ختنه زنان، ناقص‌سازی جنسی یا «اف‌جی‌ام» دختران عملی است برآمده از سنت های قدیمی که هنوز در برخی کشورهای آفریقایی و حتی بخشی از خاورمیانه ادامه دارد.

نیو صدر: در سومالی 98 درصد زنان مورد «اف‌جی‌ام» قرار گرفته‌اند. دختران کنیایی نیز یکی از قربانی های این سنت هستند که با کمک های زنی ملقب به «مادر کولیا» برخی از دختران این کشور در حال نجات هستند.

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره این زن نوشته است: او در گروهی در مدرسه در حال آهنگ خواندن است، انگار یونیس با لبخند درخشانی که بر لب دارد و لباس فرم خاکستری که پوشیده است هیچ تفاوتی با دیگر نوجوانان کنیایی ندارد.

اما به نظر می رسد یک سرنخ ظاهری از بحران روانی از در 13 سالگی درونش وجود دارد، یونیس وقتی فقط 9 سال داشت خانواده اش طبق سنت سامبورو، سنتی داخلی در کنیا، او را مجبور کردن با مردی ازدواج کند که هم سن پدربزرگش بود.

سامبورو قبیله باستانی است در کنیا که گاو داران و گله داران آن را تشکیل می دهند و گفته می شود اهالی این قبیله پسر خاله های دور قبیله ای دیگر به نام ماسای هستند. ماسای ها قومی بودند در اطراف رودخانه نیل که نیمه اشایر بودند.

یونیس و دختر های دیگری شبیه به او تاکنون جرئت کرده اند تا بعضی از سنت ها سامبورو ها را مانند ازدواج کودکان، ناقص‌ سازی جنسی زنان و تقدیم زنان به آشنایان مرد فقط برای اعمال جنسی از بین ببرند. البته این سنت شکنی ها باعث می شود یونیس و کودکان دیگری شبیه او، از خانواده و جامعه طرد شوند.

درصد ناقص سازی جنسی زنان در 7 کشور آفریقایی را در اینفوگرافیک زیر ببینید؛

بیش از 90 درصد زنان در کشور های آفریقایی مورد ناقص سازی جنسی قرار می گیرند.

یونیس داستان زندگی سخت خود را اینگونه توصیف می کند: وقتی من 9 سال داشتم پدرم مجبورم کرد با مردی که 78 سال سن داشت ازدواج کنم، من به خانه آن مرد رفتم و یک هفته در خانه اش ماندم. او به من می گفت که همسرش خواهم شد، من فقط یک انسان بی گناه بودم که می خواست به مدرسه برود. ولی او از من می خواست که همسر سومش باشم. وقتی من به او گفتم که نمی خواهم زنش باشم، با چوب من را زد. پس از آن بود که شنیدم در شهر مارالال زنی وجود دارد که به کودکان کمک می کند، برای همین با پای پیاده تا آن شهر رفتم در آن زمان من حتی کفش هم نداشتم. آن زن که کولیا نام داشت من را به دفترش برد، او من را نجات داد.

در مدرسه شبانه روزی که یونیس به آن می رود 8 دختر دیگر شبیه به او نیز وجود دارند؛ همه این دخترها توسط ژوزفین کولیا و بنیاد دختران سامبورو که کولیا تشکیل داده به امنیت رسیده اند.

برای این دخترها و 200 دختر دیگر در سرتاسر کنیا کولیا «مادر کولیا» است؛ زیرا وقتی خانواده این کودکان دیگر کاری برای آن ها انجام نمی دهند کولیا جای مادرشان را می گیرد.

کولیا در حال جنگ با سنت های سامبولویی است؛ سنت هایی که او با آن ها بزرگ شده است. او می گوید وقتی که وارد مدرسه شبانه روزی و مشغول به تحصیل برای مدرک پرستاری شد سوالاتی در رابطه با سنت هایشان برایش به وجود آمد.

«مادر کولیا» در این رابطه گفت: من متوجه شدم که ما تنها جامعه ای هستیم که ناقص سازی جنسی را انجام می دهیم، بسیاری از جوامع این کار را انجام نمی دهند. من متوجه شدم چیزهایی وجود دارد که اصلا درست نیست و من نیاز دارم که تغییری ایجاد کنم؛ این شد که شروع به نجات دختران کردم.

او نجات دادن دختر ها را برای اولین بار در سال 2011 شروع کرد. کولیا در این باره گفت: اولین بار 2 دختر عمویم را نجات دادم، یکی از آن ها که داشت ازدواج می کرد فقط 10 سال داشت، وقتی متوجه این قضیه شدم او را نجات دادم و مدرسه فرستادم. 2 روز بعد تلفنی دریافت کردم که ازدواج دیگری در روستا انجام شده است و من در جواب گفتم "دختر عمویم پیش من است پس چه کسی ازدواج کرده؟" و به من گفته شد که دختر عموی کوچکترم که فقط 7 سال داشت ازدواج کرده چون گاو ها در روستایشان بودند و یک دختر باید از آن روستا می رفت!

کولیا دختر عمو هایش را نجات داد و چون در سال 2011 ناقص سازی جنسی زنان و ازدواج کودکان در کنیا ممنوع شده بود عمو کولیا بازداشت شد. کسانی که پس از این اتفاق ها بازداشت می شوند معمولا برای مدت کمی زندانی و سپس آزاد می شوند، اکثر مردم جامعه سامبورو تغییراتی که «مادر کولیا» در کشورشان دارد وجود می آورد دوست ندارند.او درباره این موضوع گفت: همه به من شکلی نگاه می کنند که " تو باید مثل ما باشی، نباید با ما بجنگی." این کار برای من یک ریسک است ولی من به آن ادامه می دهم.

اگرچه کولیا هنوز راه بلندی را در پیش دارد برای مثال در مانیارا ، روستایی عشایری که اهالی سامبورو با توجه به فصل ها در مناطق مختلف می سازند، گروهی از مادران از کولیا درخواست کردند تا آن ها را راهنمایی کند.

شهر دور دست مانیارا که حدود 1 ماه پیش ساخته شد و هیچ برق و یا آب جاری در آن وجود ندارد، حتی نزدیک ترین مدرسه به آن برای اینکه کودکان با پای پیاده به آنجا بروند بسیار دور است. گفتنی است فقط 5 درصد جمعیت سامبورو می دانند چگونه بخوانند و بنویسند.

برای ارتباط برقرار کردن با مردم یک برنامه رادیویی میزبان کولیا بود و مادران کنیایی این ها را شنیدند: دختر ها اینحا برای اعمال جنسی به مردان داده می شوند و به ازا آن مرد ها به آن ها گردنبند های مهره دار می دهند.

دختر ها در سامبورو قبل از ازدواجشان توسط اهالی یک قبیله برای انجام اعمال جنسی خریداری می شوند هرچه آن دختر در گردنش مهره بیشتری داشته باشد، قیمتش نیز بیشتر می شود. وقتی دختر ها به سن ازدواج می رسند با مردی از قبیله دیگر ازدواج می کنند. اگر قبل از ازدواج دختر توسط یکی از اعضا خانواده حامله شود باید آن بچه را سقط کند ولی در صورتی که کودک به دنیا بیاید جامعه مجبور است آن کودک را قبول کند.

با این حال که ناقص سازی جنسی زنان و ازدواج کودکان در کنیا ممنوع است اما به نظر می رسد سنت شکنی در این کشور سخت باشد.

آنجلا 12 ساله که توسط کولیا نجات داده شده گفت: وقتی که فقط 9 سال داشتم پدرم می خواست من را از نظر جنسی ناقص کند، اما من به جنگل فرار کردم.

کولیا باورد دارد که دختر هایی مانند آنجلا و یونیس نقش حیاتی در جامعه دارد و می خواهد ببیند که روزی به آن ها فرصت داده شود. او گفت: امید وجود دارد، من می دانم اگر در آینده کودکان بیشتری را به مدرسه بفرستیم، تغییراتی در جامعه به وجود می آید.

ناقص سازی جنسی زنان چه تاثیراتی دارد ؟

به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 125 میلیون زن در 29 کشور در آفریقا و بخشی از خاورمیانه مورد ناقص سازی جنسی قرار گرفته اند و بیشتر این زنان دختران 15 ساله بوده اند. تنها حدود 18 درصد این ناقص سازی جنسی ها به صورت بهداشتی انجام می شود.

سازمان جهانی بهداشت که این کار را خشونت علیه حقوق دختران می داند اعلام کرده این کار نه تنها هیچ سودی برای سلامتی ندارد بلکه فقط ضرر دارد مثلا ناقص سازی جنسی زنان یا « اف جی ام» منجر به افزایش خطر در به دنیا آمدن کودک ها می شود.

آمار ناقص سازی جنسی زنان در 29 کشور اعلام شده برای سنین 0 تا 14 سال به این شکل است؛ 

این آمار برای زنان 15 تا 49 سال اینگونه است: 

۴۷۲۳۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 9
    سومالی پایین ترین نرخ شیوع ایدز را دارد و بالاترین نرخ تختین دختران.کدام بدتر است؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    3 2
    تو غرب ايران خودمونم دارم چيز عجيبي نيست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 9
    خوبه بابا بلکه کمتر زاد و رو کنند
  • بابک IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    5 0
    به شکل خیلی مخفی و البته محدود این عمل ناقص سازی دختران در ایران هم انجام میشه. در استان های خوزستان و کمتر در کردستان.
  • بانوی ایرانی IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    9 4
    متاسفانه هنوز در برخی استانهای ایران هم این اتفاق بی سر و صدا میفته.....
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    6 3
    کاش روزی برسد که اینمردم هم عاقل شوند ولی گویا خود نمی خواهند ودلیل سو استفاده دنیا در طول تاریخ از اینها همین نخواستنهاست
  • بی نام RU ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    7 4
    اخه نیست تو مملکت خودمون اینکار انجام نمیشه؟ چرا امارشو نمیدین ؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    9 6
    ختنه زنها چی هست اصلا چه شکلیه میشه توضیح بدید با جزئیات بفهمیم چیه؟
  • بی نام RO ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 15
    پس چرا مردها رو ناقص سازی و ختنه میکنند؟
    • بابک IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
      5 0
      در اقایون پوستی احتمالا اضافه بریده میشه. این برش هیچ تاثیری اثبات شده ای در اقایون نمیزاره. چیزی شبیه جراحی اپاندیس. اما در خانم ها با این عمل جدا از عفونت های وحشتناک و تبعات بدنی و روحی شدیدا مخاطره امیز، به طور مطلق هر نوع احساس طبیعی و خدادادی جن سی نابود میشه تا ابد.