ایرنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سناریوهای متعددی را برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران بویژه در عرصه دریا داریم.

امیر دریادار حبیب الله سیاری ضمن بیان این مطلب توضیح داد: پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا مبنی بر راهبردی بدون نیروی دریایی و حضور در آب های آزاد دنیا، در بسیاری از دریاهای جهان از جمله دریای چین، اقیانوس آرام، اقیانوس هند جنوبی، دریای مدیترانه و خلیج بنگال دریانوردی حضور داشته ایم و اکنون نیز ناوگروه چهلم نداجا (متشکل از ناو پشتیبانی تنب و ناوشکن البرز) برای انجام ماموریت اطلاعاتی و عملیاتی و ایجاد امنیت در خلیج عدن و تنگه باب المندب حضور دارد.

وی ادامه داد: برای حضور در اقیانوس اطلس دومین اقیانوس بزرگ دنیا برنامه ریزی کرده ایم و منتظر صدور دستور هستیم و حضور ما در این اقیانوس منطبق بر قوانین و مقررات بین المللی دریانوردی در آب های آزاد دنیا انجام خواهد شد.

اهم اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش را در ادامه بخوانید؛

*{با اشاره به پیش نویس قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه برنامه های دفاعی ایران و محدود سازی رزمایش های ایران در خلیج فارس}: هر قطعنامه ای را که هر کشور ببرد و در مجلسش تصویب کند مربوط به آن کشور است؛ در اجرای برنامه های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نه از هیچ کسی اجازه می گیریم و نه به هر قطعنامه ای که هر کشور دیگری علیه ما تصویب کند، توجه می کنیم.

*اساسا بحث ارتقاء توان دفاعی که یک موضوع نامشروعی نیست و تدبیر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در این خصوص این است که دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است و هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست، پس برای اینکه بتوانیم از خود در مقابل هرگونه تهدیدی دفاع کنیم باید تجهیزات لازم را برای دفاع داشته باشیم و اینکه اکنون بدنبال انواع و اقسام تجهیزات در ابعاد مختلف برای دفاع هستیم بر کسی پوشیده نیست و بارها این موضوع را اعلام کردیم.

*باز همان گونه که حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) فرمودند، ما ناو می سازیم، هواپیما می سازیم، زیر دریایی می سازیم، موشک می سازیم، اما برای چه این تجهیزات و تسلیحات نظامی را می سازیم؟ آنها را برای ارتقا توانمندی های دفاعی می سازیم و قصد تعرض و تجاوز به هیچ کشوری نداشته ایم، نه داریم و نخواهیم داشت، این موضوع جزو دکترین ما نیست؛ یعنی یک نیروهای مسلح تهاجمی با دکترین تهاجمی نیستیم و بدنبال ارتقاء توان دفاعی هستیم؛ حتی در جنگ هم جنگمان دفاع مقدس بود و رزمندگان اسلام از کشور دفاع کردند.

*حالا که می خواهیم برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب قوانین و مقررات کشور توان دفاعی نیروهای مسلح را افزایش دهیم به کسی ارتباطی ندارد، مگر امروز همه کشورهای دنیا که توان دفاعی یا توان نظامی خود را افزایش داده اند و خیلی از آنها قصد تجاوز به سایر کشورها را دارند، از ما اجازه گرفته اند.

*اینکه در محدوده خلیج فارس بخواهند محل رزمایش ما را محدود کند، جواب این را فرماندهی معظم کل قوا دادند و فرمودند به شما چه ربطی دارد، خلیج فارس منطقه ما است و آب های سرزمینی و منطقه نظارت اقتصادی و انحصاری ما است، اساسا خلیج فارس خانه ما است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا توان دفاعی خود در این منطقه مهم و راهبردی رزمایش انجام می دهند و زیاد هم انجام می دهند و هر وقت که اراده کرد انجام می دهند و برای انجام آن از هیچ کسی اجازه نمی گیرد.


*این رزمایش ها را هر وقت که نیاز داشته باشیم و صلاح بدانیم در عرصه دریا هم در خلیج فارس، هم در دریای عمان و هم آب های آزاد و بین المللی دنیا انجام می دهیم که نمونه آن اجرا و برگزاری رزمایش دریایی ولایت 94 بود که تا مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند انجام شد؛ اما آنچه که در آب های آزاد جهان انجام می دهیم مطابق با قوانین و مقررات بین المللی دریانوردی است؛ یعنی هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا نمی گذاریم؛ اما در آب های سرزمینی مطابق با نیازهای خود رزمایش انجام می دهیم.

*آنقدر آمادگی، توانمندی، امکانات و تجهیزات داریم که بتوانیم هر گونه تهدیدی را که متوجه مرزهای ما بویژه مرزهای آبی و دریایی ما باشد یا علیه منافع و منابع ما در دریا باشد، پاسخ دهیم.

*هدف اصلی از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 94 که در محدوده شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 انجام شد، این بود که اقتدار و راهبردی بودن نیروی دریایی ارتش را به نمایش جهانیان و کشورهای منطقه بگذاریم.

*{ در پاسخ به سئوالی درمورد الحاق زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند که در حال طی مراحل آزمایشی خود هستند}: از آنجا که این دو شناور زیر سطحی و سطحی در حال طی مراحل آزمایشی خود هستند، تاریخی دقیقی را نمی توان برای الحاق آنها به ناوگان نداجا تعیین کرد، چون به طور مثال زیردریایی فاتح نخستین ساخت و تولید یک شناور زیر سطحی در ایران است که نخستین ساخت نیازمند انجام آزمایش های مختلف و متعددی برای دارا بودن یک زیر دریایی 100 درصد ایمن، عملیاتی و با کارآیی بالا باشد که با انجام هر آزمایشی که انجام می دهیم اشکالی را رفع می کنیم.

*{درمورد سئوالی مبنی بر اینکه پیش تر در خصوص ساخت بالگرد از سوی متخصصان نداجا خبر داده بودید، این بالگردها در چه زمینه های بکارگیری خواهند شد}: آن اخباری که در برخی رسانه ها عنوان شد اخبار درستی نبود، عرض کرده بودم که برنامه ساخت بالگرد در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام می شود، اما بحث تعمیر و نگهداری و پای کار آوردن تجهیزات در نیروی دریایی ارتش که بخشی از آن نیز با هماهنگی وزارت دفاع انجام می شود؛ در نداجا رشد قابل ملاحظه ای داشته و آن هم به دلیل این است که بالگردهای نیروی دریایی که بالگردهای ویژه ای هستند از توانمندی های بالای برخوردارند، به لطف خدا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و تمامی مراحل تعمیر و نگهداری آنها در نیروی دریایی ارتش و مراحل بازآماد(اورهال) آنها نیز در وزارت دفاع انجام می شود.

* امروز تجهیزات این نیروی راهبردی بومی و ساخته و پرداخته دست متخصصان ایرانی است و دیگر نیازمند خرید یا تعمیر تجهیزات خارجی و وارداتی به دست متخصصان بیگانه نیستیم و آماده ایم تا با این توان داخلی و بومی از مرزهای آبی و دریایی خود دفاع کنیم.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539089

برچسب‌ها