آری، فناوری فضایی برای ما نان‌وآب می‌شود!

سرمایه‌گذاری درزمینه فناوری فضایی چه تأثیرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر اقتصاد یک کشور دارد؟ پاسخ کارشناسان این است؛ فضا یکی از مهم‌ترین ابزارهای رشد اقتصاد جهانی است.

عباس خاراباف: انسان‌ها در هر جای زمین که باشند، چیزی حدود 100 کیلومتر با فضا فاصله دارند. دنیل دیودنی پژوهشگر علوم سیاسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا می‌گوید: «فضا به بسیاری از مردم نزدیک‌تر از پایتخت کشورشان به آن‌هاست».

کارشناسان اعتقاد دارند عدم استفاده از این سرمایه در دسترس همگانی برای ایجاد تحول اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم، خیلی عاقلانه نیست. به‌هرحال فضا در بسیاری از نقاط کشورمان نیز نزدیک‌تر از چاه‌های نفت است.

فضا، یک ابزار اقتصادی
در طول دهه گذشته اقتصاد جهانی فضا بیش از بیش از 100 درصد رشد داشته است. در حال حاضر نیز فناوری فضایی با گردش مالی بیش از 300 میلیارد دلار در سال و میانگین نرخ رشد سالیانه حدود 7 تا 10 درصد، به یکی از بخش‌های مهم اقتصاد و تجارت جهانی با سریع‌ترین نرخ رشد در جهان تبدیل شده است. از طرفی این فناوری به‌عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی، رشد و افزایش توانمندی بسیاری از بخش‌های دیگر شامل حمل‌ونقل، بانکداری، ارتباطات و خدمات اینترنت، سلامت، کشاورزی و انرژی شناخته می‌شود.

در حال حاضر کشورهای درحال‌توسعه در تلاش‌های خود برای پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از ابزار فناوری فضایی بهره می‌برند. در این کشورها ردپای فضا در بسیاری از علوم، صنایع و فناوری‌های دیگر نیز دیده می‌شود. همچنین برنامه‌های فضایی در این کشورها منجر به تولید محصولات جانبی حرفه‌ای شده‌اند که شرکت‌ها و بنگاه‌های داخلی و بخش تجاری غیر فضایی به طرق گوناگون از آن‌ها بهره برده‌اند. در یک جمله می‌توان گفت فضا برای این کشورها مهم است.

دلارهایی که دور ریخته نمی‌شوند
کارشناسان اعتقاد دارند هر دلاری که برای فضا خرج می‌شود درواقع اینجا روی زمین و برای افزایش کیفیت زندگی مردم این سیاره خاکی خرج شده است. طراحی، پژوهش، ارتقا و تولید ابزارهای فضایی، صدها هزار نیروی کاری را می‌طلبد که میلیاردها دلار را به دنیای اقتصاد تزریق می‌کنند. بااین‌حال اثر فضا بسیار گسترده‌تر از ردپای اقتصادی آن است. کارشناسان اعتراف می‌کنند که فناوری فضایی به‌ظاهر درصد کمی از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده اما میزان واقعی مشارکت این بخش در رشد اقتصاد جهانی بسیار بالاست. در یک مقایسه منطقی و حساب‌شده با سایر بخش‌ها این فناوری درواقع ابزاری با هزینه بسیار کم و بازده بسیار زیاد است؛ زیرا فضا با کمترین هزینه ممکن کمک می‌کند تا جهان به جایی بهتر برای زندگی همه انسان‌ها تبدیل شود.

سودآوری سرمایه‌گذاری در فضا
آمارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری در فضا توانایی سودآوری بسیار بالایی در درازمدت و کوتاه مدت برای کشورها و دولت‌ها داشته است. نکته جالب اینجاست که تنها کشورهای ثروتمند نیستند از این منافع بهره‌مند شده باشند. با گسترش رقابت جهانی و کاهش هزینه فناوری فضایی، کشورهای درحال‌توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود، در فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه‌های بسیار مطلوبی نیز گرفته‌اند. در تمامی این کشورها نخست زیرساخت‌ها به‌خوبی تعریف و اجرا شده و فناوری فضایی سال‌ها تحت حمایت دولت‌ها بوده است.

سالانه میلیاردها دلار از طرف بیش از 60 کشور فعال در حوزه فضا درزمینه فناوری فضایی هزینه می‌شود و این سرمایه‌گذاری تبدیل به یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی شده است. بخش خصوصی نیز درزمینه فناوری فضایی با فعالیت‌های متنوعی از پرداختن به موضوع توریسم فضایی گرفته تا تولید انواع ماهواره‌ها و سایر تجهیزات مرتبط به‌خوبی سودآوری این بازار را درک کرده است. این فناوری برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغل ایجاد کرده و اقتصاد جهانی را به‌خوبی رشد داده است.

به‌عنوان‌مثال شرکت‌ها و سازمان‌های ریزودرشت فعال درزمینه ماهواره‌های مخابراتی (یکی از تجاری‌ترین ابزار صنعت فضایی) تنها از طریق فعالیت اقتصادی درزمینه سرویس‌های پهنای باند، بیش از 100 میلیارد دلار درآمد جهانی دارند. همین‌طور پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی حوزه ناوبری و موقعیت‌یابی فضایی تا سال 2020 / 1399 به 250 میلیارد یورو در سال رشد کند. همچنین پیش‌بینی شده است که بازار سنجش از راه دور به دلیل استفاده دولت‌ها از ماهواره‌ها برای پیشرفت‌های اقتصادی تا 6 میلیارد دلار در سال 2020 / 1399، رشد داشته باشد. همین پیش‌بینی‌ها می‌گویند بخش توریسم فضایی نیز با توجه به تحولات اخیر به یک حوزه سودآور با ارقام بالا تبدیل خواهد شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    54 5
    سرمایه گذاری در زمینه فضایی زمانی جواب میدهد که کشور ، کشوری با برنامه و قانونمند باشد و از حداکثر پتانسیل نیروی انسانی با رعایت اصل شایسته سالاری در امور کشور استفاده شود . با مدیرت رانتی ، پارتی بازی ، اختلاس ، باند بازی ، شعار ، تفکرات متحجرانه و ... دم دستی ترین و سود ده ترین فناوری ها و صنایع هم برای کشور جزء ضرر و هزینه مضاغف حاصلی نخواهد داشت .
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      7 2
      ايشون از اين امر كه صنعت فضايي فلانقدر گردش مالي داره نتيجه مي‌گيره كه اين صنعت براي ما هم مفيد و سودآوره. ولي مساله اصلي در اين زمينه، مزيت نسبي اين صنعت در كشور ما است. اگه اين امر صحيح باشه، همه كشورها بايد در كليه زمينه‌هاي صنعتي و فناوري وارد بشن. ممكنه مثلا كاشت موز و كاكائو، استخراج الماس و نظاير اون گردش مالي و سودآوري فراوان داشته باشن ولي به درد ما نمي‌خورند. يا مثلا كشوري كه حتي يك مرز آبي يا رودخانه عميق نداره، صنعت كشتيراني به دردش نمي‌خوره. به نظر من در حال حاضر فناوريهاي بسيار مهمتري نسبت به صنعت فضايي براي توسعه وجود داره نظير روشهاي مدرن كشاورزي، سيستمهاي تصفيه و بازيابي آب، انرژيهاي نو و مثالهاي بسياري كه مي‌شه زد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    39 6
    فرق اونایی که سالهاست رو فضا سرمایه گذاری کردند و حسابی هم برد کردند ،با ما تو اینه که اونا تکلیفشون رو روی زمین درست انجام دادن ،نه مثل ما که هر روز باید ده ها کشته در تصادفات به خاطر خودروهای بی کیفیت داشته باشیم،بهتر نیست اول تکلیف رو روی زمین درست انجام بدیم بعد بریم سر وقت فضا؟
    • مهرزاد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      2 2
      بهتره هر دو کار باهم صورت بگیره. هم مشکلات زمینی مردم زودتر حل بشه و هم سرمایه گذاری برای ایجاد درآمد پایدار در آینده و کاهش وابستگی به فروش نفت خام توسط فناوری نو مثل فناوری فضایی انجام بشه.
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    32 7
    وقتی مشکل مالی روی زمین داریم برنامه ریزی برای فضا اشتباهه برادر. اونم تازه فرستادن میمون تو دورانی که ملت مشکل اقتصادی دارند. هر کاری زمان داره. الان وقتش نیست. میگی نه همین مقاله های خبر رو بخور زیر مطلبت
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      4 0
      با كي بودي تو الان؟ با نويسنده؟ اون مطالب زيري رو همين نويسنده نوشته.
  • مایل به ممد IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    7 29
    کمتر از 100 کیلومتر تا فضا فاصله داریم. یعنی نزدیکتر از قم به تهران. بعد آقایون میگن اکتشافات فضایی دور ریختن پول بیت الماله.
  • وحید A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    14 4
    ای کاش این نگاه به همه ی زمینه ها میشد البته این به خاطر اینه که تو فضا مافیا سودشو میبره
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    37 5
    كشوري كه هنوز به مردمش اجازه نگاه كردن به شبكه هاي ماهواره اي را نميده، چطوري ميخواد توريست فضايي بفرسته؟؟؟
  • پوریا IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    12 1
    اینجانب کارمند سازمان فضایی می باشم. تا زمانی که این سازمان بدون برنامه و فقط با شعار به راه خود ادامه می دهد نه تنها باری بر نمی دارد بلکه خود باری بر دوش کوه هزینه های مملکت می باشد. مسلما با شرایط فعلی مدیریت سازمان و باندهای موجود جمع کردن این بساط به سود مردم می باشد.
  • mehdi IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    1 5
    ما شاید زمان زیادی با پیشرفت های علوم کلاسیک داشته باشیم و امید داریم در آینده با تلاش بیشتر پیشرفت کنیم ، اما در علوم نوین اگر شروع کنیم میتونیم با کشورهای پیشرفته حرکت کنیم و عقب نمونیم ومثل حرکتی که در زمینه ی نانو در کشور انجام شده خیلی به موقع و خوب بوده. در زمینه ی هوا و فضا هم اگر خوب سرمایه گذاری کنیم میتونیم انشاالله به جایگاه خوبی برسیم .
  • کارشناس سازمان فضایی A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 0
    رشد و توسعه هر سیستمی از یک خانواده گرفته تا یک سازمان، بصورت تدریجی و گام به گام میسر است. تصور کن یک خانواده به ناگاه دارای یک چهار قلو شود که مثلا یکی از آنها دم بخت، یک دانشگاهی، یکی نوزاد و دیگری نوجوان است. ادغام سازمان فضایی و ارتقای آن در دولت قبل نیز به همین سیاق بود. مشکلات فعلی علاوه بر مدیریتی که متناسب با این ظرفیت نیست و اساسا در این تراز نیست چنین شیوه ای از ادغام و ارتقاست که دمار از روزگار همه درآورده و بهترین نخبگان و سرمایه های کارشناسی سازمان را دلسرد و مایوس ساخته.