گفتند و به شهرشان بازگشتند.

هادی منتظری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلیل انتخاب خواجه‌نوری برای ارائه کار تلفیقی چه بود، گفت: موسیقی که ما ارائه می‌کنیم جدا از هم نیست اما ریشه آن‌ها مشترک است، کاری که من در این کنسرت انجام می‌دهم برگرفته از موسیقی ردیفی است و خللی در آن ایجاد نمی‌کند، ما اصالت ساز‌ها را از موسیقی جدا نکردیم، تعریف موسیقی تلفیقی این است که اصالت اثر حفظ شود یعنی در عین حال هم با هم هستند هم جدای از هم؛ در واقع دو نوع موسیقی در هم حل می‌شود.

خواجه‌نوری هم در این باره گفت: موسیقی تلفیقی را در ایران من شروع کردم و به همراه استاد ذوالفنون آن را ارائه کردم که البته در زمان ارائه آن اثر هجمه‌های زیادی هم از سوی رسانه‌ها به این کار و بخصوص استاد ذوالفنون وارد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =