صدای اقتصاد نوشت:

منابع عمده درآمدی دولت سالانه شامل بخشهای مختلفی می شود که در حوزه درآمدهای غیرنفتی، سالانه بخشی از محل درآمدهای گمرکی تامین می شود. در لایحه بودجه 94، دولت سهم درآمدهای گمرکی را رقمی در حدود 13 هزار میلیارد تومان دیده است. رقمی که نسبت به سایر منابع درآمدی دولت سهم نسبتا کمتری را به خود اختصاص داده است.

«محمدرضا نادری»، معاون امور گمرکی گمرک ایران در خصوص سهم درآمدهای گمرکی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت توضیح می دهد: در بودجه سال جاری، سهم درآمدهای گمرکی از کل منابع درآمدی دولت چیزی در حدود 11 هزار میلیارد دیده شده بود که پیش بینی می شود کل این سهم تا پایان سال محقق می شود. براین اساس دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور، با افزایش درآمدهای گمرکی، سقف تحقق این بخش از درآمدهای سالانه را تا حدود 13 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

او با اشاره به اینکه تحقق درآمدهای گمرکی به چند مولفه مشخص مربوط است، می گوید: نرخ موثر تعرفه ها، حجم کل واردات و نرخ ارز، از جملع عواملی است که در میزان تحقق درآمدهای گمرکی موثر است.

نادری با تاکید بر اینکه درآمد 13 هزار میلیارد تومانی گمرک در سال آینده به طور کامل محقق می شود، تصریح کرد: نرخ ارز تعیین شده در لایحه بودجه سال آینده و برآورد افزایش میزان واردات کشور تا حدود 55 میلیارد دلار در سال 94، از جمله عواملی است که درآمد 13 هزار میلیارد تومانی را در سال آینده عملی می سازد. علاوه براین برخی از اصلاحات صورت گرفته در سایر بخشهای اقتصادی نیز به تحقق این بخش از درآمدها کمک می کند.

به گفته نادری؛ رقم 13 هزار میلیارد تومانی برآورد مناسبی است و معتقدم امکان تحقق درآمدی بیش از این میزان از محل گمرک برای سال آینده امکان پذیر نیست.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    مادامی که تجارت چمدانی بخوانید واردات با چمدون از مناطق آزاد باشد... مسلم هست که افرادی که قانونمند کار می‌کنند ضرر خواهند کرد و گمرک هم نخواهد توانست به اهداف از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش برسد... اول از همه می‌بایست جلوی قاچاق از دروازه های واردات مناطق آزاد گرفته شود.