تسنیم نوشت:

هیات مدیره جدید مخابرات ایران با توجه به موازی‌کاری‌های موجود در حوزه ارتباطات ثابت (برند فعال در زمینه ارتباطات ثابت) و مخابرات‌های استانی، درصدد حذف شرکت تازه تأسیس ارتباطات ثابت با برند تجاری آشنای اول است.

شرکت مخابرات ایران در سال 1350 و با سرمایه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال در راستای ایجاد و بهره‌برداری شبکه‌های مخابراتی و هرگونه فعالیت مربوط به حوزه ICT از جمله موارد زیر به استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی تأسیس شد.

این شرکت براساس شرح وظایف قانونی‌اش متولی ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های تلفن ثابت، سیار، انتقال داده‌ها و محتوا، به طوری است که در حوزه شبکه‌های غیر مادر مخابراتی، ایجاد و توزیع کامل و یکپارچه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان‌پذیر باشد.
مخابرات علاوه بر داشتن 30 شرکت فرعی استانی، مالک شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان اولین اپراتور موبایل کشور نیز هست که در سال 1373 با ارائه هفت هزار سیم‌کارت در تهران شروع به کار کرد.
شرکت ارتباطات سیار که یکی از موفق‌ترین پروژه‌های مخابراتی کشور در زمینه سیار بوده و اکنون نیز سهم حداکثری از مشترکان سیار را در دست دارد، با روی کار آمدن اپراتور دوم ارتباطات سیار و اشاعه برند ایرانسل، پس از 13 سال فعالیت عنوان تجاری "همراه اول" را برای خود برگزید تا شکلی رقابتی‌تر در این حوزه به خود بگیرد.
اما مخابرات که خود را متولی ارتباطات ثابت نیز می‌داند، احساس کرد که با داشتن یک بال نمی‌تواند به مسیر رشد و ترقی خود ادامه دهد و برای سبک بال زدن نیازمند دو بال است؛ از این رو شرکت ارتباطات ثابتی را نیز در اواخر سال 91 به ثبت رساند که بعدها عنوان تجاری "آشنای اول" را برای خود برگزید.
شرکت ارتباطات ثابت ایران (سهامی خاص) به عنوان متولی ایجاد، بهره‌برداری، توسعه و نگهداری شبکه‌های ارتباطی در حوزه شبکه‌های غیرمادر مخابراتی در ذیل شرکت مخابرات ایران تشکیل شد.
چنین رسالتی را پیش از این شرکت مخابرات ایران و مخابرات‌های استانی بر دوش می‌کشیدند اما با در نظر گرفتن این شرکت تابعه برای مخابرات در زمینه ارتباطات ثابت، عملا مخابرات‌های استانی به حاشیه کشیده شدند زیرا رسالت اصلی آنها از این پس در اختیار آشنای اول بود.
در شرح وظایف تأسیس این شرکت همچنین هرگونه فعالیت مستقیم و غیرمستقیم در خصوص ساخت و تولید واردات و صادرات قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیگر خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به انتقال صوت، متن، دیتا و دیگر انواع اطلاعات گنجانده شده است.
همچنین تولید هر نوع دستگاه و برنامه اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار، ارایه خدمات ارزش افزوده، ارایه هر نوع سرویس مبتنی بر شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی، همکاری با سایر اپراتورها در زمینه مبادله اطلاعات و ترانزیت ترافیک از دیگر وظایف این شرکت است.
در اساسنامه این شرکت مدیریت برنامه‌ریزی و پیاده‌‌سازی ارزش‌های تخصصی و تحقیقات، اخذ یا اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور، دریافت و صدور انتقال فناوری و شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های بین‌المللی هم گنجانده شده است.
در زمان رونمایی از عنوان تجاری آشنای اول گفته شد که تمامی شرکت‌های مخابرات استان‌ها می‌توانند به معرفی برند آشنای اول بپردازند.
زمانیکه این شرکت طی آگهی تأسیس به شماره 435335 در 14 بند وظایف خود را تعریف و در تاریخ 8 اسفند ماه 91 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید، انتقاداتی از گوشه و کنار به چنین تصمیمی وارد می‌شد.
اما اکنون بعد از گذشت حدودا یک سال و نیم از فعالیت‌های این شرکت، مخابرات ایران به عنوان هلدینگ چندان رضایتی از فعالیت‌های آن نداشته و زمینه انحلال آن را فراهم آورده است. چنین تغییر رویه‌ای را در نمایشگاه تخصصی مخابرات با عنوان ایران تلکام 2014 نیز شاهد بودیم زیرا در غرفه آشنای اول، حرف و سخنی از ارتباطات ثابت یا شعاری با این مضمون نبود.
گفته می‌شود از آن جهت که آشنای اول فعالیتی موازی مخابرات‌های استانی دارد و در واقع اقدام به خدماتی مشابه آنها کرده است، هیات مدیره جدید مخابرات درصدد رفع موازی کاری‌ها و ارتباط مستقیم با دفاتر استانی خود جهت ارائه خدمات به مشترکان مخابراتی است.
اما احتمال می‌رود با توجه به اینکه مخابرات هزینه‌هایی را در راستای ایجاد و ساماندهی برند آشنای اول داشته و سعی در برندسازی آن کرده است، آشنای اول همچنان پابرجا بماند و به یکی از شرکت‌های خدمات دهنده مخابراتی نظیر ارائه اینترنت پرسرعت بپردازد اما روال سابق کار با مخابرات‌های استانی جایگزین شرکت ارتباطات ثابت شود.
اکنون اگر شرکت ارتباطات سیار، شرکت ارتباطات ثابت و مخابرات‌های استانی را زیرمجموعه‌های اصلی مخابرات ایران در نظر بگیریم، با آمدن آشنای اول عملا مخابرات‌های استانی زیرمجموعه این شرکت رفتند و به نوعی موازی‌کاری شکل گرفت زیرا در گذشته اقدامات همین شرکت از سوی استانی‌ها ارائه می‌شد.
با توجه به اینکه هیات مدیره مخابرات ایران در حال بررسی ضرورت وجود چنین شرکتی است، گفته می‌شود که اکثریت آراء موافق انحلال آن هستند اما همچنان موضوع با کندی پیش می‌رود و مخابرات تمایلی برای مطرح کردن زودهنگام چنین موضوعی ندارد.
با این حال کاظم ابراهیمی صدرآبادی مدیر عامل جدید مخابرات در ارتباط با این موضوع و اینکه به نظر می‌رسد با وجود شرکت ارتباطات ثابت، لازم است شرکت‌های مخابرات استانی که از دهه 70 تاسیس شدند، منحل شوند و مخابرات به صورت یکپارچه عمل کند؟، گفت: این حرف را از نظر بیان مسأله قبول دارم ولی شرایط باید آماده شود تا ما بتوانیم فعالیت‌های بعدی را انجام دهیم. زیرا که قرار نیست تغییرات سازمانی ما باعث کاهش خدمت‌رسانی و سودآوری شود.
او عنوان کرد: تمام دغدغه ما این است که در ارایه خدمت به مردم، هر کاری انجام می‌دهیم اول از همه، رضایتمندی کاهش پیدا نکند و دوم سودآوری برای سهامداران با مشکل مواجه نشود. هر کاری بخواهیم انجام دهیم باید این دو موضوع را کامل و دقیق مورد توجه قرار دهیم.
او گفت: در این راستا هر کاری که توجیه‌پذیر باشد، انجام می‌دهیم و اگر توجیه‌پذیر نباشد انجام نخواهیم داد. در راستای این دو موضوع اصلی اگر به این نتیجه برسیم که باید تغییراتی در ساختار انجام شود، قطعاً با رعایت همه جوانب این کار را انجام می‌دهیم.
مدیر عامل مخابرات گفت: تغییر ساختار بر اساس استانداردها قطعاً اتفاق می‌افتد و هیچ تردیدی در آن نیست. ما تابع قوانین و مقررات استانداردها هستیم و نیز علاقه داریم بر اساس اصول فنی و استانداردی که متداول است، فعالیت‌مان را انجام دهیم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =