آشنایی با شهرک‌های سینمایی مشهور خارج از هالیوود

ماهنامه 24 نوشت:

امروز نزدیک به نیمی از تولیدات سینمایی هالیوود در بیرون از آمریکا تولید می‌شود و استودیو‌های بزرگ و مدرن اروپا، کانادا، استرالیا و... بر سر جذب تهیه‌کنندگان و تصاحب بخش بزرگ‌تری از این بازار پرسود با یکدیگر رقابت می‌کنند. متن زیر مرور کوتاهی است بر چند استودیوی مهم خارج از خاک آمریکا.

بابلزبرگ آلمان
قدیمی‌ترین استودیوی بزرگ مقیاس اروپا در 1912 در بابلزبرگ (نزدیک پوتسدام) آلمان ساخته شد و یک دهه بعد با ظهور اکسپرسیونیسم و فعالیت غول‌هایی مثل فریتس لانگ و یوزف فون اشترنبرگ شهرت و اهمیتی بی‌بدیل در صنعت نوپای سینما پیدا کرد. در دوره سلطه نازیسم، بابلزبرگ زیر نظر گوبلز، ابزار پروپا‌گاندای هیتلر بود و بیش از 1000 فیلم بلند در آن ساخته شد. پس از جنگ این استودیو زیر نظر دولت آلمان شرقی دوره کم‌رونقی را گذراند تا 1992 که بعد از اتحاد دو آلمان، شرکتی فرانسوی بابلزبرگ را خرید و 500 میلیون یورو و خرج تجهیز و نو‌سازی آن کرد. مالکیت استودیو از 2004 در اختیار یک شرکت خصوصی آلمانی است که توانسته آن را به صدر فهرست استودیو‌های اروپا برگرداند و با مشارکت در ساخت 79 پروژه بین‌المللی،‌110 میلیون یورو سود کسب کند.

چینه‌چیتا ایتالیا
چینه‌چیتا یا شهر سینما در 1937 و به دستور مستقیم موسولینی نزدیک رم ساخته شد تا با تقویت توان تولید داخلی، بستری برای پروپا‌گاندای سینمایی فاشیسم باشد، اما با ظهور نئورئالیسم و فعالیت سینما‌گرانی مثل زاواتینی، آنتونیونی، روسلینی و به ویژه فلینی در دهه‌های 40، 50 و 60 به قلب سینمای هنری اروپا و همچنین محل ساخت بسیاری از فیلم‌های عظیم تاریخی هالیوود تبدیل شد. چینه چیتا بعد از یک دوره رکود، در دهه‌های اخیر چند‌بار نو‌سازی و تجهیز شد تا بتواند پذیرای پروژه‌های بزرگ بین‌المللی باشد امروز بزرگ‌ترین استودیوی فیلمسازی اروپاست و شعبه‌ای هم در مراکش دارد.

باراندوف چک
استودیو‌های باراندوف در 1932 توسط برادران هاول - پدر و عموی و اتسلاو هاول در پراگ ساخته شد و خیلی سریع به رکورد تولید 80 فیلم در سال دست پیدا کرد، اما در آستانه تبدیل شدن به جاذبه صنعتی برای تهیه‌کنندگان هالیوود، در جنگ دوم به دست آلمانی‌ها افتاد. پس از بهار پراگ، موج نوی سینمای چک با کارگردانان جوانی مثل میلوش فورمن، یرژی منزل، یان کادارو... در باراندوف پدید آمد و دوبار اسکا

ر بهترین فیلم خارجی را برای این استودیو به ارمغان آورد. پس از سقوط کمونیسم، باراندوف به بخش خصوصی واگذار شد و با توجه به رکود تولیدات داخلی، در سال 2000 تا آستانه تعطیلی پیش رفت اما توانست با تجهیز به موقع و جذب پروژه‌های خارجی دوباره روی پا بایستد. باران

دوف امروز «هالیوود شرق» نامیده می‌شود و پولانسکی آن را بهترین استودیوی جهان خطاب کرده است.

شهرک سینمایی
موس فیلم روسیه

پاین‌وود انگلستان

پاین‌وود در 1936 و در 32 کیلیومتری شمال غرب لندن ساخته شد و در دهه 60 با ساخت فیلم‌های سری جیمز‌باند به شهرت جهانی رسید. در ابتدای قرن اخیر، این استودیو با استودیو‌های شپرتون و تدینگتون ادغام شد تا یکی از بزرگترین مجموعه‌های خدمات سینمایی جهان را زیر نام گروه پاین‌وود تشکیل بدهد. گروه پاین‌وود امروزه به جز این سه مرکز در انگلستان، استودیو‌هایی نیز در کاندا، آمریکا، آلمان، جمهوری دومینیکن و

مالزی دارد و به ویژه به خاطر استودیو‌های بسیار مدرن فیلمبرداری زیر آب در جهان معروف است. پایین‌وود در 2009 جایزه بفتا را برای ایفای نقش برجسته در صنعت سینما دریافت کرد.

لیوزدن انگلستان
استودیو لیوزدن در 1995 ساخته شد یعنی و

قتی موقع ساخت فیلم «چشم طلایی» - از مجموعه جیمز باند - ظرفیت استودیو‌های پاین‌وود تکمیل بود و باید محلی دیگر برای این کار تجهیز می‌شد. جایی که لیوزدن را در آن بنا کردند از 1939 برای ساخت هواپیماهای جنگنده استفاده می‌شد اما از 1992 متروک مانده بود. شهرت اصلی لیوزدن به خاطر مجموعه هری‌پاتر است که تقریبا همه قسمت‌های آن در این استودیو ساخته شده و لوکیشن‌های آن امروز یکی از جاذبه‌های توریستی انگلستان به حساب می‌آید.

الس‌تری انگلستان
مجموعه استودیو‌های الس‌تری در حاشیه جنوب غربی لندن قرار گرفته‌اند. بعضی از این استودیو‌ها نزدیک 90 سال قدمت دارند و محل ساخت اولین فیلم‌های هیچکاک بوده‌اند. بقیه در دهه‌های بعدی اضافه شده‌اند و الس‌تری را به یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های فیلمسازی انگلس

تان به خصوص در زمینه تولید برنامه‌های تلویزیونی تبدیل کرده‌اند که سابقه پذیرایی از کارگردانانی چون کوبریک، لوکاس و اسپیلبرگ را در کارنامه دارد. دو استودیوی جرج لوکاس در این مجموعه که چند فسمت از فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای در آنها ساخته شده با نزدیک به 17 متر ارتفاع از بلند‌ترین فضاهای فیلمسازی اروپا هستند.

موس فیلم روسیه
استودیو‌های موس‌ فیلم در 1920 و سه سال بعد از انقلاب سوسیالیستی در تپه‌های وروبیوف مشرف به مسکو بنا نهاده شد و به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فیلمسازی شوروی محل ساخت تقریبا تمامی فیلم‌ها و سریال‌های مطرح شوروی، از آثار آیزنشتاین و تارکوفسکی تا سریال‌های عظیمی مثل جنگ‌وصلح بوده است. موس فیلم در 9 سال گذشته مثل اغلب رقبای جهانی‌اش دست به نو‌سازی و تجهیز استودیو‌هایش زده و در حال حاضر با 1200 نفر پرسنل توانایی تولید 100 فیلم در سال را دارد

راموجی هند
شهر سینمایی راموجی در 1996 نزدیک حیدر‌آباد تأسیس شده و با 6 میلیون و 700 هزار متر مربع وسعت محوطه، نامش را در کتاب رکورد‌های گینس به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع استودیویی جهان ثبت کرده است. راموجی به جز استودیو‌ها و لوکیشن‌های متعدد سینمایی و تجهیزات مدرن تولید و پس تولید، با جاذبه‌ها و امکانات توریستی‌اش هر سال پذیرای نزدیک به یک‌ونیم میلیون گردشگر است.

اطلس مراکش
مجموعه استودیو‌های اطلس را محمد بلغامی، کار‌آفرین مراکشی در 1983 و در 5 کیلومتری غرب شهر ورزازات ساخت تا به ظرفیت‌های فیلمسازی این کشور سامان بدهد. مراکش به خاطر شرایط ویژه آب‌وهوایی و چشم‌انداز‌های منحصربه‌فرد صحرایی، از دهه 50 گزینه‌ای برای ساخت فیلم‌های تاریخی هالیوود بود و مثلا بخش‌هایی از علی بابا و چهل دزد بغداد، لارنس عربستان و جوخه در منطقه ورزازات فیلمبرداری شد. با ساخته شد مجتمع اطلس و گرد آمدن تجهیزات و امکانات در کنار لوکیشن، انگیزه فیلمسازان خارجی برای فعالیت در مراکش افزایش یافت و بسیاری از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخی یا بیابانی 25 سال اخیر در این کشور ساخته شد. دکور اغلب این فیلم‌ها همچنان در اطلس پابرجاست و هر سال تعداد زیادی توریست جذب می‌کند.

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =